בלי סודות: "אני בוכה כל הזמן". sutterstock

בלי סודות: "אני בוכה כל הזמן"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול.

  1. עוד בערוץ היחסים של פרוגי:
  1. בת 16 שואלת: "אני וחבר שלי כבר שנה ביחד ואנחנו בזוגיות ממש טובה והקשר שלנו בריא מאוד, אבל אני פשוט בוכה כל הזמן. גם כשאני איתו וגם כשאני לבד אני בוכה בתדירות ממש גבוהה ואני לא מצליחה להבין למה. בדקתי באינטרנט וחלק אמרו שזה יכול להיות תופעת לוואי מלקיחת גלולות שאני לוקחת או מלחץ ועוד. זה נכון? למה זה קורה? ומה לעשות?"

תשובת היועצת: "היי, אני שמחה מאד שפנית אלינו ושיתפת בתחושותייך. אני מצטערת לשמוע שקשה לך. אני מניחה שזה בוודאי מאוד מבלבל ומתסכל שאת מרגישה רגשות קשים כל-כך, עם בן אדם שאת אוהבת, ואת לא מוצאת הסברים למה. חשוב להבהיר שזה נורמלי לחלוטין לחוות תקופות כאלו של סערת רגשות, והרבה נערים ונערות בגילך חווים דברים דומים. לצערי לחוויות והתחושות הללו אין תמיד תשובות ברורות, כל אחד ואחת חווים רגשות מסוימים בצורה קצת אחרת ואצל כל אחד זה יכול לנבוע מסיבות שונות ולהימשך לפרק זמן שונה. לעיתים מדובר בתקופה יחסית קצרה שיכולה לחלוף מעצמה ולעיתים יש צורך במעורבות רחבה יותר על מנת להתגבר על כך. לכן, מומלץ שתשאלי את עצמך כמה זמן את מרגישה את אותן תחושות שתיארת והאם הן החלו בעקבות מקרה או אירוע מסוים שהתרחש בחייך (למשל שינוי של מסגרת חברתית). תנסי לחשוב האם יש משהו בזוגיות שלכם שאולי מפריע לך ומעלה אצלך את אותן תחושות. זה לא סותר את זה שהזוגיות שלכם טובה או שאת אוהבת אותו, אך אם יש דבר שמפריע לך ומונע ממך להיות מאושרת חשוב לזהות אותו ולחשוב כיצד ניתן לשנות זאת. בנוסף, לחץ, שינויים הסתגלותיים וגם תקופת הקורונה שאנו חווים לאחרונה יכולים להוביל לתחושות של עצבות, בדידות, קושי ותסכול, גם אם אנחנו מוקפים באנשים שאנחנו אוהבים. לגבי שאלתך, לגלולות אכן ישנן תופעות לוואי שונות שחשוב להכיר ומשמח לשמוע שחשוב לך להכיר את גופך וההשפעות עליו.גלולות יכולות לשנות את המאזן ההורמונלי ועקב כך להוביל לשינויי מצב רוח ובמקרים קיצוניים גם לתחושות דיכאוניות. נשים שונות שנוטלות את אותן גלולות יכולות לחוות תופעות לוואי שונות (וגם לא לחוות כלל) ולכן חשוב להתאים את סוג הגלולות לכל אישה באופן אינדיבידואלי כך שתחווה את מינימום תופעות הלוואי, תהליך של ניסוי וטעיה שלעיתים יכול לקחת קצת זמן. אם את חושדת שזה אולי המקרה את תמיד יכולה לפנות לרופא/ת הנשים שלך ולנסות להחליף את סוג הגלולות או את סוג אמצעי המניעה שאת משתמשת בו על מנת לבחון האם הדבר אכן מוביל לשיפור. עם זאת, חשוב לזכור ששינוי גלולות הוא לא תמידהפתרון. לפעמים אנו חווים שינוייםבמצב הרוח ותחושות קשות של עצב בגלל סיבות נוספות שצריך להסתכל עליהן עמוק פנימה.זה תהליך שיכול להיותמפחיד ודורש הרבה אומץ,אך נועד בכדי להיות כנים עם עצמנו ולעזור לעצמנו לקדם את החיים שלנו לעבר מקום טוב ובריא. כמובן שאת לא חייבת להתמודד עם זה לבד. מומלץ לספר על התחושות האלו לאנשים הקרובים לך כדי שיוכלו לתמוך בך.למשל כדאי לשתף גם את בן הזוג בתחושותייך על מנת שתוכלו לעבור  זאת יחד באמצעות תקשורת פתוחה ובריאה. מומלץ לשתף אולי גם אנשיםחיצוניים למערכת היחסים שלכם (למשל חברים, הורים, אחים או יועצת בית הספר שתוכל לסייע לך עם תחושותייך). לפעמים דווקא דעה של אדם מהצד יכולה לשנות לנו את הפרספקטיבה ולעזור לנו לגלות דברים חדשים על עצמנו. ככל שתדברי על זה יותר, כך תביני מאיפה התחושות האלו נובעות ובהמשך גם תביני איך את יכולה לפתור אותן.

© shutterstock

בן 17 שואל: "אני רואה נערים רבים בגילי ללא שיער גוף בפלג גוף העליון, אלא פלג גוף עליון חלק. איך הם עושים את זה? הרי לייזר בגיל הזה עדיין לא אפשרי, אז איזה עוד אופציות קיימות?"

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו ושאתה מתעניין בגוף שלך וסקרן לגבי תהליכים שקורים לך.ראשית, חשוב להכיר כי כל גוף הוא שונה וכל נער חווה שינויים פנימיים וחיצוניים שונים במהלך גיל ההתבגרות. באופן תקין לא לכל הנערים בהכרח צומח שיער על פלג הגוף העליון, ואם כן זה יכול לצמוח בגילאים שונים. לכן, ייתכן כי לאותם נערים שראית כלל לא צמח שיער. שיער בחזה לגברים זה דבר מאוד טבעי ועניין של טעם אישי האם להסיר אותו או לא. אכן ישנם גברים שבוחרים להסיר את שערות פלג גופם העליון מתוך בחירה אישית. אם אתה מעוניין בהסרת שיער יש לכך לא מעט אופציות, מלבד מהסרת שיער בלייזר: גילוח, שעווה, משחות שונות (את כלל אפשרויות אלה ניתן לקנות בחנויות הפארם השונות ולבצע באופן עצמי או להיעזר בקוסמטיקאית). בשונה מטיפולי לייזר שבאמצעותם השיער לרוב לא צומח בטווח הארוך, בשאר השיטות השיער לרוב חוזר לצמוח אחרי זמן יחסית קצר שגם יכול להשתנות בין אנשים שונים (לאחר כמספר ימים בגילוח וכחודש בשעווה), אך הן אכן אופציות מקובלות.  בנוסף, מומלץ שתנסה להיות מעט ביקורתי לעניין של הסרת השיער ותשאל את עצמך האם אכן אתה מעוניין בהסרת השיער מתוך טעם אישי ועל מנת להרגיש טוב יותר עם עצמך או שהדבר נובע מלחץ חברתי או השפעה סביבתית. חשוב שתדע שלדעת רבים שיער חזה הוא יפה, בריא ומשפר את נראותם. בסופו של דבר ההחלטה היא שלך וכמובןשגם אם תחליט עכשיו לא להסיר תוכל לבצע זאת בעתיד.

© Fotolia

בת 15 שואלת: "קיימתי יחסי מין לא מוגנים, אבל הוא הוציא את הפין וגמר בחוץ. שעה לאחר יחסי המין נטלתי פוסטינור לכל מקרה ולאחר מכן התחילו לי דימומים. אני מאוד לחוצה לגבי היעילות של הפוסטינור כי קראתי שהוא יעיל רק במידה והביוץ עוד לא התקיים ואני מאוד חוששת שהוא כבר התקיים".

תשובת היועצת: "היי יקירה, קודם כל אני מאד שמחה שפנית אלינו ושחשוב לך להתייעץ ואת לא נשארת עם הלחץ והשאלות לבד. פעלת נכון שנטלת פוסטינור כי אכן קיים חשש להיריון כאשר מקיימים יחסי מין לא מוגנים. בנוסף, חשוב שתכירי שלגמור בחוץ זה לאאמצעי מניעה ושכדאי להכיר את "טיפות האהבה"- נוזל זרע שמופרש מאיבר המין של הגבר לפני שהוא גומר. נוזל זרע זה מופרש בעת החדירה בזמן העוררות המינית וגם ממנו ניתן להיכנס להיריון ולכן לגמור בחוץ אינו אמצעי מניעה. אמצעי מניעה לשעת חירום, כמו פוסטינור, מפחיתים באופן משמעותי את הסיכוי להיכנס להיריון. בנוסף, יעילות הפוסטינור גבוהה יותר ככל שנלקח קרוב יותר אל זמן קיום יחסי המין הלא מוגנים ולכן טוב שלקחת את הכדור כבר לאחר שעה. את יכולה להיות רגועה לגבי הדימומים, הדימומים שאת מתארת הם תופעת לוואי שכיחה שמרבית הנשים חוות בעת לקיחת הכדור ולכן אין סיבה לחשוש מכך. אם הדימומים לא פוסקים לאחר מספר ימים כדאי להתייעץ עם רופא על כך, שכן אנו אינו גוף רפואי. עם זאת, חשוב להדגיש שהפוסטינור אינו מונע היריון לחלוטין ואינו גורם להפסקת היריון, אלא מעכב את הביוץ ולכן, כפי שכתבת, יעיל רק במידה והביוץ עוד לא התקיים. מכיוון שלא ניתן לדעת בוודאות מתי התרחש הביוץ (האם לפני או אחרי שנטלת את הכדור) עלייך לבצע בדיקת היריון על מנת לוודא את יעילות הפוסטינור ולשלול היריון. את בדיקת ההיריון יש לבצע רק לאחר שבועיים מיום קיום יחסי המין הלא מוגנים על מנת לקבל תוצאה אמינה. מדובר בבדיקה ביתית פשוטהאותה את יכולה לקנות בחנויות הפארם. בנוסף, את יכולה להתקשר לסניף "דלת פתוחה" הקרוב לביתך על מנת לקבוע תור ולהגיע לבצע את בדיקת ההיריון בסניף עצמו בחינם ובאנונימיות. חשוב להוסיף, כי פוסטינור אינו מתאים כאמצעי קבוע למניעת היריון ולכן מומלץ בחום להשתמש באמצעי מניעה קבוע כמו קונדום (שהוא גם אמצעי המניעה היחידה המגן מפני מחלות מין ואינו דורש מרשם רופא) או גלולות (אשר דורשות מרשם רופא נשים עבור כך) על מנת למנוע מקרה דומה בעתיד. ישנו מגוון רחב של אמצעי מניעה נוספים שתוכלי לבחור מתוכו את המתאים ביותר עבורך. מקווה שעזרתי.

"דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר- https://www.opendoor.org.il/

תגובות