למנוע את המקרה הבא: ראיון עם נער שנלחם באלימות כלפי נשים. צילום פרטי

למנוע את המקרה הבא: ראיון עם נער שנלחם באלימות כלפי נשים

״כשהסיפור של שירה שודר בחדשות, ישבתי עם סבתי וצפינו יחד בכתבה. נחרדתי לגלות את כל הזוועות שעברה וישר הבנתי שזה משהו שלא אוכל להתעלם ממנו״ • בעקבות הסיפור הנוראי שחשפה לא מזמן שירה איסקוב, שחר דודאי בן ה-16 החליט לפתוח בקמפיין מימון המונים שמטרתו גיוס כסף למען עמותת ״אישה לאישה״ אשר מספקת מקלט לנשים נפגעות אלימות וילדיהן. בראיון שערכנו עמו סיפר מדוע החליט לעשות זאת, על חשיבות הצד הגברי בסיפור ועל דרכים נוספות שיכולות לגרום לצמצום התופעה הנוראה הזו

שחר דודאי תלמיד כיתה י׳ מירושלים, אמנם רק בן 16 אך כבר הספיק להקים פרוייקט מיוחד ולעזור לנשים נפגעות אלימות. במסגרת הקמפיין פירסם שחר כי הוא מגייס תרומות עבור עמותת ״אישה לאישה״ על מנת להציל עוד ועוד נשים וילדים אשר נמצאים בסיטואציה דומה וכדי לשמש להם במידת הצורך בית חם, מכיל ועוטף שיעזור להם להשתקם מהמצב בו הם שקועים. בראיון שערכנו עימו סיפר לנו על הפרוייקט שהקים, על הדרכים בהן הוא פועל ועל המטרה ששם לעצמו ״מול העיניים״.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

כיצד הסיפור של שירה איסקוב השפיע עליך?

"כשהסיפור של שירה שודר בחדשות, ישבתי עם סבתי וצפינו יחד בכתבה. נחרדתי לגלות את כל הזוועות שעברה וישר הבנתי שזה משהו שלא אוכל להתעלם ממנו. חונכתי על ערכים של כבוד, הכלה, עזרה ונתינה. כל משפחתי מסייעים ומתנדבים בצורה כזו או אחרת ואלימות אצלנו לא מתקבלת בשום צורה, לא משנה כלפי מי היא מופנית. בעקבות המקרה הזה, התעוררו אצלי המון רגשות מעורבים שהבולטים בהם היו כעס ואמפתיה. החלטתי ׳להרים את הכפפה׳ ולהקים פרויקט בו אוכל לסייע לכל אותן הקורבנות וכמובן לנסות למנוע עוד סיפורים מכווצי בטן שכאלו ולשים לזה סוף".

© צילום פרטי

מדוע בחרת לתרום את הכסף שנאסף, דווקא לעמותת ״אישה לאישה״? 

"כשהחלטתי להקים את הפרוייקט, רציתי פשוט לעזור לכל אותן הנשים האלו. חיפשתי באינטרנט כיצד אני יכול לעשות זאת ומצאתי את העמותה ׳אישה לאישה׳, אשר משמשת כמקלט למען רווחתן של נשים שנפגעו מאלימות מצד בני זוגן ולמען ילדיהן אשר גדלו בצל האלימות. מיד ראיתי שזה עונה על כל צרכיי וישר ידעתי שאגייס עבורם את הכסף".

באילו תגובות נתקלת בעקבות הקמפיין?

"הקמפיין תפס תאוצה ממש גדולה, התגובות היו ממש מפרגנות והמון אנשים התעניינו ורצו לקחת חלק. בנוסף, פורסמו מגוון כתבות במקומות שונים לגביו. העירייה פנתה אלי וביקשה שאצטרף אליהם לפרוייקט אקטיביזם חברתי ואפילו פנו אלי מההפקה של התוכנית 'הבנים והבנות'. אני יכול להגיד שממש לא ציפיתי שזה יהיה כך ואפילו עד עכשיו אני לא ׳תופס׳ כמה כוח יש לפרוייקט הזה". 

כיצד אתה מקדם את הקמפיין ומהו היעד (מבחינת סכום התרומות) שאליו אתה שואף להגיע?

"אני מקדם את הפרוייקט בעיקר דרך הרשתות החברתיות. בנוסף, אבא שלי עובד בתחום התקשורת והספורט והוא עזר לי להפיץ את זה גם בקרב כמה ידוענים כמו: מאור בוזגלו, פיני בלילי, עופר לוי ועוד שפירסמו על כך. הפרויקט ׳נבנה׳ כך שכל אחד יוכל לקחת חלק ולתרום. היעד שאליו שאפתי להגיע הוא 10,000₪ עד ה-18 בפברואר. את היעד הזה כבר עברנו כי גוייסו עד כה כבר למעלה מ-31,000₪, שזה מטורף בעיניי ואני בטוח שכל שקל יעזור".

אם אתם / הוריכם מעוניינים לתרום - לחצו כאן
לשאלות ובירורים מוזמנים לפנות:
 Shahardud@gmail.com

© צילום פרטי

מהי לדעתך החשיבות של הצד הגברי בסיפור?

״על אף שרבים ממקרי האלימות בנשים נעשים על ידי הגבר, חשוב לי להדגיש שלא כל הגברים ככה. אני מגנה אלימות בכל תוקף ומאמין יותר שעדיף לדבר על הדברים וללכת בדרכי נועם. מעבר לכך, אני יכול להגיד בלב שלם שגם רוב הגברים חושבים כמוני ויסכימו איתי ועם הדרך בה אני מאמין״.

כיצד לדעתך גברים יכולים להשפיע בכל הקשור לצמצום תופעת האלימות וההטרדות מיניות?

״אני באמת חושב שזה קודם כל מגיע מהחינוך של אותו האדם ומדברים שהוא עובר בחיים. בעיניי אין ילד שנולד ופתאום מחליט שהוא הולך להיות אלים ולהרביץ למישהו. זה מגיע מהחינוך ותלוי בדברים שקרו לאדם במהלך חייו וכמובן שגם זה מבחינתי עדיין לא מצדיק זאת והופך את זה ללגיטימי. מעבר לכך, אני מאמין שאם אנחנו הגברים נראה שאנחנו לא תומכים באלימות (לא משנה כלפי מי היא) זה יכול לעזור ובאמת להשפיע״.

לסיום, מעבר לגיוס כסף, באילו עוד דרכים לדעתך ניתן לעזור לצמצום ולמניעת התופעה הזו?

״כפי שאמרתי קודם, אני באמת מאמין שזה קשור קודם כל לחינוך ולכן אני חושב שכדאי לקיים יותר שיעורים בבתי הספר ולשים יותר דגש לכל הקשור לנושא הזה. בנוסף, כל אחד לדעתי בין אם הוא הורה, מורה, ילד - צריך לשמש דוגמה ולגנות בעצמו כל סוג של אלימות. רק ברגע שיעשה השינוי הזה בסביבה שלנו, יפחתו יותר ויותר המקרים הללו ואנשים לא יצטרכו לחיות בפחד״.

תגובות