בלי סודות: "יש לי תסמינים של הריון". fotolia

בלי סודות: "יש לי תסמינים של הריון"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול.

  1. עוד בערוץ היחסים של פרוגי:
  1. בת 18 שואלת: "היי,למרות שהשיח בבית היה פתוח מבחינת דיבור על מיניות, לא באמת הייתה אופציה לדבר על כל מיני שאלות ספציפיות ומעולם לא לימדו אותי על מיניות בריאה או איך להתנהל ברשת בנוגע למיניות. יצא שבזמן האחרון הצטברו לי המון שאלות, חלק טכניות על מבנה הגוף ותופעות בזמן עוררות מינית וחלק יותר של מה נכון...אני לא יודעת איך ואת מי לשאול. אני יודעת שאני אמורה להבין בנושאים האלו בשלב הזה ובגילי אבל לא יצא לי, תוכלו להכווין אותי לאן לפנות? האם זאת אופציה להתייעץ איתכן? ואם כן, אילו שאלות לגיטימיות ואילו לא? איך לדעת איזה מידע אמין או לא?"

תשובת היועצת: "היי, איזו שאלה יפה! אני שמחה מאד שפנית אלינו. רבים אינם מודעים אפילו לחוסר הידע שלהם בתחום ומדהים לראות כמה את מודעת לסביבה, להיעדר חינוך מיני וסקרנית לעבור אותו בצורה בריאה וטובה. אני שמחה לספר לך שאצלנו ב"דלת פתוחה" תוכלי לקבל מענה מקצועי, חינמי ואנונימי לחלוטין (כל היועצות בדלת פתוחה עוברות הכשרה ארוכה ומעמיקה על גוף האדם, התפתחות מינית, זהות מינית, יחסי מין ועוד) על כל שאלה שתעלה במוחך. אצלנו אין שאלה שהיא אינטימית מדי או לא במקום. תהיי בטוחה שאם יש שאלה או נושא שמטרידים אותך, את כנראה לא הראשונה שמועסקת על ידי זה, ואנשים רבים מסביבך מוטרדים בדיוק מאותם דברים. אני שמחה לשמוע שחשת כי בביתך חל שיח פתוח בנושא, אך עם זאת אין זה בהכרח אומר שדיברו על הכל, שאלו את כל השאלות והרגישו בנוח לדבר גם על הדברים האינטימיים ביותר, ולכן נשים רבות וגברים רבים מגיעים לגיל בגרות ומחפשים מענה לשאלות האלו. את לא היית אמורה להבין או לדעת שום דבר בשום גיל. אנחנו יצורים סקרנים ומתפתחים שכל הזמן לומדים דברים חדשים על עצמנו, על הגוף שלנו, ועל האנשים שמקיפים אותנו. מאד משמח לשמוע שאת רוצה להעמיק וללמוד על תחום המיניות על מנת להכיר ולחקור את גופך כדי לאפשר את קיומה של מיניות מהנה ובריאה. יש נשים שמרגישות בנוח לדבר ולשתף בנושאים אלה עם חברות וחברים, יש נשים שפונות לאנשי מקצוע, או לאינטרנט. אך, כמו שאת אמרת, קשה היום לדעת מה מקור אמין של מידע ומה לא, על מי אפשר לסמוךועל מה בכלל אפשר לדבר בחופשיות. אני מזמינה אותך לפנות אלינו לקו הייעוץ ולהתקשר לאחד הסניפים שלנו בשעות הפעילות ולשאול כל שאלה שתרצי.אם את לא מרגישה בנוח להתקשר, את יכולה גם כמובן להמשיך לכתוב לנו דרך האתר ולקבל את התשובות למייל. בנוסף, אני מזמינה אותך להיכנס לאתר האינטרנט שלנו בו קיים מידע מקצועי על נושאים רבים, מחולקים לפי קטגוריות, ויכול להיות שתמצאי שם תשובות לחלק משאלותייך. אם וכשתחליטי להמשיך ליצור איתנו קשר ולשאול את שמעניין אותך, תדעי שאנחנו שמחים לענות על כל השאלות, ללא שום שיפוטיות, ובאופן מכיל ומקבל. בכל דרך שתחליטי ללכת, אני מאחלת לך הרבה מאוד בהצלחה, ושתמצאי ותחקרי את המענה לשאלות שלך".

© adobestock

בן 16 שואל: "היי, איבר המין שלי בגודל 9 ס"מ בזקפה, האם זה תקין ? אני מרגיש שלכולם יש איבר מין גדול ורק לי קטן".

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שכתבת לנו בנושא כל כך רגיש. שאלה זו שכיחה מאד בקרב נערים בגילך. לכולנו חשוב המראה החיצוני שלנו, איך אנחנו נראים ונוטים להשוות את עצמנו לאחרים. קודם כל, גודל הפין שלך תקין, ובוודאי לנער בגילך. אתה בעיצומו של תהליך ההתפתחות המינית שעשוי להימשך עד גיל 18 ולעיתים אף אחרי. תהנה מהגוף שלך ומהמשך גיל ההתבגרות.  בנוסף, חשוב להבין כי תפקודו של איבר המין לאו דווקא נמדד לפי אורכו, אלא לפי התפקוד שלו: יכולת הזקפה, השפיכה והטלת השתן. למשל כדאי להכיר כי בניגוד למה שנוטים לחשוב, רוב הנשים אינן חוות אורגזמה (הגעה לשיא של עוררות מינית ופורקן) בעקבות חדירה של הפין לנרתיק, אלא דווקא בעקבות גירוי ומגע בדגדגן (אשר נמצא באופן חיצוני לנרתיק בין השפתיים של הפות) ולכן ישנה פחות חשיבות לגודל איבר המין הזכרי מבחינת יכולות העינוג המיני לאישה.  סקרנות של נערים לגבי גודל איבר המין שלהם טבעית, וגם מדידה והשוואה לאחרים היא חלק מהתרבות שלנו. יחד עם זאת, חשוב להבין שלמדידות אלה אין כלל חשיבות, הן אינן מלמדות על יכולות (למשל לקיים יחסי מין), ובעיקר נותנות לנו הרגשה שמשהו אולי לא בסדר אצלנו אם אנחנו לא כמו האחרים. האמת היא שבגיל ההתבגרות, אין לנו כל כך ממי ללמוד על מראה איברי המין, או בכלל על יחסים ומגע מיני. זו הסיבה שרבים פונים לפורנוגרפיה. הבעיה היא שמה שרואים בפורנו הוא רחוק מהמציאות ואינו משקף יחסי מין בחיים האמיתיים. לעתים קרובות, גם איברי המין שמוצגים בפורנו יוצרים רושם מוטעה- איברי המין נראים גדולים יותר בגלל זוויות הצילום, עריכה מכוונת ואפילו ניתוחים להגדלת איבר המין שחלק מן השחקנים בתעשיית הפורנוגרפיה עוברים. כל זה, יחד עם לחץ חברתי והנטייה שלנו להאמין למה שאחרים מספרים לנו על עצמם, עלולים לגרום לנו להרגיש לא טוב עם עצמנו לשווא. מוזמן תמיד לחזור אלינו עם כל שאלה בעתיד".

© adobestock

בת 17 שואלת: "יש לי תסמינים של הריון. אם אעשה את הבדיקה ואצא חיובית להריון ואני ארצה להפיל אותו, איך אבחר איפה לעשות את ההפלה מבלי שההורים שלי ידעו?"

תשובת היועצת: "שלום לך, אני מאד שמחה שפנית אלינו ומבינה שאת לחוצה מכך שיש סיכוי שאת בהריון. חשוב לי להגיד לך שאת לא לבד וש'דלת פתוחה' כאן בשביל ללוות אותך. לא ציינת מדוע את חוששת שאת בהריון- האם קיימת יחסים לא מוגנים? האם הוסת שלך מאחרת? אך חשוב לדעת כי סימנים להריון הם רבים ומשתנים מאישה לאישה ולעיתים נובעים ממצב של לחץ מהריון ולא בהכרח מהריון עצמו. ניתן לבדוק אם קיים הריון באמצעות בדיקת הריון ביתית בשתן או בבדיקת דם בקופת חולים. ניתן לבצע בדיקת הריון באחד מסניפי "דלת פתוחה" באופן אנונימי וחינמי או לרכוש את הבדיקה הביתית בקופת חולים/חניות פארם ולבצע אותה לפי ההוראות שבקופסא. יש לבצע את הבדיקה 14 יום לאחר קיום היחסים הלא מוגנים ולא קודם לכן (ישנה גם אפשרות לביצוע הבדיקה בסניפי 'דלת פתוחה' באופן אנונימי לחלוטין). בנוגע לשאלתך, על פי חוק בישראל ניתן לבצע הפסקת הריון מעל גיל 14 ללא ידיעת הורים בכל בית חולים ציבורי שיש לו היתר לבצע ועדה להפסקת היריון. החוק מחייב אישור מהועדה ועמידה באחד מקריטריונים כדי לקבל אישור לביצוע הפסקת היריון. אחד הקריטריונים הוא גיל, שזה קריטריון שאת עומדת בו, ככה שלא אמורה להיות בעיה במידה ותרצי להפסיק. חשוב להוסיף שמדובר בתהליך שיכול להיות מורכב להתמודדות מבחינה נפשית ולכן מומלץ לבצע החלטה שקולה וכן לשתף אדם שקרוב אלייך שיוכל לסייע לך בהתמודדות (למשל אחות או חברה טובה שאת סומכת עליה). כמובן שלבסוף ההחלטה היא שלך בלבד לכאן או לכאן. את יכולה גם לקרוא בהרחבה על הנושא אצלנו באתר. בנוסף, אם אכן תצטרכי ותהיי מעוניינת, קיימת אצלנו ב'דלת פתוחה' אפשרות לקבל ליווי מלא לכל אורך ההליך של הפסקת ההיריון ע"י יועצת המוסמכת לכך. אני מזמינה אותך ליצור קשר עם אחת הדלתות שלנו כדי שנוכל לתת לך מענה ממוקד יותר לחשש שלך והסבר לגבי חשש להריון והתמודדות עם הריון לא מתוכנן. ממתינות לשיחה שלך, בהצלחה".

"דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר- https://www.opendoor.org.il/

תגובות