יו גו גירל: ראיון עם עמנואל דולברג יוזמת הקמפיין ״אני_בליפילטר״. צילום פרטי

יו גו גירל: ראיון עם עמנואל דולברג יוזמת הקמפיין ״אני_בליפילטר״

מדי שנה, ב-8 במרץ, אנו נוהגים לציין את יום האישה הבינלאומי שמטרתו העיקרית היא העצמת בנות המין הנשי, שוויון זכויות וציון הישגיהן בתחומים שונים. השנה בעיצומה של מגפת הקורונה, נתקלנו בלא מעט מקרים של חוסר שוויון מגדרי ואלימות כלפי נשים. לכן, החלטנו להרים את הכפפה ולערוך סדרת ראיונות עם נערות ונשים משפיעות וחזקות, שדווקא במהלך התקופה החשוכה הזו, מצאו נקודת אור והצליחו לעורר שינוי משמעותי. הפעם: מדריכת המוגנות, עמנואל דולברג מספרת על הקמפיין הגדול שיזמה וחושפת בפנינו את הנזקים וההשלכות של שימוש לא מבוקר בפילטרים ברשתות החברתיות

היום (ו׳), תעלה תערוכת תמונות מיוחדת אשר תוצג בכיכר עיריית רמת השרון למשך שלושה שבועות, לכבוד יום האישה. 

תערוכה זו תפעל במסגרת קמפיין מחאה מעורר השראה, הנקרא ״אני_בליפילטר״, המובל על ידי המשרד למעמד האשה בעיריית רמת השרון, בשיתוף תלמידות מתיכון רוטברג וידועניות רבות בהן: פאולה רוזנברג, קים אור אזולאי, ליאל אלי, מורן טרסוב, טהוניה רובל, מור סילבר ועוד... אשר יוצאות נגד דימויי הגוף הבעייתיים ברשתות החברתיות ומעודדות נערות ונשים לקבל את גופן כמו שהוא. 

  1. עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

את הקמפיין יזמה עמנואל דולברג (28), מדריכת מוגנות מטעם היועצת למעמד האשה, בתיכון רוטברג, ברמת השרון. במהלך הראיון עמה, סיפרה מדוע החליטה להקים את הקמפיין, חשפה בפנינו את ההשפעה האמיתית של ״עולם הפוטושופ והפילטרים״ עלינו ואפילו שיתפה במספר טיפים מוצלחים לעידוד חשיבה חיובית, אהבה עצמית ודימוי גוף גבוה. 

שפיטה, נאיה בינטשוק (שחקנית ובוגרת תיכון רוטברג) ועופרי זלצמן משגרירות ברשת © צילום: בר עובד

מדוע בחרת להקים קמפיין שכזה ומהי מטרתו?

״המיזם הזה התחיל כבר לפני שנתיים כשהקמתי קבוצה הנקראת ׳שגרירות צעירות ברשת׳ אשר הפכה בסופו של דבר לסיירת של התיכון שעוסקת בעיקר בצדדים השליליים ברשת כמו: שיימינג, הטרדות מיניות, השפעת הרשת על דימוי הגוף וכדומה... באחד מן המפגשים שלנו, דיברנו על תופעת הפילטרים שהולכת וגדלה, אשר מבלי לשים לב ׳מכניסה׳ לנו לתת מודע מודל יופי מסוים וגורמת לנו להרגיש לא בנוח עם עצמנו כי במציאות, בשונה מהפילטר- אין לנו את האף הצר, השפתיים העבות או העיניים הבהירות... כשחזרתי הביתה, לא הפסקתי לחשוב על השיחה שלנו וידעתי שאני חייבת לעשות משהו בנידון. פתאום עלה לי הרעיון לקמפיין הזה וממש כבר דמיינתי לעצמי איך הכל ייראה בראש. התחלתי להריץ את הפרויקט, השגתי את האישורים, ואפילו חולצות מיוחדות עם הכיתוב: ׳אני_בליפילטר׳ שבכוונה מודגשת בהן המילה אני כדי לשים דגש על עצמנו ועל איך שאנחנו נראות ׳בטבעי׳. אספתי רשימה של ידועניות שיוכלו באמת להתאים לקידום הנושא בשיתוף העיתונאית אפרת וכטל שערכה גם סדנאות לבנות ולקחה חלק בהנחיית האירוע עצמו וחשוב כמובן לצייין שבסופו של דבר, הכל נעשה על ידי התלמידות בתיכון שצילמו הכל בעצמן, כל כך השפיעו ולקחו חלק עצום בקידום המטרה שלנו שהיא להביא לשינוי התופעה ולכך שכל אחת תקבל את עצמה כמו שהיא, ללא פילטרים בין אם זה ברשתות ובין אם זה בתחומים אחרים בחיים״. 

מהם הסיכונים הכרוכים בשימוש מעוות ולא מבוקר של פילטרים ברשתות החברתיות וכיצד ניתן למנוע אותם?

״בראש ובראשונה זה יוצר אצלנו תפיסה מעוותת של המציאות מכיוון שברוב התמונות עם הפילטרים נראה תמיד את אותו האף המוקטן או השפתיים המנופחות ואפילו אם נשים לב לשמות של כל פילטר, זה תמיד יהיה ׳סופר מודל׳ או ׳בייבי פייס׳ - שמות שכבר מלכתחילה מחדירים אצלנו את אותה תפיסה שגויה אשר גורמת לנו לחשוב שמשהו לא בסדר איתנו כי אנחנו או הסובבים אותנו לא תואמים את אותו הסטנדרט של מודל היופי שהרשת הכתיבה. בעקבות זאת, מתחילים להיווצר הרבה מקרים של הפרעות אכילה, חוסר ביטחון, אובדן ערך עצמי ואף דיכאון ולכן, צריך להבין שהפילטרים זו דרך טובה לאהוב את עצמנו לאותו הרגע אבל מהר מאוד זה חולף וללא ספק, שימוש לא מבוקר בהם יכול לגרום לאסון. את כל הדברים הללו, ניתן למנוע באמצעות שיח ואם יותר ויותר משפיעניות אשר בני נוער רבים לוקחים מהן דוגמה, יקחו חלקו בדבר - אין סיבה שלא נצליח לשנות זאת ומבחינתי, אם אצליח להעביר את הסיכונים בשימוש מעוות ולשנות אפילו תפיסה של מישהי אחת - עשיתי את שלי״. 

ליאל אלי והתלמידה תמר עבד מקבוצת שגרירות ברשת © צילום: בר עובד

ניתן למצוא ברשתות החברתיות מגוון תמונות בהן אנשים השתמשו בפוטושופ או בפילטרים. האם בעינייך השימוש הזה יכול לשמש גם כדבר טוב? 

״פילטר לא חייב לעוות פנים. יש לא מעט פילטרים שמשנים רק תאורה או שיש בהם מעין משחק משעשע ובזה אין שום בעיה. הבעיה מתחילה שפתאום זה משנה לנו את הפנים או את הצבע עיניים ופה צריך להיות הגבול. בנוסף, צריך לזכור שפילטרים ובכלל ׳מודל יופי׳ זה משהו חולף. האופנה כל הזמן משתנה ודברים שנראים לנו יפים היום - לא בטוח יראו לנו כך, בעוד כמה שנים״.

עד כמה הריטוש וההצגה של ״תדמית מושלמת״ ברשתות החברתיות משפיעים על דימוי הגוף של בני הנוער? 

״זה מאוד משפיע ובכלל כל נושא של דימוי הגוף ואהבה עצמית זה משהו שמאוד מעסיק את בני הנוער. אך בגלל הריטוש הזה, המון נערות לא מרגישות בנוח עם עצמן וחושבות שהן לא מספיק יפות. זה עצוב שקל לנו להגיד מה לא טוב בנו אך ברגע שצריך לפרגן לעצמנו, אנחנו נתקלים בקושי גדול. בנוסף, כל הרשתות החברתיות גורמות לנערות ממש לתכנן את חייהן לפי התמונה שהן יעלו, הזווית שהן יצטלמו או כמות הלייקים שיקבלו. צריך להבין שבסופו של דבר, אלו דברים שלא באמת יגרמו לנו לאהוב ולהרגיש יותר טוב עם עצמנו כי זה מזויף - ממש כמו הפילטרים...״

השחקנית נטע רוט והתלמידה מאי בסיס © צילום: מאיה סקרבין

מדוע בחרת להעלות את הקמפיין הזה, דווקא ביום האישה? 

״נושאים כמו העצמה נשית או אלימות כלפי נשים, אלו נושאים שעלו לכותרות הרבה בתקופה האחרונה.... חשוב להבין שפילטר זה לא רק ברשתות החברתיות. גם אישה מוכה לדוגמה, ששמה מייקאפ על מנת להסתיר את פצעיה - זה פילטר ולכן היה לי חשוב להעלות את הקמפיין הזה בתקופה הזו ובמיוחד במועד הזה כי אין יותר מתבקש מלהעלות קמפיין שכזה מאשר ביום שכולו נועד לחזק, לתמוך ולהעצים נשים - כמו יום האישה״. 

מעבר לקמפיין, כיצד עוד ניתן לעודד חשיבה חיובית, אהבה עצמית ודימוי גוף גבוה?

״קודם כל לדבר ולייצר שיח על זה עם חברים, משפחה או בבתי הספר. בנוסף, לנסות להחמיא ולפרגן לעצמכם. אפשר אפילו לערוך רשימה של דברים חיוביים גם חיצוניים וגם פנימיים שאתם אוהבים בכם. אני ממליצה גם שתעשו דברים שאתם אוהבים ושעושים לכם טוב. תעשירו את עצמכם ונסו לפתח תחביבים ולגלות תחומי עניין חדשים - אלו דברים שמעודדים חשיבה חיובית. מעבר לזה, כדאי גם לשוחח עם מישהו שאתם מעריכים אותו ואת דעתו. לפעמים ברגע שאדם כזה אומר לנו משהו עלינו, שהוא ראה בנו - פתאום גם אנחנו מתחילים לראות זאת...״

עמנואל והתלמידה בר עובד מקבוצת שגרירות ברשת © צילום: מאיה סקרבין

לסיום, אם ניתנה לך אפשרות להוסיף/לשנות משהו ברשתות החברתיות על מנת להעלות את המודעות בנושא. מה היית עושה?

״הייתי מעודדת יותר ויותר משפיעניות להעלות תחומים בנושא ובכלל מעלה את החשיפה לתכנים מקוונים ודעות הקשורות לכך ובין היתר עושה סינון בתכנים לא הולמים. מעבר לזה, לא הייתי מאשרת שיהיו פילטרים, הייתי חוסמת תגובות שליליות ואפילו מגבילה את כמות הליקיים והעוקבים מכיוון שזה יוצר המון תחרות. זה אמנם מעט נוקשה אבל אני מאמינה שרק ככה אפשר באמת להעלות את המודעות ולעורר שינוי״.

תגובות