סובלות מכאבי מחזור קשים? ייתכן שיש לך אנדומטריוזיס. adobestock

סובלות מכאבי מחזור קשים? ייתכן שיש לך אנדומטריוזיס

סובלת מכאבי מחזור קשים או אולי דימום מאסיבי או תחושה חוזרת של דלקת? יכול להיות שאת סובלת מאנדומטריוזיס. לציון חודש המודעות למחלה, ביקשנו מד"ר אלעד ברקוביץ' מנהל יחידת האנדומטריוזיס בבית החולים תל השומר ומנהל מרכז אנדומטריוזיס במרפאת מכבי השלום של מכבי שירותי בריאות, שיסביר לנו על התסמינים, דרכי הטיפול והאבחון

כ-10% מהנערות והנשים הנמצאות בגיל הפוריות סובלות ממחלת האנדומטריוזיס, שבאה לידי ביטוי, בין היתר, בכאבי מחזור עזים ודימום מאסיבי בזמן הווסת החודשית. לציון חודש המודעות לאנדומטריוזיס ביקשנו מד"ר אלעד ברקוביץ, מומחה בגניקולוגיה בעל התמקצעות ייחודית בניתוחים אנדוסקופים מתקדמים ובטיפול באנדומטריוזיס, לספר ולהסביר קצת יותר על המחלה, שלא תמיד מאובחנת בקלות ובזמן.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

מהי מחלת האנדומטריוזיס? 

"מחלת האנדומטריוזיס זו מחלה מאוד שכיחה שגורמת לכאבי מחזור חזקים ודימום מאסיבי בזמן הווסת החודשית. המחלה פוגעת בסדר גודל של כ-10% מהנשים בגיל הפוריות. מדובר בטווח גילאים מאוד רחב, שכן כל גיל הפוריות נע בין הווסת לראשונה לווסת האחרונה, כלומר, החל מקבלת המחזור הראשון ועד לסיומו של המחזור, שזה הרבה מאוד שנים".

מהם תסמיני המחלה?

"יש הרבה מאוד תסמינים. מעבר לכאבי מחזור חזקים ודימום מאסיבי, יש תופעות של מערכת העיכול שיכולות להופיע כמו שלשולים ויציאות רכות יותר בזמן הדימום הווסתי. תופעות נוספות יכולות להיות כאבים ביציאות, נפיחות של הבטן, דלקות חוזרות או תחושה של דלקת חוזרת בדרכי השתן, תכיפות מוגברת במתן שתן. לעיתים אפילו במהלך קיום יחסי מין יש יותר כאבים. בגילאים מאוחרים יותר עשויה להיות גם השפעה על הפוריות, לא תמיד כמובן. המחלה היא מתקדמת, פרוגרסיבית, יש נשים שהמחלה מתקדמת אצלן לאט יותר, ממש בצורה מאוד הדרגתית, ויש נשים שהמחלה מתקדמת אצלן מהר יותר, ממש ממחזור למחזור הכאבים מתגברים".

© adobestock

ממה המחלה נגרמת?

"אנדומטריוזיס היא מחלה דלקתית-כרונית אשר תלויה בהורמון הנשי הנקרא אסטרוגן. מה שקורה במחלה הזאת זה שתאים של רירית הרחם, תאים שנושרים ויוצאים במהלך הדימום החודשי, מאיזה שהיא סיבה מגיעים אחורה לאגן, מחוץ לרחם, אבל אל תוך חלל האגן. הם נדבקים לכל מיני איברים - לדפנות האגן, לרחם, לשחלות, מאחורי הרחם, באזור המעי, באזור שלפוחית השתן ויוצרים שם תהליך של דלקת. התאים האלה פעילים בעיקר בתקופת הווסת והביוץ, כי אז התאים האלה מגיבים להורמונים, ובגלל שיש הפרשה מוגברת של הורמונים במהלך המחזור אז התהליך הדלקתי יותר משמעותי. לכן גם הסימפטום הכי שכיח במחלה הוא כאבי מחזור קשים".

אז מה ההבדל בעצם בין כאבי מחזור שגרתיים לאנדומטריוזיס?

"חשוב להבין מה זה כאבי מחזור קשים, כי לכל אישה או נערה יש כאבי מחזור ברמה כזאת או אחרת. כשאנחנו מדברים על כאבי מחזור קשים בהקשר של אנדומטריוזיס אנחנו מדברים על כאבים מאוד מאוד משמעותיים שגורמים לפגיעה בתפקוד. זאת אומרת, אם אנחנו מדברים על נערה בגיל העשרה - אז היא מחסירה ימי לימודים כמה ימים כל חודש סביב ימי הווסת, ממש מרותקת למיטה, לא מתפקדת, מחסירה אירועים חברתיים, לא הולכת לטיולים, משתמשת במשכחי כאבים במינונים עולים וגבוהים. אלו הדברים שצריך לשים לב אליהם - בעיקר כאבים קשים הפוגעים בתפקוד ומצריכים טיפול למעשה".

יש בנות שנמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח את המחלה?

"כן, אנחנו יודעים על כמה גורמי סיכון. קודם כל יש מרכיב גנטי למחלה, אם יש במשפחה מישהי מדרגה ראשונה שסובלת מהמחלה אז הסיכוי הוא פי 6-7  יותר לפתח את המחלה (לדוגמא אמא ובת או אחיות). אנחנו גם יודעים על מחלות נוספות שמעלות את הסיכון, כמו למשל מחלות דלקתיות או צליאק, יש גם תופעות של מומים ברחם שמעלים את הסיכון להתפתחות של המחלה. גורמי סיכון נוספים יכולים להיות גם מחזורים קצרים או וסת ראשונה בגיל מאוד צעיר".

איך מתבצע אבחון המחלה? 

"האבחנה לא תמיד קלה. קודם כל צריך חשד, אם חווים תסמינים הדומים למה שציינתי קודם לכן יכול להתעורר החשד הזה. מעבר לחשד, יש ראיון רפואי. בראיון הזה אנחנו מתשאלים את הנערה או האישה שאלות רלוונטיות על התסמינים השונים ועל סוג ואופי הכאב. אחרי שאנחנו מתשאלים אנחנו עושים בדיקה גופנית מאוד מכוונת מטרה, לחפש מקומות שכיחים בהם אנחנו מוצאים בדרך כלל אנדומטריוזיס. בנוסף, אנחנו עושים בדיקות הדמייה באולטרסאונד שיכולות לעזור לנו לבדוק האם יש ציסטות בשחלות או נגעים שאופייניים לאנדומטריוזיס. במקרים מסוימים אנחנו גם משלימים אבחון עם MRI של האגן.  בסופו של דבר, יש בנות שצריכות גם להגיע לניתוח ואז אנחנו מאבחנים בצורה חד משמעית. בניתוח אנחנו יכולים לקחת ביופסיה ולקבל אבחנה ברורה וחד משמעית. אבל הדבר בהחלט לא מחייב, ניתן לטפל באנדומטריוזיס בצורה שמרנית גם בלי אבחנה חד משמעית או מדעית. רק בערך 20% הסובלות ממחלה מגיעות לניתוח, הרוב לא צריכות אותו".

© adobestock

למה חשוב לאבחן את המחלה?

"בגדול בטיפול באנדומטריוזיס יש לנו שתי מטרות עיקריות- הראשונה, לשפר את איכות החיים. הנשים והנערות הסובלות מאנדומטריוזיס מאוד מאוד סובלות. יש נשים שהמחלה פוגעת להן מאוד באיכות החיים, הן לא מצליחות לנהל חיים נורמטיבים, עד כדי יציאה ממעגל העבודה, אי יכולת ללמוד או לנהל מערכות יחסים, ולכן מדובר בהרבה מישורים של טיפול באיכות חיים. מאוד חשוב לנסות לטפל באיכות החיים ולעזור. ככל שנטפל ונתפוס את המחלה בשלב מוקדם יותר, אזי נוכל משמעותית לטפל בצורה יותר יעילה במחלה הזאת ולתת מענה לכאבים ולשפר את איכות החיים. 

המטרה השנייה היא הפוריות. ככל שהמחלה מתקדמת ומחמירה הסיכוי לפגיעה בפוריות עולה ולכן האבחון המוקדם הוא מאוד חשוב. הרבה שנים היה עיכוב משמעותי באבחון, לפעמים אפילו עד עשר שנים ויותר. רוב הבנות לא הגיעו לאבחנה עד שהן פנו לעזרה, וגם בקרב הממסד הרפואי לקח המון זמן עד שהם חשבו בכלל על אנדומטריוזיס והעלו את האבחנה הזאת. בהרבה מקרים כאלו המחלה החמירה וגרמה הרבה נזק וזו פגיעה בלתי הפיכה, לכן חשוב מאוד לאבחן את המחלה מוקדם. היום אנחנו מעלים את המודעות למחלה ועל ידי זה אנחנו מקווים שהזמן שהנערות והנשים שסובלות מהמחלה יתקצר משמעותית, ונוכל לעזור להן בשלב הרבה יותר מוקדם ולמנוע את ההחמרה המשמעותית של המחלה". 

© adobestock

מהן דרכי הטיפול?

"תחילה יש את הטיפול התרופתי והשמרני. הרבה פעמים הקו הראשון של הטיפול הוא לתת גלולות למניצ הריון ברצף, כלומר - גלולות כטיפול במחלה. על ידי מתן הגלולות אנחנו בעצם שולטים בהפרשה של ההורמונים בשחלות, וכך מפחיתים את הפעילות ההורמונלית של הנגעים על התאים הנמצאים ברחם מה שמפחית את הכאב ומביא לכך שהמחלה פחות מתקדמת".

וזה לא מסוכן לקחת גלולות ברצף?

"הרבה פעמים אנחנו נותנים את הגלולות ברצף, כטיפול קבוע, בלי לקבל וסת. אין בעיה לא לקבל וסת לתקופות ארוכות, זה לא מסוכן, זה לא פוגע בפוריות. אבל הטיפול הזה לא תמיד עוזר".

ואם זה לא עוזר, מה עושים?

"יש נשים שלא מגיבות טוב לטיפול ההורמונלי או שיש להן תופעות לוואי ולכן אנחנו מטפלים גם בכל מיני טיפולים אחרים. חלק מהנשים הללו בסופו של דבר יגיעו לניתוח ובניתוח אנחנו גם מאבחנים כמובן אבל גם מטפלים. בניתוח אנחנו מנקים את הנגעים האלה, מוציאים אותם וגם שוטפים את הסביבה. אנחנו מורידים את רמת הדלקתיות לאט לאט, ועל ידי זה הכאבים משתפרים וגם הפוריות.  אלו הם דרכי הטיפול, אבל לכל זה אנחנו מוסיפים הרבה פעמים מה שנקרא 'אורח חיים' - מדובר בהרבה התנהגויות ופעילות שהן לאו דווקא מהרפואה הקונבנציונלית שאנחנו יודעים מהניסיון ומהשטח שזה יכול מאוד לעזור. לדוגמא יש תזונה שהיא יותר מותאמת לאנדומטריוזיס, או למשל הפחתה של סטרס, דיקור, יוגה נשית ועוד כל מיני טיפולים מהעולם הזה של הרפואה המשלימה שיכולים לעזור. היום אנחנו נותנים מענה שהוא רחב טווח, מענה מגוון, כדי באמת לתת לכל שלב בחיים של האישה את הטיפול הנכון והמותאם לה".

לאן יכולות לפנות נערות שחושדות שיש להן אנדומטריוזיס?

"אני מנהל שני מרכזים לאנדומטריוזיס - מרכז אחד בשיבא תל השומר, זה המרכז הגדול, הוותיק והמוביל בארץ לאנדומטריוזיס, המרכז הכי מנוסה שנותן מענה רחב טווח והוליסטי לכל אישה ונערה שמגיעה. אני גם מנהל את המרכז לאנדומטריוזיס של מכבי, גם שם אנחנו באמת נותנים מענה מגוון, רחב והוליסטי לנערות הסובלות מהמחלה. אלו שני מקומות שאפשר בהחלט לפנות אליהם ולקבל עזרה. הרעיון הוא שכל אישה ונערה שחושדת שיש לה את התסמינים שיכולים להעלות את החשד לאנדומטריוזיס תבדוק את זה. צריך לזכור שככל שעולים על המחלה יותר מהר ככה אנחנו יכולים לתת מענה נכון יותר ולטפל בצורה יותר יעילה במחלה".

 

 

תגובות