בלי סודות: "מאוהבת באח של חברה שלי". צילום: Fotolia

בלי סודות: "מאוהבת באח של חברה שלי"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

בת 17 שואלת: "שלום, אם הפרטנר שלי גמר על הנרתיק שלי בעודי לובשת תחתונים, האם הם שימשו כחוצץ או יש סיכוי שאני בהריון? נאמר לי שכניסה להריון יכולה להתרחש רק משפיכת זרע בפתח הנרתיק או מחדירה, האם זה נכון?

תשובת היועצת: "שלום לך, אנחנו מודות לך שפנית אלינו. ראשית, הסירי חשש מלבך, התחתונים שלבשת אכן משמשים כחוצץ ואין אפשרות להיכנס להריון כאשר מקיימות יחסי מין דרך בד. נוזל הזרע יכול להרטיב את הבד אך הזרע לא חודר, ולכן 'סקס יבש' אינו מכיל סכנת כניסה להריון. לגבי שאלתך לגבי כניסה להריון באופן כללי - זה נכון שלרוב כניסה להריון מתרחשת מחדירה ושפיכת זרע שנגרמת כתוצאה מכך, אך יש מקרים, אומנם נדירים, בהם זרע שנשפך מחוץ לנרתיק עושה דרכו לשם והריון מתרחש. גם הנוזל המקדים לזרע, 'טיפות האהבה' מכיל בתוכו זרע אקטיבי אומנם בכמות מועטה יותר אך גם הוא יכול לגרום לכניסה להריון. לכן, חשוב להשתמש באמצעי מניעה בעת קיום יחסי מין שאינם 'סקס יבש' ולהימנע משפיכה באזור הנרתיק ככל שאפשר. גם בעת מגע שמתבצע ללא חדירה אך ללא ביגוד שמשמש כחוצץ, אנו ממליצות להשתמש בקונדום כך תוכלי להיות בטוחה שאין חשש של כניסת נוזל זרע לנרתיק".

© צילום: Fotolia

בת 13 שואלת: "שלום, כבר שנתיים שאני מרגישה משהו בחזה שלי ואני מפחדת שזה סרטן השד. זה בכלל הגיוני לחטוף סרטן השד בגיל 13? אם כן, איך אני יכולה ללכת לבדיקה. זה מביך אותי לדבר עם אמא שלי על כך".

תשובת היועצת: "שלום לך, קודם כל אני רוצה לומר לך תודה רבה ששיתפת אותנו בחששות שלך. אני רוצה לחזק אותך שאת עירנית לגופך ולשינויים שהוא עובר! זה מאוד לא מובן מאליו, ומאוד חשוב לבדוק ולהרגיש בנוח עם הגוף שלנו. אני מבינה שהרגשת משהו בחזה שלך שמלחיץ אותך, ומהיכרות עם ידע קודם או חיפוש שעשית הבנת שהימצאות של "גושים" בחזה מעידה על סרטן השד, אך אני רוצה לומר לך שהסבירות לפתח סרטן השד בגילך נמוכה ביותר. את בגיל ההתבגרות וגופך משתנה, חלקים מזה הם גם שינויים שמתרחשים בחזה. כשהחזה מתפתח יש באמת הרגשה של "גוש" כזה בפנים וזה דבר נורמלי לחלוטין. בכל אופן, אם את מרגישה משהו תמיד כדאי לבדוק ולהתייעץ. אני מבינה שלפעמים זה מרגיש מביך קצת להעלות נושאים כאלה מול אמא, אבל שתזכרי שאמא רוצה בטובתך, וגם היא אישה ותוכל לעזור לך ולתת לך עצה. אני רוצה לומר לך שזה טוב ובוגר לשאול שאלות ולהעלות חששות. את צעירה והחוויה הזו חדשה לך ואמא שלך יכולה להיות כאן בשבילך כשאת עוברת את החוויות האלו. אין סיבה שתתמודדי לבד עם החששות שאת מרגישה כרגע. על מנת ללכת לבדיקה כלשהי את צריכה לדבר עם רופאת המשפחה שלך ולתאר לה את מה שאת מרגישה, משם היא תפנה אותך לגורמים הנכונים במידת הצורך. שוב, הייתי רוצה לומר לך, שכשאנחנו קוראים באינטרנט סימפטומים רנדומליים בלי קונטקסט אנחנו יכולות לאבחן את עצמנו עם אינספור מחלות והאבחנה העצמית הזו, במיוחד בגיל כל כך צעיר יכולה להיות מסוכנת. לכן הייתי ממליצה לך בחום לדבר עם אשת מקצוע, במקרה הזה עם רופאת המשפחה שלך וגם עם אמא".

© adobestock (אילוסטרציה)

בת 10 שואלת: "שלום, אני לא יודעת למי לספר על זה אבל אני מאוהבת בנער בן 16 שהוא גם האח הגדול של חברה שלי. הוא בחור יפהפה וכל פעם שאני באה לבית שלה אני חושבת על כמה שאני רוצה להתחבק ולהתנשק איתו. סיפרתי לאמא שלי שאני מאוהבת בו והיא בתגובה צחקה ואמרה שהוא מבוגר מדי בשבילי. אני לא יכולה להפסיק לחשוב עליו ואני לא יודעת מה לעשות עם זה. יש לכן עצה בשבילי?"

תשובת היועצת: "שלום לך, קודם כל תודה רבה שפנית אלינו. תחושת ההתאהבות שאת מתארת היא באמת עוצמתית מאוד שגוררת עימה מגוון רגשות החל מאופוריה והתרגשות ועד חשש ועצב. כל הכבוד לך שפנית ושיתפת את אמא שלך. אני שמחה שאת מרגישה בנוח לפנות אליה בדברים כאלה ומקווה שתמשיכי לעשות זאת. לגבי הצחוק, ייתכן שאמא שלך חשה בלבול ומבוכה מהסיפור, והצחוק נבע ממקום כזה.. אני כן חושבת שיש משהו במה שאמא שלך אומרת לגבי זאת שהנער מבוגר מדי בשבילך, זאת כיוון ש6 שנים הפרש שמים אותך ואת הנער במצב של חוסר איזון. שניכם נמצאים במקומות שונים בחייכם, וכרגע ההפרש הזה הוא משמעותי גם לתחומי העניין שלכם, להתפתחות שלכם ועוד. להתאהב זו תחושה נהדרת וההתאהבות הראשונה קורית לכל אחד ואחת בגיל שונה. רבים ורבות מאיתנו חוות התאהבויות כאלו שלא נוכל לממש, למשל התאהבות במורה, או באדם שמבוגר מאיתנו בפער משמעותי. למרות שאת מרגישה שאת עומדת להתפוצץ, נסי לתעל את הרגשות האלו למקומות חיוביים ולבטא את הרגשות שלך באופן שיתאים לך- כתיבה, שירה, ספורט, ריקוד או כל דרך שנראית לך לנכון. חשוב שתדעי שבכלל במדינת ישראל יש חוק שמדבר על יחסים בגיל ההתבגרות והגבלות על יחסים בפערי גילאים החל מגיל 14. החוק הזה בא להגן על קטינים (מתחת לגיל 18), לוודא שלא יהיה ניצול או יחסים לא מותאמים . זכרי שכשהזמן יהיה נכון תפגשי מישהו שיתאים לך ויהיה סביב גילך ועולמך, שיוכל להחזיר לך את החיבה והאהבה שאת מרגישה כלפיו, ויחד תוכלו לבנות מערכת יחסים מיטיבה ובריאה. מאחלת לך שתמשיכי להתרגש ומקווה שעזרתי".

  1.  "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/. 
תגובות