בלי סודות: "אני לא רואה איתו עתיד". shutterstock

בלי סודות: "אני לא רואה איתו עתיד"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

בת 16 שואלת: "היי, יש לי חבר ואנחנו ממש אוטוטו שנה ביחד. בזמן האחרון אני מרגישה שהוא אוהב אותי יותר ומתייחס אליי יותר, אבל פתאום אני מרגישה פחות ככה כלפיו. אני יודעת שאם נפרד אז כן יהיה לי ממש קשה בלעדיו. פעם הייתי חושבת על החיים שלנו יחד בעתיד, אבל היום אני פחות רואה איתו עתיד. אני לא יודעת מה אני אמורה להרגיש ומה יש לי ולפעמים שכשאנחנו מתווכחים עולות לי תחושות שאין לי כוח כבר. התחושות האלו מאוד מעורבבות כי אני יודעת שאני אוהבת אותו אבל לא מבינה מה עובר עליי. אשמח לאיזו עצה או הבנה".

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שאת פונה אלינו ומשתפת אותנו בהתלבטויות העולות לך ואני רוצה לחזק אותך על כך שאת קשובה לעצמך ולרגשות העולים לך. בנוגע לשאלתך- את אומרת שאינך יודעת מה את אמורה להרגיש,למעשה אין כזה דבר שאת אמורה להרגיש כך או אחרת. מותר להיות לא בטוחים או מבולבלים ומותר שיהיו ספקות, זה נורמלי ולגיטימי בכל הקשרים בחייך ובטח במערכת יחסים. מה שכן, אם זה נמשך זמן רב, כדאי שקודם תעשי עם עצמך בירור מה באמת את מרגישה כלפיו: האם זו אהבה, האם זהו הרגל? האם פשוט נוח לך להיות עם בן זוג? האם את חוששת מלהישאר לבד? אם התשובות הן שאינך אוהבת אלא מחפשת את הנוחות של להיות עם בן זוג, אז מומלץ שלא תמשכי את זה זמן רב. כשתהיי בטוחה בכך, תוכלי לשוחח איתו בנושא. את גם יכולה לשוחח איתו כבר עכשיו כדי לנסות לברר איתו מה קורה איתך ואולי תגיעו ביחד לתובנות. כמובן ששיח כנה דורש דיבור מכבד ומכיל. חשוב לציין שהיכרות ראשונית והתאהבות זה משהו שיכול להימשך לתקופת זמן מסוימת. לאחר זמן מסוים ההתלהבות הראשונית, הפרפרים בבטן דפיקות הלב וכדומה, חולפים ואז אם הקשר טוב וחזק האהבה תישאר ואם הקשר פחות חזק, זה עשוי להתפרק. בתקופת ההתאהבות הראשונה, לא מבחינים בדברים שעלולים להפריע לקשר ולמעשה מתמקדים רק בתכונות הטובות בלי להבחין בתכונות פחות טובות. כשההתאהבות נרגעת, אז אנחנו יכולים להבחין ולראות שאולי זה לא האדם שאיתו נרצה לבנות את חיינו, או לחלופין להגיע למסקנה שזה מתאים עבורי ושאני אוהבת למרות הפגמים. נראה לי שכרגע הגעת לרגע שאת שואלת את עצמך את השאלות (הנכונות) לגבי ההמשך ומידת ההתאמה, וזה טבעי ונורמלי בהחלט. לגבי ההמשך, לאחר שתעשי עם עצמך (או עם בן הזוג) את כל הברורים הנכונים, תוכלי להגיע למסקנות".

© צילום: Fotolia

בת 16 שואלת: "כששוכבים בפעם הראשונה חייב לרדת דם או שלא לכל אחת יורד?"

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שאת פונה אלינו וסקרנית בנוגע לגופך. אני מניחה ש'בפעם הראשונה' את מתכוונת לקיום יחסי מין מלאים שכוללים כניסה לפתח הנרתיק בפות, המתרחשים בפעם הראשונה. דבר ראשון חשוב לדעת שאין פעם ראשונה אחת אלה פעמים ראשונות שונות. התפיסה היא שיש פעם אחת וההתייחסות לקיום יחסים עם כניסה לנרתיק הופכים להיות קצת כמו מחשבה על לתלוש פלסטר. בפועל יכול להיות שיעברו כמה פעמים עד שתמצאי את הדרך הנעימה והטובה עם הפרטנר/ית שיהיו איתך. חשוב להכיר את הגוף, לאפשר תחושה של נוחות וביטחון, מכיוון שרק אז אפשר להרגיש הנאה. פעמים רבות אנו שומעות את השאלה שגם את שואלת לגבי 'אם יורד דם' מכיוון שבחדירה בפעם הראשונה 'נקרע' קרום הבתולין. אז אשמח לנצל את ההזדמנות לעשות קצת סדר בנושא. קרום הבתולין הוא רקמה דקיקה של עור שנמצאת בפתח הנרתיק, כשני סנטימטרים פנימה. ישנן צורות שונות שבהן העור הזה מופיע בפתח הנרתיק, כאשר כל פתח פתוח במידה מסוימת כדי שיהיה לדם הווסת מעבר החוצה. כמו כן, יש נערות שנולדות ללא העור הזה. העור הוא גמיש ויכול להיות דק או עבה והוא משתנה מאחת לאחת. מכיוון שהוא גמיש, לא אצל כולן הוא יקרע כלל. יש נשים שיחסי מין עם חדירה לא 'קורעת' קרום זה, והוא נקרע רק אם הן יהיו בלידה. שינויים בקרום לא מחייבים ירידה של דם. הופעה של דם ביחסי מין עם חדירה בפעמים הראשונות עשויות להופיע מסיבות אחרות. אצל חלק מהנערות, אצל נערות שלא התנסו בעבר בחדירה, התרחבות רקמת העור עשויה להכאיב ולהוביל אף לשפשוף/פגיעה קטנה שעשויה להוביל לירידת דם. כמו כן, הלחץ והחשש מובילים לכך שהשרירים בנרתיק מתכווצים והסיכוך הטבעי של הגוף יורד, דבר שמונע מגופים חיצוניים להיכנס לנרתיק בצורה נעימה. חדירה במקרים כאלו, עשויה להוביל לשפשוף או פציעה ולירידת דם, והייתי ממליצה להפסיק במקרים כאלו. יחסי מין מכל סוג אינם אמורים להיות כואבים או לא נעימים. לכן מאוד חשוב שאם יש תחושה לא נעימה תהיי קשובה לעצמך ולגוף שלך ותעצרי בכל שלב. התקדמות הדרגתית בקצב שנכון לך תעזור להבין מה נעים ומה פחות ותכוון אותך ואת הפרטנר/ית שלך בצורה הטובה ביותר".

© צילום: fotolia

בת 13 שואלת: "כשאני מאוננת אז אחרי כמה שניות מתחיל לכאוב לי הדגדגן ואם אני נוגעת אז זה כואב ואני לא יודעת למה זה קורה. יש משהו לעשות כדי שזה יפסיק לקרות?"

תשובת היועצת: "שלום לך, דבר ראשון אני שמחה לשמוע שאת מאוננת. אוננות היא דבר נהדר, היא דרך לעשות לעצמך טוב, להכיר את הגוף שלך ולאהוב אותו. דרך האוננות את לומדות מה נעים לך, ולכן זה מצוין שאת שמה לב מה נעים ומה פחות ומתייעצת בקשר לזה. בנוסף, אני שמחה מאוד שמצאת את מיקום הדגדגן שלך ואת חוקרת אותו, מפני שהיכרות עם איבר המין שלך והמבנה שלנו היא מבורכת וטובה. אוננות היא דבר מאוד אישי ופרטי, לכל אחת נעים דבר אחר ומגע אחר וכל אחת עושה זאת בדרך אחרת ובתדירות אחרת, בהתאם לרצון והחשק שלה. אצל רוב הנשים (70%) האזור הרגיש ביותר והנעים ביותר למגע הוא- הדגדגן. הדגדגן עשוי כולו תאי עצב, מקושר למרכזי עצבים במוח, וכאשר הוא מגורה הוא משחרר חומרים במוח שלנו שגורמים לנו לחוש הנאה רבה. דבר ראשון אם את חשה כאב במהלך אוננות חשוב לעצור. אוננות לא אמורה לכאוב וחשוב שתהיי קשובה לגופך. אם את מאוננת בתדירות גבוהה ניתן לקחת כמה ימים ולתת לאזור מנוחה, לעתים אם יש הרבה זמן מגע ישיר על האזור בדרכים מסוימות יכול להיווצר גירוי או שפשוף כזה או אחר ושבוע ללא אוננות עשוי לעזור להפחית את התחושה הלא נעימה.  בגלל הרגישות הרבה של הדגדגן, העוצמות של המגע בו צריכות להיות מאוד מותאמות למה שנעים לך. רוב הנשים מעדיפות מגע עדין בדגדגן, ויתכן שהכאב נגרם לך מגירוי חזק מדי או ממוקד מדי. אני ממליצה לך להתחיל את האוננות מעיסוי עדין ורגיש סביב הדגדגן ולא דווקא ממגע ישיר בו, כי גם מגע באזורים מסביב לדגדגן יכולים לגרום להנאה וסיפוק. לאחר מכן נסי לגעת בדגדגן עצמו, אך שימי לב לעשות זאת ברגישות ובעדינות. עוד משהו שיכול להפוך את המגע בדגדגן ליותר עדין הוא מגע רטוב. בזמן גירוי מיני איבר המין של האישה מפריש חומר סיכוך טבעי של הגוף, שזהו נוזל שקוף שלמעשה גורם לאזור הנרתיק (הפתח של איבר המין שמחבר את הפות לצוואר הרחם) להיות לח יותר ותפקידו לאפשר חדירה נעימה יותר לנרתיק. את יכולה לנסות למצוא את פתח הנרתיק שלך, 'להכניס אצבעות', כלומר לגעת בתוך הנרתיק עם קצה של אצבע או אם את מרגישה בנוח עד אמצע האצבע שלך, שהם גם אזור רגיש ונעים למגע, ולבדוק אם יש שם רטיבות. אם כן, תוכלי להשתמש ברטיבות הזו בשביל לגעת בדגדגן. אפשרות נוספת היא לאונן עם הדוש במקלחת וכך הגירוי יכול להיות פחות ישיר ויותר נעים. שימי לב שבגילך יכול להיות שהדגדגן שלך עדיין נמצא בשלבי התפתחת וגדילה ובשלב זה הוא רגיש מאוד, ולכן יש צורך לגלות בדיוק את המגע שנכון ומתאים עבורך בשלב הזה. חשוב לשים לב שכל מגע צריך להיעשות בידיים נקיות ובמקום בו את מרגישה נוח ופרטיות, וכמובן שאין להכניס לנרתיק שום דבר שאינו מיועד לכך. האוננות אינה אמורה לכאוב לכן אם הכאב נמשך, כדאי לפנות לרופא/ת נשים כדי לבדוק אם יש בעיה רפואית מסוימת שגורמת לכאב".

  1.  "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/.  
תגובות