בתיאבון מותק: הפרויקט המיוחד שכבש את הטיקטוק. בן מזרחי

בתיאבון מותק: הפרויקט המיוחד שכבש את הטיקטוק

"משום מה, יש סטיגמה כזו שנשים צריכות לאכול רק סלט או שאסור להן להצטייר כזללניות, אז פתאום כשאישה אוכלת משהו אחר או נהנית מאוכל - זה פסול" • מגישת הטלוויזיה נועה רוזין מספרת בראיון מיוחד על הפרויקט החשוב שיצרה, על התגובות והביקורות שקיבלה ואף חושפת את מידת השפעת הסביבה והרשתות על הרגלי האכילה של ילדות, נערות ונשים רבות

אם יצא לכם לשוטט לאחרונה ברחבי אפליקציית הטיקטוק, וודאי נתקלתם בפרויקט המיוחד: "בתיאבון מותק" שיצרה העיתונאית ומגישת הטלוויזיה המצליחה נועה רוזין בשיתוף טיקטוק ישראל, שהפך לטרנד וויראלי אשר הגיע למיליוני צפיות. בפרויקט המרגש לקחו חלק גם מספר משפיעניות כמו: שירלי לוי, אירה דולפין, תקווה גדעון, רותם ישראל, נועה רוזין עצמה ועוד רבות וטובות... אך השיא האמיתי היה כאשר מאות נשים התחילו להעלות לחשבון הטיקטוק שלהן, סרטונים בהם הן אוכלות, אשר מעבירים מסר חד וברור: "אנחנו ממש לא מתכוונות להתבייש או להתנצל על האהבה שלנו לאוכל וכמובן, לא ניתן לאף אחד לגרום לנו להרגיש רע על כך". אז מה עומד מאחורי הפרויקט הזה? איך הכל התחיל? וגם: כיצד ניתן להתמודד עם הפחד או הבושה באכילה מול אנשים? - על כל זאת ועוד שוחחנו עם נועה המדהימה בראיון שלפניכם.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

לפני מספר ימים, פורסם ברשתות החברתיות הפרויקט שיצרת - "בתיאבון מותק", שתפס תאוצה והפך לאתגר רשת סוחף. מדוע בחרת ליצור את הפרויקט הזה? 

      1. "האמת שהכל התחיל מתגובה שקיבלתי לא מזמן באינסטגרם, בה מישהו כתב לי: 'מצטער לבשר לך נועה... אבל השמנת'. אני זוכרת שהסתכלתי על התגובה הזו והייתי פשוט המומה. זו פעם ראשונה בחיי שמישהו כותב לי הודעה כזו שמתעכבת נטו על הגוף שלי, כאילו שהוא איזשהו מדד להצלחה, ולא על התוכן שלי, הביצועים שלי או על המקצועיות שלי. בתור אישה שמופיעה בטלוויזיה, זה מובן ולגיטימי לגמרי אם מישהו יגיב לי שהוא לא מסכים עם מה שאמרתי או חושב אחרת ממני, אבל פה - ההתמקדות הייתה נטו על הגוף שלי ולא על העשייה שלי... אמנם לא נעלבתי, אבל כן מאוד הפריע לי המסר המשובש הזה כי למה בכלל זה מדד להצלחה? ולמה גבר מרשה לעצמו לכתוב דבר כזה למישהי שהוא אפילו לא מכיר? כל הסיפור הזה גרם לי להיזכר באיזו כתבה ישנה שראיתי לפני כמה שנים, על עיתונאית אוכל אדירה, כשבכתבה הראו תמונה שלה, 'דופקת' ביס בסטייק עסיסי כשכל הרוטב נוזל לה על הפנים ובכותרת כתבו: 'בתיאבון מותק', שזה בעיניי סאבטקסט מאוד חדרני... גם כשאומרים למישהי את המשפט הזה כשהיא אוכלת, זה בדרך כלל נאמר עם משמעות נסתרת של 'וואלה פירגנת לעצמך' או 'לא היית צריכה לאכול את זה ואכלת'. משום מה, יש סטיגמה כזו שנשים צריכות לאכול רק סלט או שאסור להן להצטייר כזללניות, אז פתאום כשאישה אוכלת משהו אחר או נהנית מאוכל - זה פסול וכתוצאה מכך, זה גם משפיע לרעה על המון נשים... לכן, החלטתי לקחת את המשפט הזה ולהפוך את המשמעות שלו לכזאת של בתיאבון מותק - תאכלי, תהני ואל תדפקי חשבון. יצרתי את הפרויקט הזה, גייסתי עוד כמה משפיעניות וזה הפך באמת לאתגר רשת מטורף שהגיע למיליוני צפיות".
    @noarosin לא מתביישת, לא מתנצלת, לא דופקת חשבון תחגגו את עצמכן! #בתיאבוןמותק original sound - Noa Rosin
    1. בסרטונים שהועלו במסגרת הפרויקט, ניתן לראות כי כל אחת מכן חשפה מגוון הערות ומשפטים לא נעימים שאמרו לה כשהיא אכלה, כמו: "בתיאבון מותק", "רעבה, אה?", "שלא תתמלאי" וכדומה... מה היית מייעצת לעשות במידה ונתקלים במשפטים או בהערות כאלה שקשורים למשקל ולמראה שלנו?
    2. "בעיניי זה מאוד אינדיבידואלי כי לא לכולם יש את היכולת להגיב באותו הרגע או לענות בצורה חריפה וחדה... אבל אם כן מתאפשר אז לדעתי ציניות דווקא יכולה להוות כפתרון מצוין לסיטואציה. בנוסף, תמיד אפשר להראות את הסרטון שיצרנו שלגמרי יכול לסייע".
    3. אילו תגובות קיבלת על הפרויקט? האם יש תגובה שהשפיעה עליך או שזכורה לך במיוחד?
    4. "וואו. אני חייבת להגיד שלא ציפיתי לכזו רמה של תגובות ואי אפשר להסביר במילים בכלל עד כמה אני מרוגשת... פנו אלי המון נשים, נערות ואפילו ילדות עם הפרעות אכילה שכתבו לי למשל, שהן לא אכלו כמה ימים ובזכות הסרטון הן הרשו לעצמן לאכול או שבזכות הפרויקט הזה הן לא מפחדות מאוכל. נשים מבוגרות כתבו לי שחבל שלא היה מישהו שיסביר להן את זה כשהן היו צעירות והרעיבו את עצמן ואפילו אמא אחת רשמה לי: 'אם הבת המתבגרת שלי, באה להראות לי את הסרטון הזה בטיקטוק - סימן שהצלחת'. אלו באמת הודעות כל כך מרגשות שפשוט גורמות לי להצטמרר בכל פעם מחדש".
    5. © צילום מסך מתוך האינסטגרם
      זה לא סוד שיש המון ילדות, נערות ונשים שמתביישות לאכול ליד חברות, בדייט ובכלל בפומבי. כיצד לדעתך ניתן להתגבר ולהתמודד עם כך?
    6. "האמת שבדיוק בגלל הבושה והסבל הנורא הזה שחוות מדי יום כל כך הרבה ילדות, נערות ונשים - יצרתי את הפרויקט הזה. בגלל הסיבה הזו, גם בחרתי להביא עוד משפיעניות שבאמת יאכלו בסרטון וידברו על אוכל כדי שאולי כך זה יעזור וישמש דוגמה למישהי שסובלת מהפרעות אכילה או מתביישת לאכול ליד אנשים. בנוסף, יש משפט שאני מאוד אוהבת שאומר: 'את לא יכולה להיות, מה שאת לא יכולה לראות' ואם אין את המודל הזה שיראה לבנות הצעירות שאישה כן יכולה לאכול, שהיא יכולה להנות מאוכל ולא צריכה להתבייש או להתנצל - איך הן יוכלו לעשות את זה גם? ברגע שיהיה יותר ייצוג של זה בטלוויזיה, ברשתות ובכלל בתקשורת - זה יהפוך לדבר נורמלי וברור, כפי שהוא באמת צריך להיות... דרך נוספת שיכולה לסייע היא אם למשל יש קבוצה של חברות שצפו בסרטון הזה, אז הן יכולות להתחיל בקטן ולנסות לצאת לאכול יחד. תזכרו שאין לכן ממה להתבייש! זה הכי יפה וטבעי שיש ואם כבר דיברנו על דייטים, אז אספר כי אפילו קיבלתי תגובות שמעודדות ומסכימות על כך מהמון בחורים".
    7. בעידן של ימינו, אנחנו יכולים למצוא ברשת תכנים נפלאים עם מסרים חשובים, אך במקביל גם המון תגובות מרושעות, סרטונים עם מסרים שגויים או תמונות מרוטשות ולא מציאותיות שעלולות לגרום לדימוי גוף נמוך והפרעות אכילה בקרב בני הנוער. האם לדעתך יש דרך כלשהי שבאמצעותה יהיה ניתן למנוע או לפחות לצמצם את ההשפעה השלילית של הרשתות החברתיות?
    8. "לצערי אי אפשר למנוע את ההשפעה השלילית, אבל אני חושבת שכן אפשר לטפח אותה. כלומר, עצם העובדה שאנחנו יודעים שקיימת השפעה שלילית ואנחנו מדברים על כך בבית הספר, בטלוויזיה, עם חברים, ברשתות או בבית - זה כבר חצי דרך. אנחנו צריכים לדעת להרכיב מעין משקפיים שיעזרו לנו להבין שצריך לראות את הדברים שמעלים לרשתות ב'עין ביקורתית'. אם לדוגמה באינסטגרם אנחנו רואים תמונות של בנות מושלמות, צריך להבין שזוהי לא באמת המציאות והאמת שגם בגלל הסיבה הזו שבאינסטגרם ניתן לרטש כל תמונה - הטיקטוק בעיניי, מהווה באיזשהו מקום חלופה נהדרת ומציאותית יותר".
    9. © בן מזרחי
    10. מה היית רוצה שיקרה עכשיו עם המסר החזק שלך? לאן את רוצה שזה יוביל מכאן?
    11. "הייתי רוצה שזה פשוט יגיע לכל מקום וכמובן שיהיה ייצוג תקשורתי רחב יותר של נשים שנהנות, שאוהבות לאכול ושלא מתביישות בכך. דרך אגב, זו גם אחת הסיבות שבגללה השקנו בטיקטוק את האתגר הזה של 'בתיאבון מותק' שקורא לכמה שיותר נשים להצטרף לתנועה הזו ולצלם את עצמן כשהן אוכלות ונהנות".
        1. לסיום, בכל זאת מדובר בפרויקט שעוסק בעיקר באוכל... אז מה זה אוכל בשבילך? ובמידה והייתה ניתנת לך האפשרות לאכול תמיד רק מאכל אחד, באיזה מאכל היית בוחרת?
        2. "אוכל בשבילי מעבר לעובדה שעשיתי ממנו קריירה, הוא באמת חלק בלתי נפרד מהחיים (מעבר למובן המזין). אוכל בשבילי זה לנשמה, זה משמח אותי וגורם לי להתעורר בבוקר. זה באמת אחד הדברים הכי חושניים ותשוקתיים שיכולים להיות... ולגבי המאכל שהייתי בוחרת, אני חושבת שהתשובה ברורה - פיצה וכפי שאמרתי בסרטון - תמיד בקיפול".
תגובות