בלי סודות: "קיימתי יחסי מין". צילום: fotolia

בלי סודות: "קיימתי יחסי מין"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

      1. בת 16 שואלת: "קיימתי יחסי מין בפעם הראשונה עם חבר שלי והחדירה הראשונה והמין עצמו לא היה עדין אבל התביישתי להגיד לו שכואב לי והיו לי כאבים וירד לי המון דם במשך יומיים וכאב לי באיבר המין, אז החלטתי לבדוק את זה. לקחתי מראה ועשיתי בדיקה עצמית, וראיתי שיש לי סוג של קרע בנרתיק. אני צריכה ללכת לגניקולוג שיבדוק אותי אבל אמא שלי לא יודעת מהעניין ואני גם לא רוצה שתדע והבעיה היא שאמא שלי מקושרת לקופת החולים וכל התורים עוברים דרך הטלפון שלה. אני ואחותי בדקנו את האפשרות לגניקולוג פרטי אבל זה עולה המון כסף ואין לי אפשרות להוציא סכומים כאלו. מה לעשות?"

        תשובת היועצת: "שלום לך, טוב שפנית אלינו! אנסה לעזור לך למצוא פתרון למה ששאלת וגם אוסיף קצת מעבר. יחסי מין ראשונים הם דבר ששווה להתעכב עליו. הרבה פעמים זה עניין שלוקח זמן. מה גם שיחסי מין ראשונים גורמים לנו להצטרך וללמוד את עצמנו - מה עושה נעים, מה עלול לפצוע, איך אומרים את מה שמרגישים ועוד. הפעמים הראשונות לא חייבות לכאוב וגם לא חייב להיות דימום. הנרתיק הוא שריר שמתכווץ ומתרחב, צריך להשתמש בעדינות כשחודרים אליו. כשמתחיל גירוי מיני, הגוף מפריש נוזלים והופך את האזור לקצת רטוב, לח. אותה לחות מסייעת בחדירה ומקלה עליה. לכל אחת לוקח פרק זמן אחר כדי להרגיש מוכנה ושהגוף שלה הפריש מספיק לחות. במהלך הזמן הזה אפשר להתנשק, ללטף, לקיים מין אוראלי וכל גירוי אחר שמעלה את העוררות. הקושי שקיים בלהצליח להסביר לפרטנר שאיתנו מה אנחנו באמת רוצים ומה נעים לנו - מובן לחלוטין. לוקח זמן ללמוד איך להגיד ומתי. אבל! חשוב שתדעי- יש מקום לתחושות שלך, יש מקום לרצונות שלך, יחסי המין הם של שניכם ומה שאת מרגישה הוא קריטי. כשהדברים כבר מתרחשים יכול להיות שקשה יותר לעצור ולדבר. אני ממליץ שתנסו לדבר על מה כל אחד רוצה ואוהב לפני שאתם מקיימים את יחסי המין. תוכלו גם לקבוע כללים שבהם אולי מדי פעם תעשו הפסקה, תשאלו זה את זו איך את מרגישים ותחליטו האם כדאי להמשיך. זו אחריות של שני האנשים לדאוג זה לזה ושלא מכאיבים אחד לשנייה. יחסי מין אמורים להיות דבר נעים וזה חשוב לעצור אותם כשכבר כואב. לגבי הפציעה בנרתיק - עד גיל 18 ההורים חשופים לתיק הרפואי של הילדים שלהם. אם התורים נקבעים דרך אמא שלך ייתכן והיא תקבל הודעה לנייד אם יקבע עבורך תור לרופא נשים. למרות שזה יכול להיות מביך, אני מציע לך לשקול לשתף אדם מבוגר בסביבה שלך, לא כדאי שתישארי עם הדברים לבד. בנוסף לכך, לפי טיב היחסים שלך ושל אחד מהורייך, אם כן ישנם יחסים טובים אולי נכון לשתף אחד מההורים. בסופו של דבר כולנו עוברים את תהליכי ההתבגרות וגם דברים שקשורים במין שנראים תחילה מביכים מאוד בשל חוסר השיתוף, לאחר מכן מבינים שאלו דברים נפוצים שההורים ישמחו לדעת ולעזור במה שעובר עלייך. מהמקרה שתיארת נשמע שהייתה שם פציעה שצריך להתייחס אליה בכובד ראש. תוכלי לקבוע תור לרופאת נשים וייתכן כי לא תהיי חייבת להגיד לאמא שלך מה סיבת הפנייה, ישנן סיבות רבות לפנות לרופאת נשים בגילך כמו ווסת לא סדירה, כאבים בנרתיק, כאבי מחזור ועוד. בעמותת 'דלת פתוחה' יש רופאות נשים שבודקות נערות גם ללא עלות וגם בדיסקרטיות. לצערי, כרגע השירות ניתן במרפאות חיפה ובאר שבע בלבד. אם תרצי לתאם תור לרופאות שנמצאות שם תוכלי להתקשר ישירות לאחד ממרכזי הייעוץ בשעות הפתיחה שלהם, כפי שמפורט בקישור שנמצא מטה. חשוב שרופא נשים יבדוק אותך בקרוב".
      2. © adobestock
      3. בן 19 שואל: "אני כבר בן 19 ואף פעם לא הייתה לי אפילו ידידה קרובה. אני מאוד רוצה בת זוג. יש אנשים שאומרים לי ללכת לאתר הכרויות, או לקיים יחסי מין עם מישהי, אבל אני לא רוצה את זה. אני רוצה אהבה אמיתית, בת זוג, ולהכיר אותה פנים מול פנים. בלי אתרים ובלי סקס שאין בו באמת אהבה. הבעיה היא שכל מי שהייתה לי משיכה אליה, לא באמת ידעתי איך לדבר איתה על זה. אני מאוד רוצה לדעת איך אפשר לפתוח שיחה עם מישהי שיש לי משיכה אליה, אני יודע שלהתאהב זה בעיקר דרך קשר, ואני פחות טוב בזה, אני אשמח לעזרה".

        תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה מאוד שפנית אלינו. נשמע שאתה מאוד כנה עם עצמך, מברר מה אתה רוצה, ומחפש דרכים להשיג את זה, כל הכבוד לך. הקושי איתו אתה מתמודד הוא קושי מאוד נפוץ בעולמם של בני נוער ומבוגרים, ואין לשאלות שלך תשובה אחת. השלב הראשון הוא קודם להבין עם עצמך מה אתה רוצה, מה חשוב לך יותר ומה פחות, ונשמע שעשית אותו בינך לבין עצמך. כעת יש מספר אפשרויות: אפשרות אחת היא להשתמש באפליקציות שונות למציאת זוגיות. השימוש באפליקציות מעלה שאלות רבות ולעיתים יוצר קושי גדול, אך ישנם זוגות רבים שהכירו בדרך זאת למטרות קשר זוגי ארוך טווח והצליחו. תוכל לקרוא באינטרנט על האפשרויות כי יש מגוון גדול ולכל אפליקציה יש ייחוד משלה, כך תוכל לבחור מה מתאים לך ומשרת את המטרה שלך בצורה הטובה ביותר. שים לב שיש פלטפורמות נוספות להכרות כמו קבוצות פייסבוק מתאימות שמארגנות טיולים או מפגשים למטרת היכרות זוגית, כך משתמשים בטכנולוגיה ליצור מפגשי פנים מול פנים ולהכיר אנשים חדשים. נוסף על כך אתה יכול ללכת לחוגים או מפגשים חברתיים ולפגוש שם אנשים בעלי תחומי עניין דומים לשלך. אפשרות נוספת היא לשתף את החברים ובני המשפחה ברצון שלך ולבקש מהם שיכירו לך נשים מתאימות במידה ויש בחייהם כאלה, ויחד עם כל מה שכבר ציינתי אני ממליצה לך בעיקר לפתוח את הראש והלב בחיי היום-יום, הרי אנחנו פוגשים אנשים חדשים ונפלאים לעיתים קרובות. אני מבינה את הקושי בליצור את הקשר הראשוני שעלול להיות מביך ומוזר, ולעיתים אנחנו גם חווים דחיה מהסביבה. אם תיקרה בדרכך הזדמנות ליצירת קשר אני ממליצה לך לדבר בפתיחות ובפשטות ולשתף במה שאתה חושב ומרגיש, למשל לומר 'את מאוד מוצאת חן בעיניי והייתי שמח להכיר אותך יותר'. לפעמים זה יעבוד, ולפעמים האדם שעומד מולך כבר נמצא בקשר או שהוא פחות מעוניין מכל סיבה שהיא. זה בסדר ונורמלי, אולי קצת צובט בלב אך אל תיתן לזה להוריד לך את הבטחון העצמי ואת הסיכוי שתמצא בחורה נפלאה ומתאימה עבורך. הדרך למציאת מערכת יחסים זוגית יכולה להיות ארוכה ומורכבת, וכמעט כל בני האדם נמצאים במסע הזה. אני מקווה שתלמד לאורכו להכיר את עצמך טוב יותר, להיות כנה עם עצמך וסביבתך, ואפילו תהנה ממנו".
      4. © צילום: Fotolia
      5. בת 15 שואלת: "אני מאוד פתוחה לגבי המיניות שלי ואני שמחה שאני פתוחה עם זה. מאז שגיליתי מה זה יחסי מין ואיך זה אמור להרגיש תמיד רציתי להתנסות בכך או בכל דבר מיני בשביל לדעת איך אני מרגישה עם זה/אם אני אוהבת את זה/אם אני נהנית מזה. לפני כמה שנים אמרתי לעצמי שאני כן אשמור את עצמי למישהו שאני אוהבת ושהפעם הראשונה שלי תהיה עם מישהו שאני אוהבת וסומכת אבל עם השנים אני מתחילה לחשוב שהפעם הראשונה שלי לא בהכרח צריכה להיות עם בן הזוג שלי, זה יכול להיות עם מישהו שאני סומכת ומרגישה בנוח איתו. ככל שאני חושבת על זה אני מתלבטת אם זה הדבר הנכון לעשות. אם לקיים יחסי מין בפעם הראשונה עם הבן זוג שלי או לא בהכרח לחכות לו ולקיים יחסי מין עם מישהו שאין לי בהכרח מערכת יחסים זוגית איתו. אני חושבת שאולי פשוט מספיק מערכת יחסים עם מישהו שאני מכירה וסומכת ומרגישה בנוח איתו".

      6. תשובת היועצת: "שלום לך אני שמחה שפנית אלינו, נשמע שיש לך סקרנות רבה לגבי יחסי מין. את שואלת את עצמך שאלות רבות וטובות שנחוצות בתהליך קבלת החלטות בנושא. יחסי מין יכולים להיות חוויה כיפית ונפלאה, אבל לפעמים היא גם קצת מפחידה, בעיקר כשעוד לא התנסינו בה. יש המון שאלות שעולות לראש: האם אני רוצה לקיים יחסי מין? האם אני מוכנה לזה? עם מי? מה אם אני אעשה משהו לא בסדר? מה אם לא נהנה?
        איך אני יכולה לשמור על עצמי ממחלות מין והיריון? גם אם את מחליטה להיות באינטימיות עם בן זוג קבוע או לא, ישנן כמה שאלות שאני ממליצה לך לחשוב עליהן בתהליך שאת עוברת: האם אני מכירה את בן הזוג מספיק טוב כדי לסמוך עליו?
        האם אני יכולה לסמוך על בן הזוג לשמור עלי ולכבד אותי?
        האם בן הזוג סבלני ומבין שאין סיבה למהר ורצוי לקחת את הזמן ואולי אפילו לעצור במידה וארצה את זה?
        האם התקשורת בינכם טובה?
        את שואלת את עצמך האם את חייבת להיות מאוהבת במי שתקיימי איתו יחסי מין בפעם הראשונה, הסיבה לכך שבפעם הראשונה יש רצון בסיסי כפי שציינת 'לשמור את עצמך' למישהו שאת אוהבת ואוהב אותך היא כן בחלקה נכונה מהבחינה הזאת שהפעם הזו היא החוויה הראשונה של אדם והיא יכולה להיות משמעותית מאוד וכנראה להיזכר אצלנו - לטובה או לרעה. זו פחות שאלה של בן זוג קבוע ו/או אהבה אלא של באמת להבין האם לדעתך לאותו אדם אכפת שזו תהיה חוויה טובה עבורך? האם יהיה לו חשוב להקשיב ולשאול אותך האם זה נעים? גם אם הוא בן זוג קבוע שאת אוהבת מאוד אבל התשובות לשאלות שכתבתי הן 'לא', שווה לשקול לדבר על הנושא ולפתוח את זה לפני ההגעה ליחסי המין הראשונים. זו אמורה להיות חוויה מענגת נעימה וטובה ולא פחות. אז, אם את מאוהבת ובמערכת יחסים ארוכה ורצינית עם מי שאת עומדת לקיים איתו יחסי מין, ויש רצון הדדי , לרוב זה גם אומר שיש ביניכם אמון, הדדיות ובטחון. זאת מסגרת טובה לקיום יחסי מין. אבל אין הכרח שתהיו במערכת יחסים ארוכה ורצינית. יכול להיות שתמצאי חבר קרוב שאת סומכת עליו, וששניכם מעוניינים ומוכנים לחוויות מיניות ביחד, בלי שתהיו מעוניינים במשהו רומנטי ביניכם, וזה יכול לעבוד מעולה לשניכם. בנוסף, אל תפחדי להכיר את עצמך ואת מה שמענג אותך בפרטיות: דרך אוננות, דרך מגע באברי המין שלך, דרך הסתכלות במראה על האברים שלך. זה מאפשר לקבל מושג על איך הגוף שלך מגיב למגע מיני ואיך האברים שלך בנויים. כך תוכלי להגיע ליחסי מין עם אדם אחר כשיש לך את הידע הזה, ולעזור להדריך אותו בנוגע למה נעים לך יותר או פחות. לגעת בעצמך לפני שמישהו אחר נוגע בך עוזר מאוד להירגע וליהנות. אני מזמינה אותך להרהר בשאלות האלה, לבחון כיצד את מרגישה ולדייק לעצמך מה נכון לך בנקודת הזמן הזו שאת נמצאת. זה גם יכול להשתנות עם הזמן, הישארי נאמנה וקשובה לעצמך".
        1. "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/.  
תגובות