זכותכם: הזכויות שחשוב להכיר לפני הגיוס. קרדיט: דובר צה"ל

זכותכם: הזכויות שחשוב להכיר לפני הגיוס

בקרוב רובנו נתגייס לצבא ויוטלו עלינו חובות רבות שחשוב להכיר. אך לא פחות חשוב להכיר את הזכויות שמגיעות לנו, חקרנו מעט ואספנו את כל הזכויות שכל חייל בצה"ל צריך להכיר!

ביום הגיוס לצה״ל מוטלות על החיילים החדשים המון חובות - להקשיב למפקדים, להיות מדוגמים, לא לעבור על החוקים. עם כל החובות והאיסורים מגיעות גם לא מעט זכויות שלעיתים אנחנו כלל לא מודעים אליהן ולעיתים גם לא יידעו אתכן על קיומן. אספנו לכם חמש זכויות שחשוב שתדעו לפני הגיוס לצבא.

עוד בערוץ על מדים של פרוגי:

שעת ט״ש

במהלך הטירונות בסופו של כל יום צה״ל מחויב לתת לכם שעת ט״ש. שעת הט״ש היא הזמן שלכם לבצע את כל האירגונים שלכם כמו להתקלח, להתקשר להורים, לארגן את המזוודה וכו׳. חשוב לדעת שזכותכם לקבל מינימום של 45 דקות של שעת ט״ש בסוף כל יום, לא משנה כמה מאוחר הוא מסתיים.

24 שעות

על מערכת הרפואה הצהלית יש לא מעט ביקורת שנובעת בין היתר מתוקף העובדה שחיילים רבים מתלוננים ומזייפים בעיות רפואיות בכדי לקבל הקלות. כך או כך בכל בוקר בטירונות תוכלו לדרוש לראות רופא ולמרות שלרוב הזכות הזו לא מתממשת זכותכם המלאה היא לפגוש רופא תוך 24 שעות מרגע הבקשה. כך או כך אנחנו ממליצים לכם ללכת לכל רופא שאתם צריכים לפני הגיוס, זה יחסוך לכם המון כאבי ראש.

"זכותכם המלאה היא לפגוש רופא תוך 24 שעות מרגע הבקשה" © צילום: Fotolia

בן יחיד

הזכות הבאה רלוונטית לבנים שקוראים את זה. למרות שבשונה מהבנות המערכת הצבאית יכולה לחייב אתכם לשרת בשירות קרבי בניגוד לרצונכם חשוב שתדעו שאם אתם בנים יחידים לאחד מהוריכם לא חלה עליכם החובה הזו. אם אתם בנים יחידים חשוב שתיידעו את הצבא וככל הנראה לא יתווכחו איתכם ויקשו עליכם יותר מידי. חשוב לציין שאם בכל זאת תרצו לשרת בשירות קרבי כמובן שתוכלו אך זו בחירה שלכם בלבד.

טבעונות

נסיים בזכות שלעיתים תצטרכו להתעקש עליה וחשוב שתדעו. אם אורך החיים שלכם הוא טבעוני/ צמחוני צה״ל מחויב להתאים לכם אוכל בכל ארוחה. שימו לב: אתם מחויבים להודיע על כך כבר בצו הראשון וחובה לנהל אורך חיים טבעוני/צמחוני לפחות חצי שנה לפני ההצהרה על כך. חשוב לדעת שבמקרים מסוימים חיילים טבעונים אף יהיו זכאים לקבל תוספת של כסף שבו יוכלו לקנות אוכל התואם את אורך חייהם אז כדאי שתבדקו את זכאותכם.

"צה״ל מחויב להתאים לכם אוכל בכל ארוחה" © צילום: Fotolia

חופשה מיוחדת

במקרה שתיתקלו בבעיה אישית שבעקבותיה תצטרכו לעצור את חייכם כמו פטירה של קרוב מדרגה ראשונה או בעיה כלכלית חמורה - זכותכם לדרוש חופשה מיוחדת. במסגרתה תקבלו חופשה של חודש בה תוכלו להתמודד עם האובדן או לעבוד בכדי לצאת מהמצב הכלכלי הקשה ואף ללמוד לפסיכומטרי או להשלים בגרויות. אם מדובר בדבר שאפשר לחזות מראש כמו השלמת בגרויות כדאי לדאוג למסמכים טרם הגיוס ולהגיע מוכנים.

תגובות