שירות לשעת חירום: להדריך אנשים איך לשמור על עצמם . קרדיט: דובר צה"ל

שירות לשעת חירום: להדריך אנשים איך לשמור על עצמם

סביר להניח שכבר פגשתם אותן בבית ספר, בכנסים שונים ואפילו במלונות. אבל אולי לא באמת הבנתם מה התפקיד שלהם בצבא. הכירו את תפקיד מדריך לשעת חירום, או בשמו המקוצר: מאלש"ח!

שמי לינור ואני בת 20 מירושלים, התגייסתי בדצמבר 2017 לתפקיד מדריכת חילוץ והצלה בפיקוד העורף. לא הכרתי את פיקוד העורף לפני הגיוס, לא ידעתי יותר מידי על הפעילות שלו או תחומי האחריות שלו. סיימתי טירונות 02 בחטיבת החילוץ וההדרכה בפיקוד העורף בצריפין, וכבר באמצע הטירונות שמעתי על תפקיד המאלש"חית (מדריכת אוכלוסייה לשעת חירום), הבנתי שזה תפקיד המתעסק באוכלוסייה ובמוכנות שלה למצבי חירום. מתוך הרבה עניין וגם קצת אינטואיציה ביקשתי לסיים את הטירונות ולעבור אל קורס ההכשרה של מדריכת אוכלוסייה לשעת חירום. וכך היה, התחלתי את הקורס בינואר 2018, שם הבנתי לעומק מה משמעותו של התפקיד - הצלת חיים.

עוד בערוץ על מדים של פרוגי

המאלש"חיות הן המדריכות עם הכומתה. הכתומה של פיקוד העורף ושרוך הדרכה בצבעי אבטיח, ירוק אדום המסמלים הדרכה וחירום. כמאלש"חית אני מגיעה למקומות שונים באוכלוסייה: בתי ספר יסודיים (כיתות ה'), משרדי ממשלה, בתי עסק, מרפאות ומפעלים חיוניים. בתפקיד עליי להעביר הדרכות על הכנה לחירום בזמן השגרה, הנחיות התגוננות, ייצוג של פיקוד העורף והצבא, מענה על כל שאלה על מצבי החירום השונים ירי רקטות וטילים, רעידות אדמה, צונאמי, שריפות ועוד. המערך של המאלש"חיות הוא מערך בהתפתחות, כל פעם משפרים אותו ומעדכנים את התכנים כדי שיהיה רלוונטי לכלל האוכלוסייה, לדוגמה מערך כיתות ה' שמתעסק במצבי חירום, התמודדות אישית ונפשית והכרת פעילותו של פיקוד העורף. וכל זאת לומדים בקורס אינטנסיבי של שלושה חודשים הנקרא קמ"ד חירום. רוכשים בו את כל הכלים והמקצועיים לתפקיד זה ולא רק חומר עיוני אלא סדנאות הוראה, פסיכולוגיה לילדים, טכניקות הדרכה שונות וביטחון מול קהל.

כאשר מסיימים את הקורס משובצים למחוז מסוים בארץ - אני שובצתי למחוז ירושלים והמרכז, בו הגעתי למקומות שונים שכנראה שלעולם לא הייתי מגיעה בשום תפקיד אחר, הדרכתי בבתי משפט, משרדי ממשלה, מלונות ומוזאונים, וכן, כיתות ה', מגזר חרדי וערבי, כיתות של חינוך מיוחד ועוד. לאחר כמה חודשים התמיינתי והתקבלתי לסגל קורס ההכשרה ושרתתי כמפקדת על חניכים וחניכות שיסיימו כמדריכות ומדריכי אוכלוסייה לשעת חירום. התפקיד נתן לי כלים רבים, בזכותו הכרתי אנשים שונים, למדתי להתמצא בדרכים, להכיר ערים ומקומות שונים בארץ ובעיקר בגזרת המחוז שלי ויותר מזה יצא לי לעזור ולהציל חיים.

© באדיבות דובר צהל

החלקים המשמעותיים ביותר בשירות מבחינתי עד כה היו ההדרכות למשרדים גדולים, ממש לראות את האנשים עוצרים רגע את שגרת היום להבין שגם במצבים הכי פחות צפויים יש מה לעשות ואיך להתכונן. התפקיד מבחינה אישית הוא חוויתי ואמיתי ממש מול "הלבן של העיניים", לתת את המקום והזמן לשאול את כל השאלות, להעביר את המידע הכי מדויק ומקצועי, להדריך ולכוון אנשים איך לשמור על עצמם גם בזמן חירום. אנחנו המאלש"חיות מחזקות את המוכנות והמסוגלות בישראל ונותנות יד בחיזוק החוסן הלאומי בארץ וזו זכות.

ביולי הקרוב אמשיך לפקד בקמ"ד חירום ולפתח ולקדם את המאלש"חיות הבאות - אז אפילו שמערך המאלש"ח הוא אינו המוכר ביותר בצה"ל אין ספק שיוצא לי לשרת שירות משמעותי, אמיתי וחוויתי בזכות הרבה עניין בתפקיד לא מוכר וטיפה של אינטואיציה.

תגובות