תצפיתניות או לא להיות: כל המידע על התפקיד הנפוץ!. קרדיט: דובר צה"ל

תצפיתניות או לא להיות: כל המידע על התפקיד הנפוץ!

זה לא סוד שתפקיד התצפיתניות בקרב המלש"ביות תפס שם של תפקיד משעמם. אך לרוב אנחנו לא מבינים את המשמעות ואת השירות המאתגר שהוא מציע. בטור הבא, המפקדות של גבול צפון מספרות לקראת הגיוסים של התצפיתניות.

ביום שני, ה-22/7/2019 הוא יום הגיוס הראשון לעונת הגיוסים של הקיץ, ואין גיוס יותר ראוי להתחיל איתו את העונה מאשר התצפיתניות! תצפיתנית הינו אחד מהתפקידים הכי מוכרים בצהל, אבל אנשים לרוב לא באמת מבינים את משמעות והשפעת התפקיד. מדובר בתפקיד שדורש מידת אחריות ועבודה רבה ומחייבת, אך תצפיתניות רבות יעידו שתחושת הסיפוק עולה על כל הקשיים.

עוד בערוץ על מדים של פרוגי

התצפיתניות פועלות בחמ״ל (חדר מלחמה), שם יש להם את כל הציוד הנדרש על מנת לעקוב אחר המתרחש בגזרה בכל רגע נתון. המשימה אומנם נראית פשוטה, אבל התצפיתניות נדרשות לצפות במסך שעות רבות ביממה ולשמור על רמת ריכוז גבוהה.

בגזרת הצפון יש חמ״לים מתקדמים במיוחד שכוללים מערכת ייחודית וחדשנית. מערכת תצפית בשם ״מארס״ שמייעלת את העבודה ועוזרת לתצפיתניות בזיהוי אירועים חריגים בשטח. על עמדה אחת של תצפית, יושבות שתי בנות, אחת מנטרת ואחת חוקרת. שיתוף הפעולה בין השתיים בנוסף למערכת המתקדמת, מאפשר יכולות גבוהות של זיהוי והכוונת הכוחות בשטח ובכך יוצר שכבת הגנה חזקה וחשובה. 
על שני החמ״לים בגזרת הצפון אשר מתצפתים על גבול לבנון, מפקדות שתי מ״פיות שסיפורן התחיל בשיבוץ פשוט לתצפיתנית.

© דובר צה"ל

המ״פ הראשונה היא סרן חן פיניש העומדת בראש חמ״ל התצפיות של שומרה. בתחילת דרכה סירבה חן לתפקיד בבקו״ם משום שלא הייתה מרוצה מהשיבוץ. לבסוף התגייסה לתפקיד וכיום מספרת על החשיבות והאהבה לתפקיד ״הבנות שמגיעות לכאן הן בנות איכותיות, עם יכולות מיוחדות, אני גאה לפקד עליהן ושמחה מכך שיחד אנו מהוות חלק חשוב ממשימת ההגנה על מדינת ישראל.״

המ״פ השניה היא סרן לינוי כהן, מ״פ בחמ״ל התצפיות של מצפה עדי. לינוי עברה מספר רב של תפקידים משמעותיים במערך ואף הקימה מאפס חמ״ל חדש בגזרה הצפונית. לאחר מכן הייתה מפקדת מגמה של השלמת הקצונה של תצפיתניות וכן לקחה חלק משמעותי במבצע מגן צפוני: ״מגן צפוני זכור לי כחוויה אינטנסיבית ומספקת במיוחד. במהלך כל המבצע החמ״ל היה בכוננות שיא והמשימה של ההגנה קיבלה משמעות אחרת.״

חן ולינוי אשר מובילות את המערך והגיעו דרך עבודה קשה, מסירות ואהבה למקצוע אל צמרת הפיקוד בגדוד 869 של חיל האיסוף, שתיהן מחכות לקבל את הדור החדש של התצפיתניות.

 

תגובות