הרס"ר שאחראי על חלוקת מזון למאות קשישים. באדיבות דובר צה"ל

הרס"ר שאחראי על חלוקת מזון למאות קשישים

בימים אלו, שהכי חשוב לשמור על בריאותם של הקשישים ואלו הנמצאים בקבוצת סיכון, חיילי בסיס מחוו"ה אלון עובדים מסביב לשעון כדי לעזור לקשישים ולהביא להם מזון ותרופות להם הם נחוצים. שוחחנו עם רס"ר עמית בג'ניו שמפקד על צוותי החיילים במשימה על התפקיד החדש שלו, הקשיים שצצים והמשמעות הגדולה של העשייה

רס"ר עמית בג'ניו, בן ה-23, משרת בימי שגרה בבסיס מחוו"ה אלון של חיל החינוך והנוער, אך בימים אלו, הוא זכה לתפקיד ושגרה חדשים וכעת מפקד על חלוקת מזון ותרופות בקרב מספר בניינים בהם דרים קשישים בעיר כרמיאל מטעם פיקוד העורף. שוחחנו עמו על התפקיד החדש, הקשיים, התגובות שהוא מקבל מהדיירים ועל תחושת הסיפוק.

עוד בערוץ על מדים של פרוגי:
ספר לנו על התפקיד החדש שלך
"אנחנו נמצאים במקבץ דיור שם גרים דיירים קשישים רובם דוברי רוסית- חלקם עצמאיים וחלקם עם מטפלות. יש במקבץ שישה בניינים, כ-420 דיירים בסך הכל. בבסיס שלנו הקימו שלושה צוותים שאחראיים על חלוקת מזון ותרופות ואני אחד ממפקדי הצוותים". מסביר לנו בג'ניו וממשיך: "בגלל המצב, פרט למטפלות רפואיות לא מאפשרים לאנשים להיכנס או לצאת מהביניינים אלו. אנחנו לא עוצרים אותם פיזית אם הם מנסים לצאת, אלא מסבירים להם שהחיילים יכולים לעזור להם ולקנות אוכל ותרופות עבורם.  במקרים בהם דייר או דיירת לא מעוניינים לשתף פעולה, החיילים מנסים לדבר איתם. הסברה זה הכלי היחידי של החיילים".
איך אתם מתמודדים עם מחסום השפה?
"הרוב המוחלט של דיירי הבניינים דוברי רוסית והשפה היא אתגר. כתבנו מכתב בעברית על העשייה והמטרה שלנו כדי להסביר לדיירים מה אנחנו עושים תרגמו לנו אותו לרוסית. גם את כל הנהלים הקלטנו ברוסית כדי לשפר את התקשורת וההבנה".  
© בארדיבות דובר צה"ל
איך אתה והחיילים שלך מרגישים בקשר לתפקיד החדש?  
"החיילים של מחוו״ה אלון מתפעלים את המשימה הזאת קרוב לחודש. הם מרגישים מאוד מחוייבים לדיירים ולמטרה. כל הליכה לסופר ולבית המרקחת גורמת לך להרגיש משמעותי כי אתה נזכר שאתה עושה את זה בשביל מישהו שזקוק לזה". 
איך עובדת החלוקה?
"כשאנחנו רוצים להביא לאחד הדיירים משלוח, חייל שם את מה שהם הזמינו ליד הדלת ודופק , מחכה מרחוק לראות שהם לוקחים את מה שהם הזמינו, שהם סופרים את העודף, חותמים על זה שהם קיבלו את מבוקשם ורק אז הוא הולך".   
איך אתם שומרים על עצמכם?
"כולם מסתובבים עם וסט זוהר של פיקוד העורף, מסכות, כפפות ועוד. מי שאחראי על הבניינים שם ג'ל לחיטוי הידיים בכניסה לבניין. מקפידים על מרחק וצמצום כמות האנשים בחדר. אנחנו מבינים שמדובר בטיפול באוכלוסיה בסיכון הכי גבוה. דואגים לבריאות החיילים כשהם במשימה ועל הדיירים בפרט, שמירה על ההנחיות של משרד הבריאות היא יותר מהכרחית אצלנו".
© באדיבות דובר צה"ל

אילו תגובות אתה ושאר החיילים מקבלים מהדיירים?  
"יש דיירים שרוצים להביא לחיילים מתנות, לרקוד איתם, להצטלם איתם ומודים להם כל הזמן. אבל יש גם דיירים שמאוד קשה להם להסתגל לנוכחות שלנו. אנחנו מנסים להסביר להם שאנחנו שם למענם אבל בסוף כל אחד עושה את הבחירות שלו".

ספר לנו על חוויה או זיכרון מיוחד מהחלוקה שתזכור לעוד הרבה זמן?
"אני לא יודע להצהיר על זיכרון אחד. יש דייר שכל בוקר מצדיע לחיילים ואומר שהוא מכבד אותם אבל שהוא התגבר על סרטן ושהוא לא מפחד מכלום ובטח לא מהקורונה. לא פשוט להיות כל כך צעירים ופתאום להגיד לאנשים כאלה מה כדאי לעשות ומה לא אבל אנחנו עושים את המיטב. יש גם אישה שמתחילה לבכות כשהיא מקבלת את המזון. כל הרגעים הקטנים המשמעותיים האלה הופכים את החוויה למעצימה. כשהקורונה תסתיים אני אסתכל על הכל כחוויה אחת גדולה. מחו״ה אלון מאוד רצו מהתחלה להיות מעורבים ולהיות בשטח. אני שמח שקיבלנו את המשימה הזאת וכולנו מאוד מרוצים מהעשייה".
לסיום, האם יש לך מסר לקוראים של פרוגי?
"זאת תקופה מאתגרת לכולם אבל זה הזמן לקחת אחריות ולהיות בוגרים יותר לקחת את הכל בפרופורציות ולעזור איפה שמותר ואפשר. יש לנוער השפעה גדולה על איך המצב הזה נראה אפילו בתוך הבתים. כולנו יכולים לתרום ולהשפיע".
 
תגובות