הקדמה בפתח: הפיתוחים הטכנולוגיים שעיצבו את העשור. צילום: Fotolia

הקדמה בפתח: הפיתוחים הטכנולוגיים שעיצבו את העשור

רגע לפני שהעשור הנוכחי מגיע לסיומו, סיכמנו לכם את אותו בתחום הטכנולוגיה: כל הפיתוחים, ההמצאות והחידושים שחלחלו לציבור והותירו אחריהם מורשת ופתח לחידושים נוספים

העשור האחרון הפך את תחום הטכנולוגיה על צירו והביא עימו שלל פיתוחים שהכתיבו לנו את האופן בו אנו חיים את חיינו. כל דבר קטן, כל פיתוח חדש שפקד את השוק, היווה את השלב הראשון בדרך למשהו יותר גדול, יותר חדשני ויותר מקורי. לקראת סיומו, זה הזמן להעיף מבט לעבר ולבחון את הפיתוחים המעצבים ביותר של העשור האחרון.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

Pebble Smartwatch

בהתבוננות עמוקה כיום על שוק השעונים החכמים, ניתן לטעות ולחשוב כי ענף זה חוללה אפל, באמצעות מוצרה ה- Apple Watch, אך למעשה אפל עצמה שאבה השראה מהמצאה קודמת לה, ה-Pebble Smartwatch. אז ב-2012, נוצר קמפיין חדש בפלטפורמה לגיוס המונים קיקסטארטר אשר הציג לראשונה דמוי מחשב אשר ניתן לענוד על פרק כף היד, אשר לימים טבע את המונח שעון חכם (Smartwatch). במהרה המוצר גייס מעל ל-10.3 מיליון דולר והוכיח כי יש דרישה לדבר - למעשה הקהל התחבר למשהו שהוא לא בדיוק ידע איך זה יעזור לו ולמה הוא צריך אותו, אך הוא סקרן אותו מספיק עד לכדי תרומות עתק. ה-Pebble Smartwatch היווה כהשראה לחברות כמו אפל וסמסונג לפתח אף הן שעונים חכמים ולהצטרף לתעשייה החדשה שנולדה. 

ההשקה של הדור החמישי של שעוני אפל
ההשקה של הדור החמישי של שעוני אפל © צילום מסך 

סופיה

בשנת 2016, הגיע לתודעת הקהל מה שנראה כחזון אחרית הימים, התגלמות סרטי המדע בדיוני, כאשר נודע לנו על סופיה. סופיה הינה רובוט דמוי אדם אשר מתבסס כולו על טכנולוגית הבינה המלאכותית. כיאה להמצאות מסוגים אלו, גם סופיה 'נולדה' בהונג-קונג על ידי חברת טכנולוגיה מקומית. ב-14.02.2016, צעדה סופיה את צעדיה הראשוניים בעולם והופעלה לראשונה. הדבר חולל סערה ציבורית נרחבת. בזמן הפעלתה הראשונית, סופיה היתה ראש בלבד וידעה להתאים למעלה מ-60 הבעות פנים לסיטואציות שונות, ולמעשה היוותה אבן דרך ראשונית בתחום הבינה המלאכותית, שלימים הפך לדבר החם ביותר בענף הטכנולוגיה. בסביבות ינואר 2018, חוברו לסופיה ידיים ורגליים והיא קיבלה את היכולת גם לנוע במרחב. מאז התארחה בתוכנית הלייב שואו של ג'ימי פאלון, תוכנית האירוח האמריקאית הפופולארית ובעשרות ערוצי מדיה נוספים.

סופיה
סופיה © צילום מסך מיוטיוב 

מעצמת הסטרימינג

לא ניתן לדבר על טכנולוגיות מעצבות שהותירו אחריהן מורשת והיוו השראה לפיתוחים נוספים מבלי לעסוק בהתפתחותו האדירה של תחום הסטרימינג. אילו הייתם שואלים לפני כחמש שנים מי מחבריכם מנוי לנטפליקס לדוגמה, כנראה שלא הרבה אנשים היו מרימים יד; אולם היום מעצמת הסטרימינג הפכה לאימפריה שכל אחד רוצה לקחת בה חלק. אם בעבר השחקניות היחידות במגרש היו נטפליקס והולו, כיום התחום מכיל קשת רחבה של שירותים כגון אפל טיוי פלוס, דיסני פלוס, HBO Go וכמובן שהרשימה עוד ארוכה.

הדבר מהווה אבן דרך בתחום הטכנולוגיה מאחר ואם בעבר הקהל היה שבוי לשירותי הכבלים והלווין כאשר לא הייתה לו אלטרנטיבה אחרת, היום משפחות רבות מחליטות להתנתק ובמקום לשלם מאות שקלים לחברת כבלים מקומית, הם פשוט מנויים לשירות סטרימינג. הדבר הצליח לתקן את הבעיה שלא הבחנו בקיומה - היינו שבויים לשירותי הכבלים ואילו עכשיו יש לנו דרך להימלט מהם. 

נטפליקס
נטפליקס © gettyimages_IL/Pascal Le Segretain

Airpods

לא, אפל לא המציאה את הגלגל בכך שייצרה את האיירפודס, אך אין ספק שעיצבה אותו. אוזניות אלחוטיות נוצרו בערך באותו זמן שהאזניות החוטיות נוצרו, אך רובן למעשה שמו דגש על הנוחות מאשר על הביצועים. אותן אוזניות אלחוטיות שקדמו לאלו של אפל אמנם ענו על הצורך האינטואיטיבי באזניות אלחוטיות, אך הזניחו את איכות הסאונד ואת התפקוד המעשי שלהן וכללו כמות נכבדת של תקלות. ב-2016, כאשר השיקה אפל לראשונה את האיירפודס, לראשונה קיבלנו שילוב של איכות ונוחות. לימים, הפכו האיירפודס לאחד מהמוצרים המצליחים ביותר של אפל כאשר בעקבותיהן, גם סמסונג ומייקרוסופט סללו את דרכן לשוק בתחום זה.

גוגל וטכנולוגית סולי

למרות כי טכנולוגית סולי, אותה השיקה גוגל רק בשנה האחרונה עוד לא הספיקה לגמרי להוכיח את יעילותה, אין ספק כי מדובר כאן במשהו שעוד לא נראה לפני. טכנולוגית סולי למעשה מאפשרת שימוש בסמארטפון (או במכשיר שמאמץ אותה) ללא לחיצה פיזית על המסך; השימוש במכשיר שבו נמצאת טכנולוגיה זו נעשה באמצעות הידיים בלבד. הדבר מתאפשר באמצעות חיישנים קולטי תנועה, דבר שמקרב אותנו צעד נוסף לעבר העתיד של טכנולוגית המדע הבדיוני שרואים בסרטים. טכנולוגיה זו קיימת לבינתיים רק בדור הרביעי של מכשירי הפיקסל של גוגל ועוד לא הניבה פירות רבים אך בבסיסה, מהווה הטכנולוגיה פתח להמצאות וחדשנות שלא ניתן עוד אפילו לדמיין.

 

פורטנייט

אם נגע קצת בחדשנות בעולם הגיימינג, אין ספק כי פורטנייט היוותה אבן דרך בתחום ה-Battle Royal. למרות שהיא איננה הייתה הסנונית הראשונה להמציא את הז'אנר, ההשפעות שלה על תחום הגיימינג היו חסרות תקדים. בעקבות ההצלחה המסחררת שהניבה, משחקים רבים אימצו לשורותיהם מצבי משחק בז'אנר דומה, הכל כדי לספוג מעט מן התהילה שזכתה בה פורטנייט. אולם צריך לזכור כי לא כל הנוצץ זהב הוא, ומאחר שהפכה למשחק כל כך מצליח, ההשפעות שלה על הרובד האנושי היו הרות אסון.

פורטנייט הצליחה למכר מיליוני ילדים בכל העולם למסכים, הוליכה אותם שולל במובן מסוים, מכרה להם אשליות בכך ששיחקה על מוטיב גילם הצעיר של רוב משתמשיה ולמעשה שיכנעה אותם להוציא כספים רבים על המשחק ועל כן 'זכתה' בביקורת שלילית נוקבת, שיש הטוענים שהגיעה לה. אל תטעו בכך שפורטנייט היא החברה היחידה שביססה את הצלחתה על ההתמכרות ההמונית של המשתשים, הרי הדבר נפוץ בכל חברה שהיא, אולם פורטנייט עשתה זאת טוב יותר. במובן מסוים, הוכיחה פורטנייט את הטענה האמיתית שעומדת בבסיסה של התמכרות לגיימינג. 

פורטנייט
פורטנייט © צילום: epic games

ענף המציאות המדומה (VR)

לפני עשור, כנראה שהמונח מציאות מדומה לא היה מעלה בכם שום אסוציאציה, אולם כיום הפך לאחד מן התחומים המרתקים ביותר של העשור האחרון. אם חושבים על כך לעומק, היכולת לבנות עולם שלם בו ניתן לחוות אשליה של מציאות אשר מנותקת לגמרי מהמציאות הממשית, תיאורתית נשמעת בלתי אפשרית, אולם המציאות הוכיחה לנו אחרת. ה'צעקה' האחרונה בתחום הייתה השקתה של פייסבוק של עולם וירטואלי שלם, רשת חברתית חדשה לגמרי, אשר מתקיימת כולה במציאות מדומה. בעוד שעכשיו לא ניתן לחוות את חווית המציאות המדומה ללא עזרים כלשהם כמו משקפיים או חליפות מיוחדות, יכול להיות שבעוד 10 שנים מעכשיו, הדבר יתאפשר ללא שום תוסף עזר. 

מציאות מדומה, משקפי VR
מציאות מדומה, משקפי VR © צילום מסך מפייסבוק

העוזרות הקוליות

בעוד שהרעיון שעומד מאחורי העוזרות הקוליות כמו סירי ואלקסה, נשמע פשוט בבסיסו, אם חושבים לעומק על הפיתוח עצמו, מגלים כמה דברים חסרי תקדים שניתן לזקוף לזכותה של האנושות: היכולת של הסמארטפון להאזין לנו, לאתר את השפה אותה אנו דוברים, לפענח את המשפט ולגלות את המשימה הנדרשת, לבצע את המשימה, להחזיר לנו מענה אשר יהיה בעל היגיון תחבירי בשפה אשר קלט בהתחלה, וכל זה בפחות משתי שניות, עלולה תיאורתית להישמע בלתי אפשרית, אולם הצלחנו; כבשנו אבן דרך נוספת בדרך לעתיד טכנולוגי אוטונומי מלאכותי.  

אין ספק כי עשור זה היה אחד מהעשורים המשמעותיים ביותר בתחום הטכנולוגיה וכי יוצאים אנו מהעשור הנוכחי אופטימיים בקשר לעשור הבא. נוכל רק לקוות להעשרה טכנולוגית נוספת אשר שומרת על גבולות האנושויות והמוסר, על נאורות טכנולוגית חיובית ומקדמת ועל ערכי הצדק וההיגיון. 

 
תגובות