צל ועצם: פנטזיה מסקרנת אך איטית ועמוסה. באדיבות netflix

צל ועצם: פנטזיה מסקרנת אך איטית ועמוסה

ביום שישי האחרון שוחררה הסדרה "צל ועצם" של 'נטפליקס'. אומנם מדובר בפנטזיה מסקרנת מאוד ועטורת תקציב, אך עמוסה ואף איטית. זה מה שחשבנו עליה • ביקורת

"צל ועצם" היא סדרה חדשה בעלת שמונה פרקים, המבוססת על ספריה של לי ברדוגו - "טרילוגיית הגרישה" (בה הספר הראשון נקרא "צל ועצם") ו-"שישה עורבים". מעריצי הספרים יחוו משהו קצת שונה ממה שהכירו, ומי שלא מוכר כלל עם הספרים ייכנס לעולם חדש ושונה מאוד.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי: 

הסיפור מורכב מכמה קבוצות של דמויות - אלינה סטרקוב (ג'סי מיי לי) ומאל אורטסב (ארצ'י רנו), שני יתומים חברי ילדות המשרתים בצבא הראשון ברבקה. אלינה היא שרטטת מפות, מאל הוא גשש, אבל כשהם נכנסים למקום חשוך ומסוכן שנקרא "הקפל" אלינה מגלה על עצמה משהו יוצא דופן. הדבר הזה מוביל אותה למקומות שלא חלמה עליהם ואפילו פוגשת את "הגנרל השחור", ששולט בצבא הגרישה. הקבוצה השנייה מורכבת מקאז (פרדי קרטר), אינאז' (אמיטה סומאן) וג'ספר (קיט יאנג), שחיים בצד השני של הקפל בו החוקים מעורערים בהחלט. הם יוצאים למשימה מיוחדת ולשמה נאלצים לחצות את הקפל, חוויה שגובלת במוות מידם של היצורים מפחידים המתגוררים שם. קבוצה נוספת תגרור ספוילר לכן נשאיר אותה חסויה, אבל היא לגמרי מוסיפה עוד תבלין לעלילה.

הסדרה פותחת בפנינו עולם מיוחד ומרהיב שלא מוצאים בסדרות לעיתים קרובות כל כך. התלבושות מתעוררות לחיים והאפקטים (במיוחד אלו של הקפל) בהחלט ראויים להערכה. ההפקה מדהימה ולא מפספסת, והסדרה בהחלט נראת עטורת תקציב כמו שובר קופות קולנועי. אבל יש כמה דברים שגורעים מהאיכות הזאת, בעיקר העובדה שהקצב איטי מאוד והפרטים עמוסים. לוקח פרק שלם רק כדי להציג את כל הדמויות, בלי באמת להיכנס לתחילתו של הסיפור בצורה משמעותית. זה יוצר התחלה שמקשה לעקוב אחרי העלילה ולהבין את כל הפרטים השזורים בה, ויוצרים עומס שלדענו הוא קצת יותר מידי.

אולם, העלילה עדיין מצליחה להביא משהו מעניין ומסקרן שגורם לנו לרצות להמשיך לצפות, אבל האם זה באמת שווה את זה?

© באדיבות netflix

למרות הקצב, יש כמה וכמה יתרונות שהסדרה מציגה - בעיקר בדרך שהיא בונה את הדמויות. אמנם הקבוצות ממבט ראשוני לא קשורות אחת לשנייה, והמעבר בין דמויות כאלה לאחרות בהתחלה מרגיש מסורבל ומשעמם. בפרקים הראשונים זה יכול להרגיש כאילו כל פעם שהסדרה תופסת אותך, עוברים למקום אחר ולדמות אחרת. אבל בהתקדמות לתוך המסע של כולן, אנחנו מקבלים דמויות צבעוניות, מעניינות, עם רגשות עמוקים וסיפורי רקע שגורמים לנו ללמוד יותר עליהם ועל החוזקות שלהם ומציגים לנו דמויות מפותחות היטב. אם חיפשתם את ההפוגה הקומית, זה בעיקר התפקיד של ג'ספר, אבל הסדרה בנויה כך שלכל אחד יש משהו לתרום בדיוק ברגע המתאים, וזה כל הקסם.

© באדיבות netflix

באשר לצילום ולהפקה של הפרויקט: כפי שהזכרנו, האפקטים מדהימים, אבל לא מדובר רק בזה. מדובר בצילום מחושב ומרהיב, תלבושות וסטים מהממים ומיוחדים שמתאימים בדיוק לסיפור. זו ממש רמה חדשה ב'נטפליקס'. עבודת השחקנים היא בעינינו ללא רבב, חלקם אולי מוכרים לכם, למשל בן בארנס שמגלם את הגנרל השחור הוא גם הנסיך כספיאן ב-"נרניה". אבל (ויש אבל) למרות כל היתרונות האלה, הסדרה מרגישה נחמדה ותו לא. היא נהדרת בשביל להעביר את הזמן והעלילה בבסיסה מסקרנת, אבל זה פשוט מרגיש שיש מעט מידי תוכן שמתפרס על יותר מידי פרקים. זה יוצר מעט רגעי שיעמום ולא שומר אותך על קצה המושב. לסיכום, אפשר ליהנות מזה, אבל בעינינו זה פוטנציאל גדול שפשוט לא התממש עד הסוף.

© באדיבות netflix
תגובות