כך תעשו את זה נכון: הכריך הבריא לשנת הלימודים. adobestock

כך תעשו את זה נכון: הכריך הבריא לשנת הלימודים

זה כבר הפך לשגרה - קופסת אוכל, כריך וממרח לשביעות רצון כולם. לפעמים מצליחים להכניס פנימה כמה ירקות ופירות, בתקווה שהקופסה תחזור הביתה ריקה. אלא שאם מקפידים על מספר כללים, קופסת האוכל הפשוטה עשויה לשנות את הרגלי התזונה שלנו, כנראה לכל החיים. איך מצליחים בכך? כללי הזהב לעתיד בריא

בואו נודה על האמת, שגרת הבוקר של רובנו מאוד דומה - השקמה, צחצוח שיניים, תור לשירותים, בגדים מתעופפים ומגירות נסגרות אולי נטרקות ואם מספיקים - שתייה חמה ומשהו קטן לאכול. בין לבין צריך גם לדאוג לאוכל לשעות הלימודים ולא תמיד אנחנו או ההורים מספיקים להכין משהו ראוי ומזין. המזונות שאנחנו צורכים במהלך היום, הם התשתית לאוכל שילווה אותנו במהלך חיינו הבוגרים. אז אלו טעויות כולם עושים, ממה כדאי להימנע ואיך אפשר לשדרג את קופסת האוכל ללא מאמץ? 

עוד בערוץ האוכל של פרוגי:

כריך הזהב

במבט ראשון, גם כריכים דומים מאוד עשויים להיות שונים וההבדל ביניהם תהומי באיכות וברמת ההזנה. כך למשל ההבדל בין לחם מקמח לבן עם ממרח חומוס תעשייתי ומלפפון חמוץ, לעומת לחם מקמח כוסמין, מלא או קל, עם ממרח טחינה או חומוס ביתיים וירקות חיים. הקמח הלבן מעלה את רמת הסוכר בדם באופן חד ולכן לאחר קפיצה אנרגטית קצרה, אתם עשויים לחוש התרסקות ועייפות. כמו כן, החומוס התעשייתי מכיל שמן, לרוב ממקור זול ולא בריא והחמוצים מכילים נתרן בכמות גבוהה. 

© AdobeStock

מנגד, לחם מקמח כוסמין יעניק תחושת שובע לאורך זמן והסיבים התזונתיים יסייעו לעיכול. טחינה או ממרח חומוס ביתיים יכילו שומנים וחלבונים בריאים מהצומח ובירקות הטריים יש סיבים תזונתיים, נוזלים בשפע וחומרי הזנה. אם יש צורך בכריך ללא גלוטן, כדאי להעדיף לחם מקמח טף, קמח שמגיע מאתיופיה במקור, ומכיל חלבון בכמות יפה ואין בו עמילן וסוכרים כמו בתחליפי לחם שונים שאינם בריאים. 

בקצרה: מומלץ להשתמש בלחם מקמח מלא וממרח שומני ועליו תוספת חלבון כמו למשל טחינה ביתית וביצה, או חביתה מקמח חומוס או עדשים, או חומוס ביתי עם טחינה גולמית איכותית או גבינת עיזים. 

קופסת ההפתעות

קופסת האוכל היא טרנד נפלא שמצא את דרכו לארץ. היא שומרת על האוכל שלא ימעך ויש בה בדרך כלל חלוקה נוחה לתאים. אז לצד הכריך הבריא, חשוב להקפיד להכניס לקופסה שפע של ירקות ומנת פרי כמו למשל עגבניות שרי, פלפל טינקרבל, מלפפוני בייבי, גזר גמדי שאין צורך לחתוך מראש. אפשר להוסיף שקדים או אגוזים טבעיים, כמובן אם אין חשש לאלרגיה בסביבתם. לצד אלה - אפשר לגוון ולהכין מראש מאפינס מקמח מלא וירקות או מאפים ביתיים אחרים שהילדים אוהבים. כדי לקצר תהליכים בבוקר, אפשר להכין מראש מספר סוגי מאפים ולהקפיא.

בקצרה: לצד הכריך חשוב להקפיד להוסיף ירקות טריים. אפשר להוסיף מנת פרי ואף להקפיא מראש מאפים שונים מקמח מלא ולהפשיר מדי יום סוג אחר.   

© AdobeStock

הטעות שכולם עושים 

יש לא מעט "מוקשים" שרוצים להיכנס לתיקי האוכל שלנו כמו מעדני חלב שעלולים להכיל שלוש כפיות סוכר ואף יותר ליחידה. גביע המעדן, גם מהסוג הקטן, יגרום לכם לקפיצה ברמת הסוכר בדם ולאחריה תגיע התרסקות שתקשה עליכם להתרכז. למעשה, בהעדר סיבים תזונתיים, מדובר בממתק לכל דבר. כך גם משקאות חלב מועשרים בחיידקים פרוביוטיים. בדרך כלל מוצרים מסוג זה מכילים לפחות שתי כפיות סוכר והחיידקים המדוברים מתים ברובם. 

בקצרה: להוציא מהתפריט מעדנים ומשקאות חלב עשירים בסוכר, גם את אלה עם החיידקים הבריאים.

בקבוק השתייה - מה אפשר להוסיף למים כדי לגוון? 

השתייה הטובה ביותר לילדים ולכולם, היא מים. ילדים ובני נוער ששותים מיצים ממותקים ושתייה קלה נוטים לסבול בין היתר מהשמנת יתר, מהפרעות קשב וריכוז ומעששת. איך בכל זאת אפשר לגוון את בקבוק השתייה ולעודד אותם לצרוך נוזלים? אפשר להוסיף למים מיץ מלימון טבעי, עלי תבלין כמו נענע ומנטה או פרוסות פרי טרי.

בקצרה: רק מים. אם עולה צורך, אפשר להוסיף למים לימון סחוט, עלי תבלין או חתיכות פרי. מיץ גורם לנזק רב מדי.  

 

כותבת המאמר היא אורטל ברובין-חן, נטורופתית N.D ורכזת תחום נטורופתיה בכללית רפואה משלימה

 

 

תגובות