איך שומרים על אורח חיים בריא במהלך ארוחות החג?. נתי שוקו

איך שומרים על אורח חיים בריא במהלך ארוחות החג?

ראש השנה כבר כאן ויחד איתו מגיעות גם ארוחות החג המסורתיות והעשירות בכל טוב • חלי ממן, מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא מסבירה איך עוברים את ארוחות החג בשלום, ואיך משלבים בין סממני החג לאורח חיים בריא בארוחה?

חשיבה מראש תעזור לנו להרגיש לעומק מה דרוש לנו, כך לדוגמא נבין שבתוך כל הארוחות המתוכננות, מוכרחה להיות לפחות ארוחה קלה אחת. חגיגית כמובן, אך כזו שמשתלבת ולא מעמיסה ובהתאם לצרכים שזיהינו מראש נצליח לעבור את החג עם תחושה פנימית טובה.

עוד בערוץ האוכל של פרוגי:

© ADOBESTOCK

המאכלים הבולטים בראש השנה דגים (שנהיה לראש ולא לזנב), רימונים ותפוח בדבש:

דגים - דגים הם מזון נפלא עם אין ספור אפשרויות גיוון במרקם ובטעם. יש המון סיבות לצרוך דגים: הם בעלי ערכים תזונתיים ויש להם עדינות כזו כך שאפשר להכין אותם במגוון טעמים ומרקמים, הם מהירי הכנה, טעימים כשהם חמים וגם כשהם קרים, תמיד משתלבים, ולבסוף – לראש השנה הם הכי מתאימים: הדג הוא מסימני החג – אוכלים דגים ומברכים ברכה של שפע טוב – 'שנפרה ונרבה כדגים'.

עדיף להשתמש בדגי ים רזים כגון- סלמון, בקלה, סול ודגי בריכה בינוניים, הם דלים בשומן ובקלוריות. הם מכילים אומגה 3, חומצות שומן רב בלתי רווי, שפע של מינרלים חיוניים לגוף ומסייעים מאוד להתפתחות הלב והמוח.  

אך כמובן שיש שלצורת ההגשה וההכנה של הדג השפעה על התרומה הקלורית שלו. כדי להצליח להרכיב ארוחה שתמקסם את התרומה של הדגים כדאי להקפיד על העקרונות הבאים:

  • לא לטגן את הדגים. רוב הדגים טובים צלויים, ויש שטובים גם מבושלים או אפויים.
  • גם כשמתבלים את הדג לצלייה, לבישול או לאפיה, חשוב לשים לב לכמות השמן – למדוד אותה ולשים במתינות ובמסורה. אפשר לחזק טעמים על ידי תבלינים ועל ידי ירקות שמצטרפים בבישול או טריים ומתובלים לצד הדג בצלחת. 
© יחסי ציבור

תפוח בדבש - קינוח מושלם בסוף ארוחת החג. התפוח מכיל וויטמינים רבים ביניהם ויטמין C לשמירה על חסינות הגוף. על פי הרפואה הסינית תפוחים מחזקים את הלב ומרווים צימאון. בנוסף, התפוח מספק מקור לאשלגן. יש לנו הרבה סיבות טובות כדי לאכול תפוח בדבש ערב החג. 

  • הכינו מראש צנצנות דבש אישיות לכל סועד, על מנת לטבול את התפוח בדבש וכך תגבילו את עצמכם מללקק דבש מיותר. 
© יחסי ציבור

רימון - פרי המסמן את ראש השנה והוא משבעת המינים בהם נתברכה הארץ עוד מימי קדם. עשיר בסיבים, מספק אשלגן, ויטמין C, נוגדי חמצון ועוד מרכיבי תזונה בריאים וטובים. 

  • טיפ! הכינו מראש קינוח רימונים. פזרו גרגירי רימון עם 2 כפות סומסום והגישו בקעריות קטנות. (יחידה בינונית)- מכילה 208 קלוריות.
© ADOBESTOCK

 להלן מספר עצות כיצד נוכל לעבור את החגים בשלום:

  • בראש ובראשונה, אל תגיעו רעבים לארוחת החג. אכלו ארוחות קטנות ומסודרות במשך היום וזאת על מנת לא להתנפל על האוכל ולאכול כמויות גדולות יותר כפיצוי.
  • הרשו לעצמכם לטעום מעט מהמאכלים המיוחדים של החג וותרו על המזונות המוכרים שבאים לשולחנכם בארוחות היומיום והשבת.
  • העדיפו תמיד משקה דל קלוריות או מים במקום משקאות ממותקים. ואם חשקה נפשכם במשקה אלכוהולי, הגבילו למשקה אחד כדי לא לשתות קלוריות סתם.
  • וותרו על מזון מטוגן ודאגו שסביבתכם תהיה מלאה בירקות טריים, צלויים ומבושלים. במידה ויתאפשר השנה לארח ולהתארח דאגו להביא איתכם מתכוני ירקות דלים בקלוריות שניתן לשלב אותם בארוחה.
  • למי מכם שחושב שצום יום הכיפורים הוא הזדמנות להוריד את המשקל העודף שצברתם בראש השנה, טעות בידיו. הארוחות הגדולות לפני ואחרי הצום משלימות כמעט לגמרי את החסך הקלורי של יום הצום. ומעבר לכך, צום של יום אחד לא מכניס את הגוף לתהליך של פירוק שומן והשינוי שרואים במשקל הוא בעקבות הירידה בכמות הנוזלים בגוף בשל הצום.

לסיכום, קשה להימנע מאכילת מאכלי החג. זכרו כי חשוב לשמור על אורח חיים בריא גם לאורך החג ואם אכלתם קצת יותר מידי, לא נורא! תדעו לפרגן לעצמכם והשתדלו לחזור למסלול לאחר סיום הארוחה.

 

תגובות