אימת הסופגנייה: טיפים בריאים איך לעבור את חג החנוכה!. ADOBESTOCK

אימת הסופגנייה: טיפים בריאים איך לעבור את חג החנוכה!

חנוכה כבר כאן ואיתו הסופגניות, הלביבות ושאר מאכלים מטוגנים ונוטפי שמן • אבל רגע לפני שאנחנו נלחצים מלעלות במשקל, הנה כמה טיפים בראים שיעזרו לכם לעבור את החג וכמובן גם לאכול!

חנוכה, חג שמח! חג של אור וריצוד נרות. חג של מפגש משפחתי וחברים. בכל ערב אנו מדליקים נרות וניצבים מול שולחן שעליו, מלבד החנוכייה, גם לביבות, סופגניות ושאר מאכלים מטוגנים ונוטפי שמן. עבור אלו המנסים לרדת במשקל, ועבור אלו המנסים לשנות את אורח חייהם לבריא יותר, חג החנוכה נתפס כמאיים על תהליכים אלו. הוא מעמיד רבים מאיתנו בשאלות כגון, האם נהיה חזקים בפני פיתויי הטיגון השונים, או שמא הסופגנייה חזקה מאיתנו? האם קיימת דרך לעבור את שבוע החג ללא עלייה מיותרת במשקל?

עוד בערוץ האוכל של פרוגי:

© ADOBESTOCK

חלי ממן, מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא מציינת שעיקר הקלוריות שמצטברות בחג הם משומן כתוצאה מהטיגונים המרובים. כידוע, טיגון נחשב לצורת בישול שאינה בריאה ואינה מומלצת. גם מהסיבה שהוא מעלה את הערך הקלורי של המזון וגם מפני שחימום השמן מוביל לכך שהוא מתחמצן, מתקלקל, מאבד את ערכיו התזונתיים ועל הדרך הורס גם את אלו של המאכל שמטגנים.

מאכלים מטוגנים כמו לביבות וסופגניות סופגים כמות גדולה של שמן בעת הטיגון. סופגנייה רגילה מכילה כ- 400-500 קלוריות, ולביבה מטוגנת מכילה כ- 220 קלוריות וכ- 14 גרם שומן. כמובן שיש לקחת בחשבון את התוספות של הריבה, הסוכר והמילויים השונים המבוססים על קרם שמנת בסופגניות מעוצבות המעלים את כמות הקלוריות בהרבה (בכפית אחת של ריבה יש כ- 20 קלוריות ובכף של מילוי המבוסס על שמנת יש מעל 60 קלוריות).

על מנת להפחית את נזקי החג, ממן מעניקה מספר טיפים שימושיים לשבוע החג

  • קבלו החלטה שבמהלך כל החג תאכלו סופגנייה אחת בלבד רק כשהיא חמה, טרייה ומעוררת תיאבון. אם חרגתם ממה שתכננתם ונראה לכם שה"דיאטה" אבודה, לא להתייאש, חוזרים מיד לתפריט הרגיל, שותים הרבה מים ומיד אתם שוב על הסוס...
  • מתארחים בערב הדלקת הנרות? תכננו את היום כאילו אתם הולכים לשמחה משפחתית. החליפו בין הארוחות בהתאם לצורך ואל תדלגו על ארוחות. זכרו שאם תגיעו רעבים – שום כוח רצון לא יעזור לכם לעמוד בפני הפיתויים.
  • תורכם לארח להדלקת נרות? תחשבו מראש סופגנייה אחת לכל אורח. חבל להיתקע בסוף הערב עם עודפים. הגישו בתחילת הערב מרק ירקות חם, הכינו פשטידות אפויות במקום הלביבות המטוגנות, סלט פירות וכו' 
  • צאו לצעדות יומיות. הן לא נועדו כל כך לשריפת קלוריות כמו להשפעה המרגיעה שבצידן. חוץ מזה הן מרחיקות אותנו מאזורי הסכנה...
  • הילדים רוצים סופגניות? צאו אתם לקונדיטוריה ואל תכניסו מוקשים הביתה. מומלץ מאוד לא לאפות בבית – כי אז בדרך כלל אוכלים יותר. 
  • כמענה ללביבות ושאר מטוגנים, ניתן לגרד קישואים במקום/בנוסף לתפו"א, להוסיף פטרוזיליה, ביצה ואפילו פירורי לחם, תבלינים, ולטגן בטפלון עם תרסיס שמן או שמן מדוד או לאפות. ניתן להכין מהעיסה פשטידה נהדרת או מאפינס.
  • הילדים בחופש – דווקא בימים אלה נדאג להם לתעסוקה ולארוחות מסודרות, כך גם הילדים לא ינשנשו כל היום וגם לנו לא יהיה כל כך קשה. זוכרים כמה החטיפים לא בריאים?
  • חשבו…עם כל הכבוד לנס פח השמן, האם אני רוצה להנציח את הנס בהדלקת נרות או על הגוף שלי במרבדי שומן?
  • חשבו איזה טעם אתם רוצים לחוש בסוף החג? טעם של ניצחון ותחושת הישג   או טעם של עליה? של כשלון, של אכזבה?
  • נסו לצמצם ואף להימנע מהמאכלים המטוגנים והעדיפו תחליפים, שאינם פחות טעימים ויאפשרו לכם לעבור את החג ללא תחושת פספוס.
© ADOBESTOCK

קבלו שני מתכונים רזים לחג מתוק:

לביבות תפו"א אפויות:

מצרכים:

3 תפוחי אדמה

2 בצלים קצוצים

100 גרם פטריות קצוצות

2 ביצים

3 כפות פירורי לחם

כפית אבקת מרק

מלח ופלפל לפי הטעם

תרסיס שמן

אופן ההכנה:

מבשלים את תפוחי האדמה במים עם מלח עד לריכוך, מסננים ומרסקים למחית.

מאדים את הבצל הקצוץ עם הפטריות בכפית שמן, מניחים בצד להתקרר מעט ומוסיפים למחית תפוחי האדמה, מתבלים ומערבבים היטב.

יוצרים כ-15 קציצות ע"ג נייר אפייה משומן בתרסיס שמן ואופים בחום בינוני כ-20 דקות, הופכים את הלביבות ואופים כ-10 דקות נוספות עד להשחמה.

* 2 לביבות = תחליף לפחמימה

© יחסי ציבור חלי ממן

לביבות גבינה מתוקות:

מצרכים:

250 גרם גבינה לבנה 3% שומן

2 ביצים

4 כפות קמח תופח

ממתיק מלאכותי לפי הטעם

קורט קינמון

מס' טיפות תמצית וניל או רום

תרסיס שמן לטיגון

אופן ההכנה:

  1. מערבבים את הגבינה עם הביצים. מוסיפים את יתר החומרים ומשהים מספר דקות.
  2. מרססים מחבת טפלון בתרסיס שמן ומחממים על אש בינונית.
  3. צרים מהבלילה 8 לביבות ומטגנים משני הצדדים.
  4. ניתן להגיש עם רסק תפוחים.

2 לביבות + תפוח מרוסק = תחליף לחלבון גבינה +  מנת פרי

© יחסי ציבור חלי ממן
תגובות