כתבי פרוגי דנים: בעד או נגד ביטול הלימודים?. צילום: adobestock

כתבי פרוגי דנים: בעד או נגד ביטול הלימודים?

האם ביטול הלימודים מוצדק? האם הלמידה המקוונת טובה ומועילה לתלמידים והאם יש טעם בכלל להעניק ציונים על מטלות שמגישים מהבית? הכתבים של פרוגי בדיון סוער על המצב שנוצר בעקבות נגיף הקורונה

וירוס הקורונה הגיע לישראל לפני מספר שבועות, ועל מנת למנוע את התפשטות נגיף הקורונה ננקטו מספר צעדים. אחד מהצעדים שנעשו היה ביטול הלימודים לחודש. בתי הספר פועלים במתכונת של למידה מקוונת, המאפשרת לתלמידים ללמוד גם כשהם לא נוכחים פיזית בבית הספר. לשם כך, העלנו מספר שאלות לכתבים שלנו בנוגע לביטול הלימודים הסדירים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

האם ביטול הלימודים הוא מהלך נכון לאור המצב הקיים?

עידן: אני חושב שביטול הלימודים היא פעולה נכונה. לפני כמה ימים, יצאה הנחייה שאסור לצאת מהבתים לפעילויות שאינן חיוניות. לפני כן, במהלך הפורים, פורסמה הנחייה על איסור התקהלויות של יותר ממאה אנשים. בנוסף לכך, המניע העיקרי להנחייה זו היה הסיכון הרב בהעברת נגיף הקורונה והידבקות בו בבתי הספר. לדוגמה, אם ניקח בית ספר על יסודי שש-שנתי שיש בו כאלף תלמידים. לא ניתן לדעת היכן היו כל התלמידים לפני שהגיעו לבית הספר, ישנה אפשרות שאחד מהם היה בסביבת חולה קורונה. התלמיד יכול יכול להדביק עשרות ואף מאות מילדי ומורי בית הספר, ובכך להמשיך ולתרום להתפשטות הנגיף. לכן, ביטול הלימודים הינו דבר מוצדק, שלפי דעתי היה צריך לקרות כבר מוקדם יותר.

נוי: לדעתי, ביטול הלימודים אינו דבר מוצדק מאחר שאנשים, ובני נוער בפרט, זקוקים למשמעת ושגרה. כשביטלו את הלימודים, שגרת החיים של בני הנוער נפגעה. הם מעבירים את זמנם בטלפון וברשתות החברתיות בפעילות מוגברת ופחות מתרכזים בלימודים ובמטלות שונות שבית הספר נותן לעשות.

© adobestock

האם למידה מרחוק עוזרת לתלמידים?

עידן: למידה מרחוק היא דבר שאכן עוזר לתלמידים. בתקופה זו, שאין סדר יום ברור, למידה מרחוק יכולה לתת לתלמידים שגרה חדשה. הלמידה מרחוק יכולה להזכיר לתלמידים את החומר. במקרה ששגרת הלימודים הייתה נעצרת לחלוטין, החומר הלימודי היה נשכח ממוחם של התלמידים לאורך הזמן, וכשתהיה חזרה לשגרה ה"רגילה" בבית הספר, למורות יהיה קשה יותר לעזור לתלמידים לחזור לשגרה ולהיזכר בחומר. בנוסף, למידה מרחוק יכולה לשמש כתעסוקה לתלמידים. כעת לבני הנוער אין משימות רבות לעשות והלמידה מרחוק היא פעילות טובה להעברת הזמן והשעמום. הלמידה מרחוק עוזרת לתלמידים, ומציעה שגרת לימודים חדשה.

נוי: לדעתי, למידה מרחוק לא עוזרת לתלמידים, אלא רק מסבכת את המצב שהתם נמצאים בו. ישנו מעבר חד בין הלימודים בבית הספר לבין הלימודים המקוונים הנלמדים מהבית. בבית הספר יש אווירת למידה ולוח זמנים שעלינו לפעול לפיו. אבל למידה מרחוק מקשה על יכולת הריכוז של בני הנוער. בעיה זו נובעת מהשימוש במכשירים הניידים והרשתות החברתיות. המוטיבציה התלמידים ללמוד מהבית יורדת. לעומת זאת, בבית הספר לתלמידים יש מוטיבציה גבוהה יחסית ללמוד ולהשקיע בזכות סביבת הלמידה והמורים, שמלמדים לרוב ללא אמצעים דיגיטליים. כשלומדים מהבית יש את הפיתוי להשתמש במכשירים הדיגיטליים שלא לצורך לימודים ובכך פחות להתרכז בלימודים.

© AdobeStock

האם יכול להיווצר ריחוק בין חברים בעקבות השבתת הלימודים בבתי הספר?

עידן: חברים אכן יכולים להתרחק בעקבות ביטול הלימודים. מכיוון שלימודים היא מסגרת שבועית, של חמישה-שישה ימים בשבוע. חברויות רבות מחזיקות מעמד בזכות הפגישות הללו בזמן הלימודים, ולפעמים בחופשים החברויות האלו לא מחזיקות מעמד ולפעמים מתפרקות. אין לי ספק שביטול הלימודים הוא גורם שמשפיע מאוד על חברויות. במצב הקיים שיש הימנעות ממפגשים בין חברים, נוצר מכשול גדול לתלמידים רבים ופוגע בקשרי החברות שלהם. 

נוי: לדעתי הסיכוי שיווצר ריחוק או ניתוק הוא נמוך. אנחנו, אזרחי ותושבי מדינת ישראל נמצאים בימים לא קלים, והדבר שיוכל לעודד ולשפר את מצב הרוח בעת הנוכחית הוא יותר מכל קשר עם החברים הקרובים שלנו, החברים שאיתם אנחנו נמצאים בבית ספר, במפגשים חברתיים או שאנחנו מדברים איתם ברשתות החברתיות. השהייה בבית יכולה לגרום לפעולה הפוכה – אנחנו יכולים להתקרב לחברים שלנו. השהייה בבית יכולה להיות מאוד מבאסת ומשעממת, ומי שיכולים לשמח אותנו הם החברים הקרובים שלנו. הם יכולים לעזור בשיתוף פוסטים מצחיקים ברשתות החברתיות, לבצע שיחות וידאו או לספר חוויות שקרו במהלך הימים שלא מתראים.

© AdobeStock

האם מתן ציונים על כל מטלה שהתלמידים מקבלים לבצע בלמידה מרחוק מוצדקת?

עידן: אני חושב שלתת משימות עם ציון בלמידה מרחוק זה דבר מוצדק. אם לא יהיו ציונים למשימות אלו, התלמידים יכולים לא להשקיע במשימות, לכתוב תשובות חסרות הגיון ולהגיש אותן בידיעה שאין למשימה הזו השפעה על התעודה. הנזק היחיד שיכול לקרות הוא לקבל נזיפה קלה מהמורה שלא תשפיע כלל.
מה גם שציונים על מטלות יוכלו להציג לתלמיד את ההתקדמות שלו, ואולי גם על מידת ההשקעה שלו. 

נוי: לדעתי זה לא מוצדק לתת ציונים לכל משימה שהתלמידים מקבלים, משום שמידי שבוע נלמדים מספר מקצועות במערכת הלימודים, ומאז ששגרת הלמידה מרחוק יצאה לפועל, המטלות מצטברות ונוצר לחץ סביב תאריכי הגשת המטלות הנדרשות. ש לחץ גדול שמופעל על התלמידים שמאמינים שעבודות אלו צריכות להיות מוגשות בצורה מושלמת על מנת לקבל ציון גבוה, ויכולת הריכוז בבית פחות טובה מאשר יכולת הריכוז בבית הספר שגורמות לנו פחות ללמוד ולהתמקד במטלות הנדרשות.

© AdobeStock

האם ביטול הלימודים גורם לתלמידים לאבד את השגרה שלהם?

עידן: השגרה היא דווקא דבר שנשמר גם בעת ביטול הלימודים, אמנם היא משתנה מעט, אבל כאשר יש הרבה זמן פנוי, יש אפשרות לתכנן את סדר היום שלנו מחדש. גם אם הלימודים פיזית בבית הספר בוטלו התלמידים לא מאבדים את השגרה שלהם ושומרים עליה בדרכים יצירתיות.

נוי: ביטול הלימודים גורם לתלמידים לאבד את השגרה שלהם. כשהשגרה נעלמת, מגיעה במקומה תחושת שאננות, שבה התלמידים פחות מעוניינים ללמוד ולהתרכז בלימודים כי הם נמצאים רוב הזמן בבית, וכנראה יעדיפו לוותר על שגרת הלימודים המקוונת ולחכות שהמצב יהיה טוב יותר. לכן הדבר שיעסיק אותם יהיה כנראה לצפות בסדרות ולגלוש ברשתות החברתיות. בנוסף, השגרה מאבדת את המשמעות, בגלל שהתלמידים נמצאים בבית, הם יכולים להרשות לעצמם לא לבצע את המטלות הלימודיות ואין מי שיאכוף את ההגשה של המטלות כמו בבית הספר.

 

תגובות