פסקול שלישי: הפרויקט המיוחד של אמני ישראל ליום הזיכרון לשואה. פסקול שלישי יחצ

פסקול שלישי: הפרויקט המיוחד של אמני ישראל ליום הזיכרון לשואה

כחלק מפרויקט משותף של זיכרון בסלון וגלגל"צ, התכנסו יחד אמני ישראל לכמה ימים אינטנסיביים ואינטימיים כשמטרה מתנוססת מעל לראשיהם - ליצור שירים חדשים שיחזקו את הזיכרון וינציחו את זוועות השואה. האלבום שיצא להם ביום שבת מוכיח שוב, איך מוזיקה מחברת אנשים לדורות

מיטב המוחות והלבבות של המוזיקאים והמפיקים הבולטים בישראל התכנסו יחד לכמה ימים משותפים הרחק מהמציאות, או שאולי בעצם קרוב אליה מתמיד. איה זהבי פייגלין, אלון עדר, אליאנה תדהר, בניה ברבי, גיא מזיג, דורון מדלי, הראל סקעת, טל קסטיאל, יונתן רזאל, לי בירן, כרקוקלי, משה קלוגהפט, סיון טלמור, סתיו בגר, עברי לידר, פטריק סבג, קובי אוז, רון ביטון, ריטה, שי צברי ותמיר גרינברג - כל אלה יצרו יחדיו את האלבום "פסקול שלישי" - פרויקט משמעותי מאין כמותו, בשיתוף זיכרון בסלון וגלגל"צ.

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

רשימת המשתתפים המפוארת והארוכה הזו עמוק בתוך הפרויקט כבר כמה חודשים, פועלים מתוך שאיפה שהוא יישאר להרבה מאוד זמן ויהדהד בנו לדורות. במהלך הימים שלהם יחד במלון, הפכו את חדריו לחדרי הקלטות, דיברו עם שורדי שואה שהעניקו להם השראה, ובעיקר עשו את הדבר שהם עושים הכי טוב - יצרו מוזיקה. את הסיפורים ששמעו יצקו אל תוך שירים שהם מקווים שיהוו תוספת חדשה להתייחסות המוזיקה והתרבות לשואה, במיוחד בקרב הדור הצעיר, שעם חלוף הזמן כבר מבין שלא יזכה לדבר עם אותם שורדי שואה.

 

המשתתפים התחלקו לקבוצות מגוונות, מכל קצוות קשת המוזיקה הישראלית, כאשר כל קבוצה כזו יצרה ביחד. מקסים איך שניתן לשמוע את כל אחד מהאומנים המשתתפים בא לידי ביטוי בשירים בהם לקח חלק ואיך זה משפיע על נקודת המבט שמתקבלת בכל שיר. האלבום הזה הוא לא אלבום של 'שירי שואה', אלא אלבום של שירים שמתייחסים להתמודדות שלנו עם אירועי ההיסטוריה הכואבים, ומנסים לפענח איך מעכלים אותם ומשאירים אותם כאן איתנו בהווה. בשירים שיצאו ללא ספק טבועות העדויות ששמעו האומנים והסיפורים שחלקו איתם השורדים, אבל בכל זאת במעטה קצת אחר, צעיר ומרגש. בתום התהליך יצא אלבום של 14 שירים חדשים ולצידם אינספור סיפורים שנטוו בעדינות בעזרת מילים ומנגינות, שבתקווה יהפכו לפסקול החדש של הדור הצעיר ויעניקו לו תחושה חדשה בנוגע לחשיבות זיכרון השואה.

 
 

הפרויקט המיוחד הזה הוא בעל משמעות עצומה ומזקק את המהות של זיכרון אחרי שהוא הופך מסיפורים ופרטים אל הוויה קולקטיבית משותפת. ככל שעוברות השנים, מספר שורדי השואה מתמעט ואיתם גם הופך הזיכרון למעומעם יותר. על חובתנו להנציח את הסיפורים הללו ולמצוא דרך חדשה להעביר אותם הלאה לדורות הבאים, ודרך מעולה לעשות זאת היא בדיוק באמצעות פרויקטים כמו אלה. דרך ארבעה עשר השירים הללו מועברת בעיקר תחושה, תחושה שאסור לנו לחדול מלהרגיש. עלינו כל פעם מחדש למצוא דרך לחרוט על זרועות כולנו את אותם המספרים של השורדים והנספים בזוועות השואה. השירים שיצרו יחד שלל האומנים המוכשרים מגלמים בתוכם בדיוק את מה שאנחנו צריכים - תחושה של זיכרון אמיתי, שכדי לחוות אותו מחדש כל מה שצריך כעת בזכות האלבום הזה, זה רק להקשיב.

 

האלבום יצא, במכוון או לא, בתקופה מאתגרת מאוד עבור החברה הישראלית. תקופה בה הפילוג נוכח מתמיד והקרע ממשיך ומתעמק. ואולי בתקופה שכזו, האלבום הזה יכול להזכיר לנו את העובדה הפשוטה שאם נרצה בזה או לא, כולנו עם אחד - כולנו צאצאים של אותם שורדי שואה, כולנו נלחמים יחד בתופת העבר, כולנו באותו הצד. פסקול חיי כולנו הוא פסקול ישראלי משותף שאנחנו צריכים ליצור לעצמנו ולטפח לעד. אחריות הזיכרון היא על כתפי כולנו, ואין עלינו לנטוש אותה בעד שום דבר שבעולם - כי כל מה שיש לנו הם שותפות גורל מנחמת וכאב קולקטיבי שכל אחד מאיתנו נושא עליו. תאפשרו לאלבום השובה והנוגע הזה, "פסקול שלישי", להגיע לאוזניכם ולהזכיר גם לכם למה הגענו לכאן, ובזכות מי.

תגובות