פיל פילון: העובדות שלא ידעתם על חברינו הפילים. צילום: מוטי קמחי

פיל פילון: העובדות שלא ידעתם על חברינו הפילים

מי מאיתנו לא אוהב פילים? החיה הנפלאה הזו מחכה לנו בכל ביקור בסאפרי. אך האם חשבתם שאתם יודעים עליה הכל? החל משמיעה דרך כפות הרגליים ועד אזהרה לסכנת הכחדה, אספנו עבורכם את כל העובדות על ידידנו האפורים שבטח לא הכרתם

הפילים, החיים באפריקה ובמזרח אסיה, הם בעלי החיים היבשתיים הגדולים ביותר החיים כיום. הם תופסים מקום של כבוד בתרבויות רבות בעולם, הודות לגודלם המרשים וכוחם הרב. אף על פי שלפעמים הם יכולים להצטייר כמפחידים ואימתניים, הפילים מתגלים כבעלי חיים עדינים ורגישים ביותר. ריכזנו עבורכם כמה עובדות מעניינות, מרתקות ומפתיעות על בעלי החיים הגדולים ביותר על האדמה, שיגרמו לכם להתאהב בהם ולהתבאס שאינכם יכולים לאמץ לעצמכם פילון חמוד

עוד בערוץ המגזין:

החיה היבשתית הגדולה ביותר

הפילים הם החיות הגדולות ביותר החיות על פני היבשה. הפיל הגדול ביותר שתועד אי פעם חי באנגולה בשנת 1956 - הוא היה זכר ששקל 11,000 ק"ג והתנשא לגובה של 3.96 מטר!

זהירות, סכנת הכחדה!

ישנם רק שלושה מינים של פילים החיים כיום: פיל סוואנה אפריקאי, פיל יער אפריקאי ופיל אסייתי (המוכר גם בשם "פיל אינדיאני"). שאר המינים נכחדו. לצערינו, בעשור האחרון הצטמקה אוכלוסיית הפילים בעולם ב- 62%, וזאת בשל ציד בלתי חוקי המתקיים באפריקה. מומחים מתריעים כי בעוד כמה עשרות שנים ייכחדו הפילים וייעלמו לחלוטין מהעולם.

שתהיה לי בריא

משך חייהם של פילים נע בין 50 ל- 70 שנה, אך הפיל המבוגר ביותר שנצפה היה בן 82.

9 חודשים? הצחקת אותה!

משך הריון הפילה הוא 22 חודשים, התקופה הארוכה ביותר עבור חיית יבשה. משקל ממוצע של פיל בלידתו הוא כ-120 ק"ג, והוא צורך כ-12 ליטר חלב ביום ו"נגמל" רק בגיל 5-6.

חכם כמו פיל?

מסת המוח של הפילים גדולה מכל חיית יבשה ועומדת על 5 ק"ג. לכן משויכות להם מגוון התנהגויות אינטליגנטיות, כגון: הבעת צער, יצירת מוסיקה, אכפתיות כלפי הסביבה, משחק, שימוש בכלים לתועלת עצמית, מודעות עצמית וכו'.

הפילים מתנהגים בצורה מאוד אינטילגנטית
הפילים מתנהגים בצורה מאוד אינטילגנטית © צילום: מוטי קמחי

ים, ים - המקום המושלם?

הפילים שוחים היטב, אך אינם יכולים לרוץ, לדהור או לקפוץ. יש להם שני מצבי צעידה: הליכה רגילה והליכה מהירה, הקרובה ביותר לריצה מבחינת הפיל.

שיהיה לך בתיאבון!

הפילים הם אוכלי עשב (צמחוניים), ואף נוהגים לבלות עד 16 שעות ביום באכילת צמחים, ומסוגלים לאכול כ-135 ק"ג ביום. הרגלי האכילה שלהם משתנים בהתאם לאזורי המחייה ועונות השנה. בדרך כלל הם אוכלים ישירות מהעצים, בין אם פירות ובין אם צמחים, אך בחלק מהמקרים הם ניזונים גם מדשא ושיחים.

דבר אל כף הרגל!

הפילים "שומעים" לא רק דרך האוזניים, אלא גם דרך כפות הרגליים! בכפות הרגליים שלהם יש עצבים עדינים שמפעילים תחושה של לחיצה כאשר פיל במרחק רוקע ברגלו. זו גם הסיבה מדוע קבוצת פילים עצבנית רוקעת ברגליה, כך הם מעבירים מסר של סכנה לכל הפילים האחרים בסביבה.

השנורקל היעיל ביותר הקיים בטבע

אחד האיברים הכי חזקים ושימושיים של הפילים הוא החדק. יש בו 40,000 שרירים והוא יכול להניף 350 ק"ג. הוא משמש גם למגוון פעולות כגון: נשימה, אכילה, שתייה (ומסוגל לשאוב לתוכו עד 14 ליטר!), הרחה, ואפילו כ"שנורקל" במים בזמן שחייה!

 

תגובות