עפים על זה: העובדות המדהימות שלא ידעתם על פרפרים. צילום: fotolia

עפים על זה: העובדות המדהימות שלא ידעתם על פרפרים

מי מאיתנו לא אוהב פרפרים? החיה היפהפיה הזו מסמלת עבור אנשים רבים תחושת חופש, שחרור או אהבה. אך האם ידעתם כמה סוגי פרפרים קיימים בעולם, או מהו אורך חייהם? הכתבה הבאה ודאי תחדש לכם כמה דברים שלא ידעתם על ידידינו המעופפים

חשבו רגע, מה אומרת לכם המילה "פרפר"? יש כאלו שיאמרו חופש, אחרים יחשבו על צבעוניות. בעל החיים המיוחד הזה יכול לסמל עבורנו דברים רבים, ולכן הוא מוזכר לעיתים קרובות בתרבות המודרנית. אז בין אם אתם כבר יודעים הכל על פרפרים, ובין אם חסר לכם קצת ידע בנושא - אספנו עבורכם חמש עובדות מרתקות על חברינו המרהיבים

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מהם פרפרים?

פרפרים הם קבוצה של חרקים בעלי גלגול מלא מסדרת הפרפרים. הזחלים בסדרה זו הם מטיפוס זחל אמיתי, ומתקיימים בדרך כלל רוב מאכילת חלקי צמחים. לזחלים צורה גלילית, בראשם מספר עיניות, לסתות חזקות ושלושה זוגות רגליים. ובנוסף כחמישה זוגות רגליים מדומות, לאורך הבטן. הבוגרים מתאפיינים בשני זוגות של כנפי תעופה המכוסות בקשקשים, הם ניזונים מצוף פרחים ומהפרשות שונות של בעלי חיים. צבעיהם המגוונים של הכנפיים מיועדים להסוואה, לאזהרה או למשיכת בן זוג, והם יכולים לנבוע ממספר גורמים: מבנה מיוחד של קשקשים בגדלים שונים, סידור מיוחד של הקשקשים, או חומרים כימיים שונים בקשקשים. הזכרים הבוגרים נמשכים לנקבות, בעיקר בעקבות הפרומונים המופרשים מגופן. במינים מסוימים הבוגרים נודדים למרחקים של אלפי קילומטרים. 

האח הגדול

הפרפר הגדול ביותר בעולם הוא פרפר המלכה אלכסנדרה. מוטת הכנפיים של הנקבה של "המלכה אלכסנדרה" יכולה להגיע ל-32 סנטימטרים! פרפר "המלכה אלכסנדרה" חי ביערות הגשם ומעביר את מרבית זמנו בצמרות העצים הגבוהות. 

פרפרי העולם התאחדו

בעולם כולו יש כ-20,000 מיני פרפרים! בכל אירופה נמצאים כ-230 מינים של פרפרים: בטורקיה כ-310 מינים, ביוון כ-170 מינים, בלבנון ובארץ ישראל (כולל בחרמון) נאמד בכל אזור בכ-140, ובסיני רק ארבעה מינים. חלק ממיני הפרפרים במדינות המפותחות נמצאים בסכנת הכחדה, הסיבות לכך מגוונות: חקלאות מפותחת ושימוש בכימיקלים, זיהום אוויר, תעשייה ובנייה עירונית, וכן צייד של פרפרים. על פי דובי בנימיני, חוקר פרפרים ישראלי, הפרפר הוא "אינדיקטור אקולוגי מושלם" בשל רגישותו וניידותו, והעלמותו מאזור מסוים עלול לרמוז על סכנות אקלוגיות בו. תודו שהתרשמתם, לא?

בעולם כולו יש כ-20,000 מיני פרפרים! © fotolia

מתבגרים

האם חשבתם פעם כמה אפשר להספיק בשבועיים וחצי? תשאלו את הפרפרים. ברוב המקרים משך חייו של חברינו הפרפר הוא כשבועיים וחצי עד שלושה שבועות, אך לעיתים אף חודש. סוגי פרפרים מסוימים מבצעים תרדמת חורף בשלב שהם פרפרים בוגרים, וכך אורך חייהם יכול להגיע אפילו עד חצי שנה. 

התינשאי לי?

החיזור של הפרפרים מתחיל כאשר נקבת הפרפר מתגלה. הזכרים נמשכים לנקבות על ידי הצבעים האולטרה סגולים שבכנפיהן, המהווים איתות מנצנץ לבני זוגם. עם זאת, אצל הזכרים הצבעים הם לרוב מגוונים יותר מאשר הנקבות. כנפיהם של זכרי הכחלילים צבען כחול, ירוק-כחול, כחול- סגול או כתום אדמדם. בעוד שכנפי הנקבה הן חומות כהות. לפעמים המחושים של הזכרים גדולים ורחבים יותר מאלה של הנקבות. כמו כן מכוסה הבטן של הנקבה בשערות צפופות וצמירות החסרות אצל הזכר. מכך ניתן לדעת ולגלות כי הפרפרים משתמשים בצורת החיזור באמצעות התקשטות, ולכן יש פה גם דו צורתיות מינית - "לבוש כלולות". ממש חתונת השנה, לא ככה?

הפרפרים משתמשים בצורת החיזור באמצעות התקשטות © fotolia
תגובות