התלמידים מבקשים: "תאריכו את החופש הגדול". מתפנים מחוף הים בזמן אזעקה. צילום: שקד אורבך

התלמידים מבקשים: "תאריכו את החופש הגדול"

כמעט שכחנו שבין האזעקות והיירוטים, אנחנו עדיין בחופש גדול. רבים מבני הנוער תכננו לבלות את החופש בים או בבריכה, אבל נאלצו לבלות אותו במקלטים או בסביבתם. כעת, הם פתחו עצומה הקוראת לממשלה להאריך את החופש

כתבה
עובדים בין האזעקות: איך מתמודדים בני נוער בקייטנות?
ליאור אלונה גולדמן
הקיץ הוא הזדמנות מיוחדת לבני נוער רבים לעבוד ולהרוויח כסף. אולם, מבצע "צוק איתן" שהחל לפני שישה ימים, מביא חששות ואחריות רבה עוד יותר לעבודה, בעיקר בקייטנות. איך לא משדרים פחד לילדים? ואיך מפעילים את הילדים בקייטנות שלא מתקיימות?

רוב בני הנוער תכננו לבלות את הקיץ שלהם בים, בבריכה, במסיבות ובאירועים שונים, ובעיקר לנוח מהמתח של השנה שחלפה ולצבור כוחות. למרות כל התכניות, התסריט שקיבלנו לקיץ קצת שונה - אזעקות, פיצוצים ויירוטים. כבר תשעה ימים שבני נוער ברוב חלקי הארץ יושבים במקלטים או נמצאים בסביבתם, וכמעט לא יכולים לצאת, לבלות ולבצע את התוכניות שתכננו. 

עצומה חדשה שנפתחה, קוראת לממשלה להאריך את החופש הגדול של תלמידי ישראל: "תלמידי ישראל, כמאות אלפי תלמידים בכל הארץ, יושבים במקלטים במקום להנות בחופש הגדול שלהם", כך נכתב. "אנחנו מבקשים, בכל לשון של בקשה - תנו הארכה לחופש שלנו! החל מה-8 ביולי אנחנו יושבים במקלטים במקום לטייל בארץ ולהנות. החופש שלנו מתקצר משמעותית ולא נותר לנו זמן לבלות ולהנות. איש לא יודע כיצד ומתי יסתיים מבצע ״צוק איתן״, וישנה אפשרות שהחופש שלנו לא יהיה חופש אלא ישיבה במקלטים 24/7. ממשלה יקרה! תעשו משהו!".  

נפילת רקטה בסביבת מגורים באשדוד
נפילת רקטה בסביבת מגורים באשדוד © ניצן צבאן
 
 

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד:

עד כה חתמו על העצומה כעשרים אלף בני נוער, כשהיעד הראשוני שלה היה עשרת אלפים חתימות בלבד. גם התגובות, רובן מתלמידים, תומכות. לירז מעכו כתבה: "הייתי צריכה לבלות בדרום יחד עם אחותי. במקום זה אני רואה כל היום חדשות כדי שלא קרה כלום ליד איפה שהיא גרה". טליה מתל אביב הוסיפה: "קבעתי הרבה דברים אבל ההורים מפחדים וכתוצאה מכך אני לא יוצאת מהבית".

פגיעה ישירה של רקטה בתחנת דלק באשדוד
 

ליהיא מרחובות: "כחצי מחופשת הקיץ שנועדה להנות, אנו תלמידי בית הספר נמצאים במצב הפוך ממה שהחופש נועד לו. במקום ללכת לחברים, לים או לבריכה אנחנו יושבים חצי מהחופש במקלטים ומפחדים לצאת מהבית החופש הזה לא היה צריך להראות ככה". שיראל ממגדל העמק כתבה גם היא: "אני אומנם לא מהדרום או מהמרכז, אבל אני מחוברת לחדשות 24 שעות, מלאה בדאגה. אני מקווה שהמבצע יעניק שקט תמידי לתושבי הדרום, והם יוכלו להנות בחופש שמגיע להם". 

שוחחנו עם נסטיה פרסמן, בת 16 מבאר שבע, אחת מיוזמות העצומה. "ההחלטה שלי לפתוח את העצומה הגיעה מקבוצה משותפת של הרבה חברות בווצסאפ. התלוננו על כך שהחופש הגדול הולך ונהרס ואז הבנתי שהוא לא רק הולך ונהרס אלא גם הולך ומתקצר. מפה לשם הרגשתי צורך לעשות משהו והקמתי את העצומה הזאת. בהתחלה פתחתי אותה ופרסמתי בין קבוצות בווצאפ וחברים מערים אחרות. היעד שלי היה עשרת אלפים חתימות ובמהרה עברנו אותו אז היעד הוגדל לעשרים אלף חתימות וכרגע אנחנו עומדים על 19 אלף וממש מתקרבים ליעד השני. זה מאוד משמח לראות שכל כך הרבה תלמידים נמצאים במצב שלך, כלומר, לא במצב מלחמה אלא במצב הרגשי הזה שהם מרגישים שהחופש הזה פשוט מבוזבז". 

את מקבלת גם תגובות שליליות?

"בהחלט היו תגובות לא תומכות. פרסמתי את העצומה בקבוצה של תלמידים בפייסבוק וחלק מהתגובות היו ״פרשי מהעניין זה לא יצליח..״ או ״חחח בטח באמתע המלחמה הממשלה תרוץ להאריך לך את החופש .. חייה בסרט״. האמת היא שהתגובות השליליות הן אלה שהיו בעצם הדלק שלי להמשיך, מנסיון של העבר - צריך לדעת לקחת דברים שליליים כדלק להמשך הדרך. אותם אנשים שאז אמרו לי ״את לא תצליחי״ היום עומדים מולי בפה פעור ומנסים למצוא מילים להתחיל שיחה אבל לשווא, מרגישים לא נעים עם עצמם". 

הרבה תלמידים כבר חתמו על העצומה, קיבלתם כבר פנייה מגורם כלשהו?

"כן,תשע עשרה אלף חתימות זה לא קצת והמטרה הולכת וגדלה. האמת שקיבלנו פנייה מגורם שרוצה לתת תמיכה מלאה לעצומה ועזרה בהפעלת לחץ גם מחוץ לאינטרנט. פנינו אליו היום - נראה מה יהיה". 

online poll by Opinion Stage
תגובות