לא דפק ברז: האיחוד החקלאי שלח את חניכיו למחנה הקיץ. צילום: יחסי ציבור

לא דפק ברז: האיחוד החקלאי שלח את חניכיו למחנה הקיץ

תנועת הנוער של האיחוד החקלאי החליטה לקיים בכל זאת את מחנה הקיץ שלה ומדגישים כי המשך קיום הפעילות מחזק את העורף הישראלי ובעיקר נותן רגעים של תקווה ושפיות לחניכי התנועה. הבוקר: 2,200 חניכי שנרשמו למחנה יצאו, חלקם תושבי הדרום

יש מי שלא מבטל: בניגוד לתנועות נוער אחרות, תנועת הנוער של האיחוד החקלאי החליטה לקיים בכל זאת את מחנה הקיץ המסורתי שלה, כאשר בתנועה עצמה מאמינים שהמשך קיום הפעילות מחזק את העורף הישראלי ובעיקר נותן רגעים של תקווה ושפיות לחניכי התנועה אשר מתגוררים בישובי הדרום. אולם, הוחלט להעביר את המחנה ליתר ביטחון ליער ציפורי שבעמק יזרעל, במקום למקום שהיה מתוכנן מלכתחילה - אנדרטת הנח"ל.

המחנה יצא לדרך היום ויימשך עד ה-9 באוגוסט, כאשר הבוקר יצאו כ-2,200 חניכים מכל הארץ. קיומו של מחנה הקיץ והמעבר ליער ציפורי תואם ואושר מול כל גורמי הביטחון, פיקוד העורף, משרד החינוך, מועצת תנועות הנוער וחברי הוועד המנהל של התנועה.

המחנה של האיחוד החקלאי
המחנה של האיחוד החקלאי © יחסי ציבור

תנועת הנוער של האיחוד החקלאי הוקמה בשנת 1978 והיא מונה כיום 35 סניפים. בתנועה פעילים למעלה מ-4,000 בני נוער וצעירים מכיתות ד' ועד י"ב, המגיעים לא רק ממושבי האיחוד החקלאי אלא גם מערים וקיבוצים שכנים. את הפעילות מובילים כ-750 מדריכים בוגרי התנועה. הפעילות כיום ממשיכה את רוח וערכי התנועה הכוללים חינוך לשוויון, אחריות ומעורבות תוך שימור ערכי סולידאריות בצד חופש מחשבה ופעולה.

את תכני מחנה הקיץ קובעת השכבה הבוגרת בתנועת הנוער. הנושא שנבחר השנה על ידי השכבה הבוגרת הוא "מנהיגים מציאות" - הבנת הערכים והעקרונות שמובילים מנהיגים חיוביים ובהרחבת אופקי החניכים בתחומים שונים אשר מקיפים אותם בחיי היום-יום. דרך נושא זה, שהוא אקטואלי וקרוב לעולמם, מבקשים בתנועה שחניכי התנועה ישאפו להנהיג מציאות טובה יותר מתוך למידה ובחינה של תחומים מרכזיים ודמויות מעוררות השראה בחברה הישראלית. נושאי המחנונים: מדע וטכנולוגיה והשפעותיהם החברתיות, התרבות הישראלית, אדם וסביבה, חינוך ונוער, חברה ומגדר.

עוד במדור החדשות של פרוגי:

בעקבות המצב הביטחוני בארץ, במסגרת מבצע "צוק איתן", קיבלו הורי החניכים בתנועה מכתב המדבר על המצב, מרגיע ומדבר על הערכים השונים. הנה חלק ממנו: "התקופה הזו, מורכבת גם לחניכינו שחווים שיגרת חירום המאופיינת באזעקות, פעילות קיץ מצומצמת מאד שמביאה עמה שעמום, ריק ועשויה להביא גם חרדות ותחושות קשות אחרות. כמו כן, חלק גדול מחניכינו מדרום הארץ, מצויים מזה כשלושה שבועות ברב שעות היום במקלטים וביומיום מבלבל ומפחיד. אנו עושים כל שביכולתנו ומסייעים בפעילות חינוכית במקלטים, ודאגתנו נתונה להם".

עוד נכתב במכתב כי "אנו רואים בקיום מחנה הקיץ את התשובה ההולמת לכל אלה המנסים לשבור את רוחנו. שיא תנועתי שכזה יחזק את החניכים ומשפחותיהם, את בוגרינו המשרתים בצה"ל בחובה ובמילואים ובעיקר מהווה סביבה בריאה וטובה המפיצה אור, תקווה, ועוצמה של הטוב".

כזכור, בתחילת המבצע תנועות נוער רבות ביטלו את מחנותיהם וכן פעילויות קיץ רבות בוטלו. תנועת "הצופים" הודיעה לא מזמן על ביטול כל מחנות הקיץ, כאשר כל זה התחיל ממספר ביטולים של מחנות והמשיך לביטול גורף של כל המחנות. באותם ימים, סיפרה לנו ניצן עוז מהנהגת ירושלים על הפינוי: "בימים אלו אנחנו חברי הצופים נמצאים במחנה קיץ. השכבה הבוגרת יצאה עוד ביום חמישי שעבר וחניכים החלו להצטרף אלינו ולהגיע רק אתמול" סיפרה לעוז לפרוגי. "עוד לפני שיצאנו לעשות מורל ושירים של השבט, נאלצנו לעדכן את הבוגרים שחייבים להתפנות", לדבריה, "במקום לעשות את הפעילויות המתוכננות, ארגנו את החניכים כמה שיותר מהר. האוטובוסים כבר היו פה, השארנו את כל המבנים שהכנו במהלך הימים בנויים, בלי לפרק ובלי לסדר. לא היו עדיין אזעקות, לנו אמרו שהולך להיות פה מבצע צבאי של צה"ל באזור, ואני הבנתי שלפי מה שנאמר להורים שכל מקום שנמצא במרחק של 40 קילומטר ומטה מעזה, חייב להיות במרחב מוגן ואנחנו נמצאים במרחק של 38 קילומטר מעזה. התחושות מבאסות מאוד, בטיול הזה אנחנו נפרדים מהשמיניסטים שמסיימים את המסלול בצופים, וזה הדבר האחרון שהם עושים, אז אף אחד לא חשב שהפרידה תהיה כה מהירה כי בדרך כלל כל היומיים האחרונים זה פרידה מהשמיניסטים".

מחנה הצופים שבוטל
מחנה הצופים שבוטל © דריה איטקיס
© דריה איטקיס
© דריה איטקיס

חוץ מזה, בעקבות ביטול רב של פעילויות נוער, נפתחה עצומה שמבקשת להאריך את החופש הגדול. על מנת לאפשר ליהנות טיפה יותר מהחופש הגדול, שמחציתו הלכה בעקבות מבצע "צוק איתן", שנמשך כבר למעלה מחודש (באופן רשמי 27 ימים).

נסטיה פרסמן, בת 16 מבאר שבע, אחת מיוזמות העצומה סיפרה לפרוגי ש"ההחלטה שלי לפתוח את העצומה הגיעה מקבוצה משותפת של הרבה חברות בווצסאפ. התלוננו על כך שהחופש הגדול הולך ונהרס ואז הבנתי שהוא לא רק הולך ונהרס אלא גם הולך ומתקצר. מפה לשם הרגשתי צורך לעשות משהו והקמתי את העצומה הזאת. בהתחלה פתחתי אותה ופרסמתי בין קבוצות בווצאפ וחברים מערים אחרות. היעד שלי היה עשרת אלפים חתימות ובמהרה עברנו אותו אז היעד הוגדל לעשרים אלף חתימות וכרגע אנחנו עומדים על 19 אלף וממש מתקרבים ליעד השני. זה מאוד משמח לראות שכל כך הרבה תלמידים נמצאים במצב שלך, כלומר, לא במצב מלחמה אלא במצב הרגשי הזה שהם מרגישים שהחופש הזה פשוט מבוזבז".

מאוחר יותר, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית גל יוסף, סיפרה לפרוגי על העצומה כי "לדעתי זה משהו שלא-לא צריך לדבר עליו. עכשיו אי אפשר לדבר עליו, כי אנחנו בעיצומו של המבצע ואנחנו לא יודעים באמת מתי זה ייגמר, ויש זמנים שאנחנו מתבקשים להיות בוגרים ולנשוך את השפתיים ולהתאפק, ולחשוב איך אפשר לעשות טוב ופחות להתלונן".

אז מה עושים?
"ייגמר המבצע ואם יש באמת צורך נטפל בזה (בהארכת החופש - א"א), אבל יש חגים אם אנחנו רוצים לנוח. וכן אני מבינה. זה מבאס כי רוצים חופש, אילת, לצאת ולבלות. אבל צריך להיות בוגרים ולחכות שהימים האלו יעברו. אבל אם כבר לדבר, אז בטח לא עכשיו".

תגובות