עובדי מקדונלד'ס במכתב: "שימו סוף לפגיעה בנו". צילום: באדיבות הסתדרות הנוער העובד והלומד

עובדי מקדונלד'ס במכתב: "שימו סוף לפגיעה בנו"

לפני כחודשיים הכריזו עובדי מקדונלד'ס הצעירים על סכסוך עבודה בעקבות סירוב הנהלת מקדונלד'ס לחתום על הסכם קיבוצי, והתנכלות לחבר וועד בן 17. מבצע "צוק איתן" קטע את ההתארגנות אך כעת שלחו העובדים מכתב לנשיא התאגיד העולמי דון תומפסון

במכתב שנשלח לדון תומפסון, נשיא תאגיד מקדונלד'ס בעולם, על ידי הסתדרות הנוער העובד והלומד וועד העובדים ברשת בישראל, עובדי הרשת מבקשים עזרה במאבק על ההסכם הקיבוצי שלהם. במכתב הם מתריעים בדבר פגיעה בהתארגנות העובדים ומבקשים מהתאגיד העולמי להתערב במהירות. 

למי שלא זוכר, הנה תקציר הפרקים הקודמים: עובדיה הצעירים של רשת מקדונלד'ס, הכריזו על סכסוך עבודה באמצעות הסתדרות הנוער העובד והלומד, בעקבות סירוב הנהלת מקדונלד'ס לחתום על הסכם הקיבוצי והתנכלויות לחבר ועד בן 17. כחלק מהמחאה הנרחבת של העובדים הם קיימו משמרות מחאה מול הסניפים. ביקרנו באחת כזאת בסניף לונדון מיניסטור בתל אביב:

 

 עוד במדור החדשות של פרוגי: 

לאחר מכן, פרסמה הנהלת מקדלונד'ס מכתב המפרט הטבות שונות שהחליטה לתת להם: "עובדים ומנהלים יקרים: אתם האחרונים שצריכים להיפגע מפיצוץ המשא ומתן. לכן החלטנו לתת לכם את כל ההטבות שסוכמו ביננו לבין הנוער העובד והלומד, בדיוק כפי שהן מופיעות בהסכם שהתפוצץ". 

מוועד העובדים נמסר אז: "לאחר 20 שנה של עמידה במקום, מדובר בהישג ראשון של התאגדות בני הנוער הגדולה בישראל, החלו להתייחס לעובדים ולהעניק להם הטבות חשובות. לצערנו, ללא עיגון הדברים בהסכם קיבוצי ייעלמו הישגים אלו במהרה. עובדי החברה התאגדו כחוק, ולצערנו עמרי פדן מתעלם מדרישותיהם. הנערות והנערים העובדים במקדונלד'ס רוצים הכרה בזכותם הבסיסית להתאגד, להשמיע את בעיותיהם ולזכות לאוזן קשבת".

עוד נמסר בהודעה כי "העובדים יודעים היטב שכל מה שלא עוגן בהסכם קיבוצי מחייב, תלוי אך ורק ברצונו הטוב של עמרי פדן. כמו שעמרי נתן, כך הוא יכול לקחת. ידוע ומוכר כי הנהלות לפתע בזמן מאבק מסכימות לדברים שבעבר נמנעו מהן, והם עלולים להיות ברי חלוף. מדובר באחד הטריקים המוכרים והידועים לשבירת התארגנויות עובדים ונמשיך להיאבק עד שנקבל את זכויותינו הבסיסיות. אנו שבים וקוראים לעומרי פדן לשוב לשולחן המו"מ ולהביא את כלל ההסכמות וההישגים לכדי הסכם קיבוצי מחייב והמאבק יימשך עד שיעשה זאת".

במהלך מבצע "צוק איתן" פסקו הצעדים הארגוניים, וכשנגמרה הלחימה החליטו העובדים להגביר את המאבק. 

© באדיבות הסתדרות הנוער העובד והלומד

במכתב פונים העובדים לדון תומפסון, נשיא ומנכ"ל תאגיד מקדונלד'ס, בבקשה להתערב במהירות בסכסוך העבודה עם זכיין מקדונלד'ס ישראל ולהביא לפתרון המצב. במכתב, מפורטות המחלוקות שהובילו את הנהלת מקדונלד'ס לפוצץ את המשא ומתן שהתקיים בין הצדדים במשך עשרה חודשים: סירוב ההנהלה לאפשר מנגנון הידברות ופתחון פה לעובדים עם ההנהלה, כנהוג בהסכמים קיבוציים, ודרישת ההנהלה לשקט תעשייתי מוחלט.

הסתדרות הנוער העובד והלומד מתריעה במכתב על צעדים קשים ומנוגדים לחוק ובניסיון לפגוע בהתארגנות ,"על אף חוקיותם של הצעדים הארגוניים, ניסתה הנהלת החברה, באופן חוזר ונשנה, למנוע צעדים אלו ואף להפריע לעצם התאגדות העובדים... התנהלות המהווה הפרה של החוק הישראלי... על אף שהבהרנו להנהלה את המשמעות החוקית של צעדיה וביקשנו כי תשוב למשא ומתן המשיכה החברה בצעדיה הבלתי חוקיים".

בנוסף, הדגישו העובדים וההסתדרות כי במידה ולא תשוב החברה למשא ומתן ותימשך הפגיעה בהתארגנות, ייאלצו לחדש ולהחריף את הצעדים הארגוניים, אשר פסקו בעקבות הלחימה, "זה זמן רב בעודנו מבקשים לחזור לשולחן המשא ומתן ולאור המצב הביטחוני בישראל אף צמצמנו את הצעדים שננקטו... עם זאת אם תסרב החברה לדרישתנו לקיים משא ומתן בתום לב ניאלץ להחריף ולהרחיב את הצעדים הארגוניים".

בתחילת הקיץ, ראיינו גם את אופק פרנקפורט שזכויותיו בעבודה נפגעו

 
 
תגובות