נמצא פתרון: שביתת התלמידים מסתיימת הערב.

נמצא פתרון: שביתת התלמידים מסתיימת הערב

הטיולים השנתיים יוחזרו - התלמידים יחזרו לכיתות. הערב (ד') נפגשו כל הגורמים האחראים וסיכמו על מציאת מתווה לקיום הטיולים. בעקבות כך, בוטלה שביתת התלמידים

 
דעה: "עם כל הכבוד - אנחנו לא רובוטים"
אלינה רבינוביץ'
"כן, זה עלול להשמע קלישאתי, אבל השביתה הזאת הגיעה במטרה מסויימת. נכון שלא היה מזיק לנו יום חופש, אבל זאת לא הסיבה שהשביתה מתבצעת"

בעקבות השביתה שהתקיימה היום ברחבי הארץ ע"י תלמידי חטיבות הביניים והתיכון התעוררו כל הגורמים הממשלתיים והגיעו היום סוף סוף למתווה חדש, אשר מחזיר את הטיולים השנתיים.

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

לאחר איומי השביתה שתוכננה להימשך עד יום שבת, התקיים דיון, שלפיו הוחלט כי ממחר יחזרו להתקיים טיולים. על פי המתווה החדש שסוכם בין הצדדים, במקרה של פגיעה במהלך טיול שנתי, יובא המקרה לפרקליט המחוז ותינתן לכל עובד הוראה אפשרות לשימוע.

המחאה עבדה. היום (ד') בבוקר
 
בפגישה נכחו בין היתר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מנכ״לית משרד החינוך, וכן יו״ר ארגון המורים ומזכ״ל הסתדרות המורים - הארגונים שהחלו את עיצומי המורים.  לפיכך, הוחלט כי הטיולים בבתי הספר יוחזרו החל ממחר (יום ה׳) כתוצאה מהפתרון, מועצת התלמידים והנוער הארצית החליטה כי השביתה תמה.

כזכור, המורים מחו כחלק מהמאבק על אחריות פלילית בכל הנוגע לתאונות בטיולים השנתיים, והחליט להשבית אותם בתגובה. בפגישה סוכם כי מידת האחריות של המורים בכל הנוגע למקרים כאלה תופחת, וכי ארגון המורים יהיה שותף יותר בכל הנוגע להליך המשפטי.

מועצת התלמידים הארצית בירכה על המתווה בעמוד הפייסבוק שלהם: "אנו מכריזים כי עיצומי ארגון המורים בדבר הטיולים השנתיים ובפעילויות החוץ בית ספריות מבוטלים. מחר חוזרים לכיתות ולשבילים. אנחנו רוצים להודות לכם נוער יקר, על שיתוף הפעולה. בנימה זאת אנו מודים למנהלים, למורים, למשרד החינוך וארגון המורים על גיבוי מלא.תמיד כאן בשבילכם".

נתראה מחר
נתראה מחר! © נועה ריינה

נתנאל בן עמי, דובר מועצת התלמידים והנוער הארצית, סיפר לפרוגי על השביתה, התוצאות והתגובות, ואולי מאבק חדש בדרך, טיפול בהתאמות ובהקלות של תלמידים לקויי למידה.

איך אתה מסכם את המאבק?

"אנחנו בהחלט יכולים לסכם את המאבק כהצלחה. המטרה שלנו הייתה להחזיר את הטיולים, הסיורים ועם הזמן את היציאות מבית הספר והצלחנו. עצם זה שהצלחנו להשיג בדיוק את מה שביקשנו בלי להתפשר, מבלי לעשות סיפורים, ומעבר לזה השגנו את הביטחון שלהתלמידים בטיולים".

האם איום השביתה הוכיח את עצמו?

"כן. השביתה לא הייתה איום, השביתה לצערנו הייתה תוצאה של כל הזמן שלקח לארגון המורים ולמשרד החינוך למצוא פתרון. זה תוכנן שלושה שבועות מראש, ולפתרון לקח בערך יום אחד להיסגר על עצמו ולהימתח, וזה היה יכול לקרות כבר לפני שלושה שבועות. חבל שזה קרה כל כך מאוחר, אבל זה בסדר, כי השביתה הזאת היא שביתה ערכית, שביתה שבסופו של דבר הוציאה את התלמידים לטייל,להתקדם, לעשות דברים טובים, ובגלל זה אנחנו מרוצים״.

האם היה צריך לנקוט בשביתה עוד קודם?

"לא, מועצת התלמידים והנוער הארצית הוא גוף שמשתדל להיות כמה שיותר חכם, בוגר ומבין. אם היו מחזירים את הטיולים קודם, היינו בעצם שוללים כל הזדמנות למצוא פתרון. יכולנו להכריז על שביתה ברגע ששמענו על העיצומים של המורים, אבל כשמודיעים על שביתה שלושה שבועות מראש מראים על מקום לתת אופציה לפתרון. זה מראה על הבנה שתהליכים לוקחים זמן. המטרה הייתה לא להגיע לשביתה. אנחנו לא רצינו לשבות, לא רצינו לשבת בבית, וגם הוצאנו טיולים ותלמידים להתנדב, אנחנו לא רצינו לשבת בבית ושביתה זה לצערנו הנשק הכי חם שלנו".

מה התגובות שקיבלתם?

"התגובות הן חיוביות ופונות, ועם זאת יש גם תגובות של תלמידים שחושבים שהשביתה צריכה להיות ארוכה יותר, כדי שלא יבטלו את הטיולים שוב בהמשך. אבל מועצת התלמידים והנוער הארצית היאגוף שקול ובוגר שעושה את הצעדים שבאים לטובת התלמידים".

האם אתם מתכננים עוד מאבקים?

"אנחנו לא רוצים להיאבק, המטרה של מועצת התלמידים והנוער הארצית היא לא להיאבק, המטרה היא להוביל ולפעול לרווחתם של התלמידים והנוער בארץ, זה לא להיאבק כל הזמן ולהיות נגד. גם בשביתה הזו דרך אגב, לא היינו נגד, היינו בעד פתרון ולא נגד ארגון או ועד מסוים. לכן אנחנו לא מתכוונים להיאבק אבל אנחנו כן מתכונים לטפל בזכויות התלמידים. הדבר הכי חשוב כרגע זה לטפל בעניין ההתאמות וההקלות, וזו השאיפה שלנו. כל דבר שיבוא לרעת התלמידים והנוער בישראל - אנחנו נעמוד על הרגליים האחוריות שלנו ואנחנו נגן לטובת הנוער. זה לא בקטע של להיאבק זה בקטע של באמת לדאוג לטוב ולא לריב".

האם אתם רואים את השביתה כהישג?

"בהחלט, המועצה זכתה לאהדה מטורפת בפייסבוק, בוואטסאפ, בכלי התקשורת, היום הנציגים שלנו התראיינו כמעט בכל תכנית אפשרית. אני יכול לספר לך שהגענו גם לערוץ הממלכתי באוקראינה, שגם שם מספרים על השביתה של התלמידים בישראל. השביתה זכתה להישגים מדהימים בכל הבחינות והכי חשוב בפן של התלמידים".


מה עשיתם היום במהלך השביתה?

"היום התלמידים יצאו לטיולים, התקיימו התנדבויות, התקיימו מחאות והפגנות, והמועצה הארצית כמובן פיקחה על הכל".

תגובות