חוזר מנכ"ל חדש: השעייה של 8 ימים על אלימות ברשת. צילום: עידן גולדווסר

חוזר מנכ"ל חדש: השעייה של 8 ימים על אלימות ברשת

משרד החינוך מפרסם חוזר מנכ"ל חדש, אשר מחייב את בתי הספר לנקוט יד קשה כנגד אלימות, בעיקר כנגד אלימות ברשת. כל הפרטים על הנהלים החדשים

חוזר מנכ"ל חדש שפורסם אתמול, על רקע מקרי אלימות רבים, מרחיב את סמכויות בתי הספר, ומחייב אותם לפעול ולהתערב גם מחוץ לכותלי בית הספר ומעבר לשעות הלימודים. החוזר מחלק את הפגיעות ל- 3 קטגוריות: פגיעה חד פעמית, פגיעה ממושכת, ופרסום צילומי עירום ומין.

החוזר החדש מתייחס גם לשלוש רמות של פגיעה מקוונת: פגיעה מילולית או הפצת שמועה באופן חד פעמי, פגיעה ממושכת באמצעים דיגיטליים, לדוגמה: חרם מתמשך, והחמור מבניהם- פרסום תצלום, סרט או הקלטה של תלמיד, שיש בהם עירום ו/או יחסי מין.

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

 

מטרת החוזר היא לחזק את האקלים הבטוח, אשר מהווה גורם מרכזי המשפיע על התפתחות הביטחון האישי של כל ילד, החל מגיל צעיר. האקלים מאפשר לכל פרט לגבש זהות ודימוי עצמי חיובי ומוביל לרכישת חוקים חברתיים וכישורי חיים הבונים תחושת שייכות חברתית.

החוזר החדש מגדיר מחדש את סמכות בית הספר. מצויין שבתי הספר לא יכולים להשעות תלמיד באופן מיידי במהלך יום הלימודים, ולהמנע מהזמנת הורים כדי לקחת את התלמיד באמצע יום לימודים (למעט מקרים שבהם יש סכנה). ההשעיות ילוו במטלה חינוכית לביצוע בבית, ואיש צוות יצור קשר עם התמיד במושעה בזמן ההשעיה.

בתי הספר יחויבו לנהוג ביד קשה
בתי הספר יחויבו לנהוג ביד קשה © אלון אלבכרי

עוד מודגש בחוזר כי כאין למנוע כניסת תלמידים לשטח בית הספר בשל הגעה ללא תלבושת. החוזר מאפשר גם החרמת מכשירים ניידים והפקדתם במזכירות או בחדר המנהל. החוזר מאפשר השעייה חסרת תקדים, של החל מיום אחד (במקרים קלים) ועד למעלה משבוע במקרים קשים, ואפילו הרחקה לצמיתות. החוזר מבקש מהתלמידים הנפגעים גם לתעד את המקרים האלימים ככל שניתן, על די צילומי מסך וכו', על מנת שיהיה ניתן לטפל במקרה בצורה טובה יותר.

חלק מן הצעדים החדשים אף מחייבים את בתי הספר, ובכך מצמצמים את מרחב הפעולה שהיה לו. הצעדים האלו אמורים למנוע מצב שבו בית הספר מתנער מאחריות ולא מטפל באירועים. 

איך בית הספר יטפל באירוע?

במקרי אלימות קלים:

  1. עצירת הפגיעה

  2. תיעוד האירוע

  3. דיווח להורי הילדים המעורבים ולפיקוח

  4. השעיית התלמיד הפוגע (2-4 ימים בחינוך היסודי, ו5-8 ימים בחינוך העל יסודי).

כמו כן, ההחלטה אם לדווח למשטרה, נתונה לשיקולו של הצוות החינוכי.

במקרי אלימות חוזרים:

  1. עצירת האירוע

  2. שיחת בירור עם התלמידים המעורבים

  3. יידוע ההורים של הנפגע והפוגע

  4. תיעוד האירוע וטיפולו

  5. שיחה עם הכיתה תוך שמירה על צנעת הפרט

  6. ליווי התלמידים ותמיכה בהם ע"י הצוות החינוכי

 

© אביהו שפירא

במקרי אלימות חמורים:

  1. עצירת האירוע

  2. תיעוד האירוע

  3. הגשת תלונה במשטרה או דיווח לרווחה

  4. עדכון הורי התלמיד הנפגע

  5. השעיית התלמיד הפוגע

ואף, במידת הצורך, ניתן להרחיק את התלמיד לצמיתות.

 

תגובות