בעיית הטסטים: למה כל כך קשה להשיג כאן טסט?. צילום: שנהב דעבול

בעיית הטסטים: למה כל כך קשה להשיג כאן טסט?

אם אתם לומדים נהיגה, סביר להניח שאתם מכירים את הבעיה הזאת: מאות תלמידי נהיגה בכל רחבי הארץ, מחכים חודשים רבים כדי לגשת לטסט ראשון או להיבחן בטסט נוסף, זאת בשל מחסור חמור במבחני נהיגה ברחבי הארץ. למה זה קורה? ואיך ניתן לפתור את הבעיה?

"יש בתקן של משרד התחבורה 149 בוחנים, חלק מהם יצאו לפנסיה וחלק לגמלאים ולמעשה ישנם כ-120 טסטרים פעילים. יש ששואלים לאן נעלמו המון טסטרים, התשובה היא שחלקם יצאו לפנסיה וחלקם קודמו בתפקידם ולמעשה רשומים ברשימת הטסטרים אך למעשה כלל לא עובדים כטסטרים פעילים. בארץ יש כ-100,000 תלמידים ונוצר מצב שעקב המחסור הרב בטסטרים, זמן ההמתנה הממוצע של תלמיד לטסט הוא כשלושה חודשים וזהו נתון של משרד התחבורה". כך סיפר לנו דוד כץ, יו"ר ארגון מורי הנהיגה ברחובות. 

אם אתם לומדים נהיגה, סביר להניח שאתם מכירים את הבעיה הזאת - לוקחים שיעורים, מגיעים לרמה מספקת, נבחנים בטסט פנימי ומחכים לטסט המיוחל. אם עברתם בטסט ראשון - אתם שמחים ומאושרים. הבעיה מתחילה כשאתם רוצים לגשת לטסט נוסף ומבינים שאתם צריכים לחכות זמן מופרז לחלוטין ולא הוגן לכל הדעות - כשלושה חודשים. 

עוד במדור החדשות של פרוגי:

כך נוצר מצב שבו בני נוער מוצאים עצמם מתגייסים בלי רשיון ביד, ונכנסים למצב שבו יוכלו לקיים שיעורי נהיגה רק כאשר יקבלו חופשות משירותם הצבאי, דבר שלא קורה בתדירות הנדרשת לשיעורי נהיגה. יש שטוענים שהם אינם חוששים לגבי קבלת התאריך לטסט הבא שלהם משום שהם סומכים על המורה שלהם שישיג לחודש הנדרש כמות טסטים מספקת לכל תלמידיו. בהקשר הזה סיפר לנו מר כץ כי אין מה לחשוש וחלוקת הטסטים בין מורי הנהיגה בכל עיר ועיר היא הוגנת, "חלוקת המבחנים בין המורים מתבצעת ע"י משרד התחבורה ביחס של 1:3 ע"פ הנתונים המופיעים במחשבי משרד התחבורה שהועברו על ידי מורי הנהיגה. אם למורה יש כ-30 תלמידי נהיגה, הוא יקבל בחודש 10 טסטים. אך לעיתים, לטענת המורים, גם ביחס זה משרד התחבורה לא עומד על אף התחייבותו ונוצרת בעיה שתלמיד הנכשל כיום בטסט, דבר סביר והגיוני, צריך להמתין שלושה חודשים עד הטסט הבא. זה לא שמשרד התחבורה עושה את זה בכוונה, למשרד התחבורה יש רצון לעמוד בהבטחותיו אך עם כמות כוח האדם המעטה שיש ברשותו הוא אינו יכול לעמוד בזה ומשרד האוצר ונציבות הממשלה לא מכשירים טסטרים נוספים שעשויים לפתור את הבעיה." למעשה, ברגע שיוכשרו טסטרים נוספים לעבודה, כוח האדם הפועל גדל ויתאפשרו יותר ויותר טסטים לכל מורה.

מורה הנהיגה דוד כץ
מורה הנהיגה דוד כץ © צילום פרטי

בכל יום, כל בוחן מבצע כ-14 טסטים, בכל עיר בארץ. ישנם בוחנים אשר בוחנים בכל יום בעיר אחרת אבל 14 טסטרים זהו מספר בו כל בוחן בכל עיר בארץ עומד. כל עיר מקבלת כביכול כמות טסטים ע"פ מספר התלמידים אבל אני לא בטוח כמה זה באמת קורה בכל עיר ועיר בארץ. יש מקומות בארץ בהם היחס הוא 1:3 ויש מקומות בהם היחס קטן יותר.

"זה אבסורד, מורחים אותנו"

דעה
המחסור בטסטים: למה על הבגאז׳ שלנו? // טור דעה
ספיר ליפקין
האם לתלמידי הנהיגה מגיעות זכויות טובות יותר? האם זמן ההמתנה לטסט ארוך מידי? ספיר ליפקין חושבת שהמצב הנוכחי לא הגיוני ולא ברור לה למה התלמידים צריכים לסבול כל פעם מחדש. טור דעה

אם מסתכלים על צד אחד של הנושא והוא אחוזי הצלחת הטסטים, בצפון הארץ לעומת המרכז והדרום – נמוך מאוד, במרכז והדרום עוברים למעשה כמעט פי 2. אין דרך להסביר מדוע זה כך. ברחובות וראשון לציון יש את אותה רמת קושי בנהיגה בדיוק כמו בכרמיאל ובערי הצפון ולכן לא מובן מדוע בצפון אחוז העוברים הוא כה נמוך. 

נער הלומד נהיגה בתל-אביב סיפר לנו, "עברתי כבר את כמות השיעורים הנדרשת לטסט אבל המורה שלי אמר לי כי עליי לחכות עד לספטמבר בכדי להיבחן. זה אבסורד, מורחים אותנו". תלמידה נוספת מרעננה סיפרה לנו "נכשלתי בטסט לפני כחודשיים וחצי, אני עומדת לפני גיוס וככל הנראה לא אספיק להיבחן בטסט נוסף לפני הגיוס, מה שאומר שהרישיון לא נראה באופק". זהו קמצוץ זעיר מן אלפי הסיפורים המסתובבים בכל רחבי הארץ. הבעיה כה חמורה וישנה תחושה שהיא לא עומדת להיפתר בזמן הקרוב.

לאחרונה, כחלק מהניסיון לפתרון הבעיה, הוצע לטסטרים לבצע בכל יום 2 טסטים נוספים אך הם סירבו. אף הוצע להם לבצע טסטים בימי שישי ובתמורה לכך הוצעה להם משכורת של 150% יותר על עבודה בימי שישי ואלו שהסכימו אכן הקלו על המצב אך לא פתרו אותו. בוחני נהיגה רבים מסרבים לעבוד בימי שישי משום שלטענתם זה כלל לא משתלם להם. יש שיטענו כלפי הטסטרים שהם כלל לא רוצים את טובת התלמידים אלא מסתכלים רק על טובתם האישית. לפני כשבועיים, תלמיד בחדרה היכה בוחן באמצע מבחן, הוציא אותו מהרכב ולקח את הרכב לבד למקום בו מסתיים הטסט. זה אולי נשמע מצחיק אבל זה די עצוב. למה שאחרי מקרים פוגעניים שכאלה, ירצו הטסטרים להיות לטובת התלמידים?

גם בכנסת לא שותקים בנושא

לפני כשבועיים, קיימה ועדת הכלכלה בכנסת בראשותו של ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) דיון בנושא הטסטים. בדיון השתתפו חברי כנסת רבים, מורי נהיגה מכל רחבי הארץ וכמובן טסטרים. במהלך הדיון האשימו חברי הכנסת את משרד התחבורה על כך שהוא אינו פועל לפתרון הבעיה ואף ח"כ פריג' טען כי "משרד התחבורה מורח אותנו".

על הדיון, הוסיף לספר לנו דוד כץ כי "אחד הנושאים שעלו לדיון הוא לבצע הפרטה בבוחנים אך אותנו המורים זה לא מעניין. אותנו מעניין לקבל מבחנים, בין אם זה דרך הפרטה ובין אם זה במצב הנוכחי". 

© אלון אלבכרי

יו"ר הוועדה, חבר הכנס איתן כבל סיכם כי "אני וכל חברי הוועדה נעמוד על הרגליים האחוריות ונתנגד בכל תוקף להפרטה. לא נמתין עוד שנה או שנתיים לדיון הבא, בכוונתי לשוחח עם השר, כפי ששוחתי עם מנכ"ל המשרד היום, ולתבוע לקבל תוך שבועיים תוכנית עבודה להשלמת המכסה ל-140 בוחנים וכן תוכנית לשיפור איכות הבחינה. הוועדה דורשת מהשר לקבוע כי הפער בין בחינה לבחינה לא יעלה על 60 יום."

עוד קרא חבר הכנסת כבל לח"כ נורית קורן (הליכוד) להגיש הצעת חוק אשר תדרוש להגביל את זמן הבחינה ולהחתים עליה את כל חברי הוועדה. את ההצעה יזמה חברת הכנסת קורן יחד עם 9 חברי כנסת נוספים. בהצעה נכתב כי רשות הרישוי תקבע שטסט נוסף אחרי כישלון ייעשה לא מאוחר מחודש ימים לאחר הטסט שלפניו. בדברי ההסבר נימקו הח"כים כי "נכון להיום תלמיד נהיגה ממתין בין 3-4 חודשים לטסט ראשון, ואותו פרק זמן בין טסט לטסט, במידה ונכשל. קיים מחסור חמור בבוחני נהיגה, דבר אשר מביא לפגיעה קשה מאוד במוכנות התלמידים. התלמיד נאלץ לשלם סכומי כסף גדולים מאוד, אשר מגיעים לכדי מאות שקלים על מנת לשמר את כושר הנהיגה שלו עד למועד המבחן הבא. תלמידים רבים בוחרים שלא לקחת שיעורים בין מבחן אחד לאחר ומגיעים לאחר כמה חודשים בכושר נהיגה נמוך".

מה בנוגע לפתרון? תלוי את מי שואלים

הפתרון הנדרש הוא פשוט, על משרד התחבורה להכשיר טסטרים נוספים לעבודה במהירות המירבית. לטענת משרד התחבורה, הדבר נמצא בתהליך וכבר בחודש אוגוסט הקרוב ייכנסו לעבודה כ-6 טסטרים נוספים. אך לא כל הנוצץ זהב, מר כץ סיפר לנו כי "אמנם בחודש אוגוסט הקרוב ייכנסו לעבודה 6 טסטרים נוספים אך באותו הזמן יפרשו מעבודתם בוחני נהיגה פעילים. למעשה, כמות הטסטרים הפעילים כלל לא משתנה". 

בקרוב אצלנו © giphy

לטענת כץ, "כיום נמצאים בקנה למעלה מ-300 טסטרים שיוכשרו מטעם משרד התחבורה ובסה"כ צריכים לעבור תהליך קליטה של משרד האוצר ואם רוצים, אפשר לנהל את תהליך הקליטה הזה בזמן קצר אך זה לא קורה. משרד התחבורה היה רוצה לשחרר את הטסטרים החדשים לעבודה אך הדבר צריך לקבל אישור גם מנציגות שירות המדינה והיא לא מאשרת את זה. בשלב זה מורי הנהיגה רק מחפשים שיתמלאו רשימות הטסטרים הפעילים וזה עשוי להקל בהרבה על המצב". 

ומה בנוגע לתלמידים? בימים אלו מתארגנת הפגנה באריך ה22.7 בקניון "דיזיין סנטר" בתל אביב, מול משרד הרישוי. מטרת ההפגנה היא להשמיע את קולנו, תלמידי הנהיגה. אל ההפגנה יצטרפו גם מורי נהיגה מכל רחבי הארץ על מנת להשמיע קול בשם תלמידיהם. בנוסף מופצת ברשתות החברתיות עצומה המזמינה את כל תלמידי הנהיגה אשר נקלעו לבעיה לחתום עליה בתקווה שהדבר יעזור ואכן, הבעיה תיפתר או לפחות יתחילו בניסיון למציאת פתרון.

 ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לטענות: "מדובר בטענות בלתי מוצדקות שכן מורי הנהיגה מקבלים כיום הקצאות של טסטים לפי יחס של 1:3. בנוסף לכך, אגף הרישוי איפשר לבוחני הנהיגה (טסטרים), לעבוד גם בימי שישי, דבר שהוסיף אלפי טסטים בחודש וצמצם באופן משמעותי את זמן ההמתנה למבחנים המעשיים. זאת ועוד, משרד התחבורה צפוי לקלוט בקרוב בוחנים נוספים. צעדים אלה אמורים לתת מענה הולם לטענותיהם של מורי הנהיגה ולצמצם באופן משמעותי את זמן ההמתנה למבחנים. במקביל לכך, אנו מגבשים תכנית לצמצום משמעותי של זמן ההמתנה של מבחני הנהיגה, למינימום הנדרש".

תגובות