חניכים והורים טוענים: "המחירים בצופים הם פסיכיים". המצולמים לא קשורים לכתבה. צילום: תנועת הצופים

חניכים והורים טוענים: "המחירים בצופים הם פסיכיים"

הורים וחניכים בתנועת הצופים התלוננו בימים האחרונים על סכומים גבוהים שהם נאלצים לשלם עבור השתתפות בפעילות השנתית של התנועה: "המחיר אכן מטורף ובדיוני, אבל ההורים משלמים כמו טאטלה״

"מדוע ילדינו חניכי תנועת הצופים משלמים את הסכומים הגבוהים ביותר מבין כל שאר תנועות הנוער בישראל ולמעלה מפי 2 מחניכי בני עקיבא? איך קרה ששתי התנועות שהינן כמעט זהות בגודלן, המקיימות בדיוק את אותן פעילויות ומתוקצבות ע"י משרד החינוך בסכומים דומים, גובות סכומים שונים לחלוטין מהורי החניכים?", כך טענו אתמול במכתב שנשלח לשר החינוך נפתלי בנט שתי אמהות לחניכים בשבט דן בתל אביב. לטענתן, דמי הרישום בתנועת הצופים עבור כל ילד הם שבע מאות שקלים, בעוד שבתנועה המקבילה משלמים רק 290 שקלים ו650 שקלים סך הכל לכל המשפחה. 

עוד במדור החדשות של פרוגי:

"סך עלויות שנתי למשפחה", הן טוענות במכתבן, "לדוגמא שלושה ילדים בני אותה משפחה בכיתות ד', ו' וח', ישלמו כ 6,600 שקלים בשנה, לאחר הנחה של 10% לשני האחים הנוספים. לעומתם, בתנועת בני עקיבא, שלושה ילדים בני אותה משפחה החברים בתנועה, ישלמו כ-3,170 שקלים. כלומר, סך החישוב בשתי התנועות כולל: דמי רישום ומפעלים זהים: טיול פתיחת שנה, טיול יום בחורף, מחנה פסח, מחנה קיץ והפער במחיר הינו כפול! ככל שמספר הילדים עולה פר משפחה, כך גדלים פערי התשלומים בין שתי התנועות".

"בשלב זה, ביקשנו מהורי החניכים לעצור את התשלומים עד שנקבל מהנהלת הצופים שקיפות והתדיינות בנושא גביית הכספים", הן כותבות בהמשך. "עוד אנו מבקשים פיקוח על הכספים המנוהלים בעמותה. גם לנו נמאס לשאת בעול זה!".

 "התמורה הגדולה היא לא בציוד, באוכל או במחנה עצמו"

בעקבות המכתב שוחחנו עם הורה אחר לחניכה בשבט בגבעתיים שאמרה לנו:  ״המחיר אכן מטורף ובדיוני, אבל ההורים משלמים כמו טאטלה״. יש לציין כי מדובר ב״מסורת״ ארוכת שנים בהן השתתפות בתנועה עולה כסף כה רב וזו אינה השנה הראשונה.

השמועה על "מרד התשלומים" בתנועה הופצה במהירות לחניכים בשבטים אחרים, ואחד מהחניכים בשבט באזור המרכז שביקש להישאר בעילום שם סיפר לפרוגי: "המצב קיים כבר כמה שנים. בשנה שעברה השכב"ג של שבט מודיעין איים לא לצאת לטיול עד שיוזילו את המחיר. המחירים בצופים הם פסיכיים וזה לא סבבה מצד אף אחד. אני מתנדב בתנועה בערך עשר שעות שבועיות מדריך בצופים מקדיש לתנועה. בין אם זמן פעולה, ישיבות שכב"ג וישיבות צוות".

© תנועת הצופים

אתה חושב שאתה מקבל תמורה מספקת בעבור התשלום?

"ברור שאנחנו מקבלים תמורה כלשהי עבור הכסף. אך התמורה הגדולה היא לא בציוד, באוכל או במחנה עצמו. התמורה הגדולה בטיול היא ההנאה הגדולה היא הטיול עם חניכים ועם חברים לשכבה. את כל זה אפשר לעשות בעלויות נמוכות יותר ולקבל את אותו הדבר".

האם יש חניכים שנרשמים לצופים ולא לתנועות נוער אחרות רק כי זה יותר ״קול״ להיות בצופים?

"אין את כל תנועות הנוער בכל השכונות, מי שנרשם לתנועת הצופים בגיל מאוחר אני מאמין שהוא כבר מבין את מה שהתנועה מסמלת והוא מאוד מתחבר אליה. בשכונות מסוימות תנועת הצופים היא התנועה הכי גדולה בשכונה והמון ילדים מצטרפים אליה. יכול מאוד להיות שזה משפיע על החלטות של ילדים בגיל צעיר לאן להצטרף. לגבי עניין התשלום, ההורים מתמודדים עם התשלומים הגבוהים ואף כמה מהשכב"גיסטים (חניכי השכבה הבוגרת) עצמם משלמים את התשלום כי חשוב להם להיות חלק מהתנועה".

האם אתה חושב שזה לגיטימי לגבות כל כך הרבה כסף על התנדבות?
"ברור שלא. התשלום הוא משא כבד על גביהם של הורים ושל שכב"גיסטים במיוחד שהתשלום מגיע לעלויות כאלה משוגעות. אבל בסופו של דבר אף אחד לא מכריח אותך להישאר בתנועה. יש המון פתרונות של סבסוד חניכים אבל עדיין התשלום נשאר גבוהה בהרבה מתנועות נוער אחרות". 

© פייסבוק

"אני משלם בערך 1,900 שקלים בשנה כדי להיות בצופים כולל הכל חוץ מהמחנה קיץ", מספר חניך משבט באזור השרון שהעדיף גם הוא להישאר בעלום שם. "מחנה הקיץ עלה שנה שעברה בסביבות ה-500 שקלים. צריך לזכור גם שיש הוצאות לוגיסטיות כמו ביטוח או אוטבוסים כשיוצאים לטיול אז מישהו צריך לשלם על זה. מבחינת חברים, כלים לחיים, ערכים והווי וכל זה אני חושב שאני מקבל תמורה טובה אבל אני לא חושב שזה שווה את השעות ואת העבודה הרבה שאני משקיע".

מתנועת הצופים טרם התקבלה תגובה. 

בהכנת הכתבה השתתף מתן מיכלין

תגובות