עשרים שנה אחרי: סיקור העצרת המרכזית בכיכר רבין. מוטי קמחי

עשרים שנה אחרי: סיקור העצרת המרכזית בכיכר רבין

שני עשורים חלפו מאז הירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין, ועשרות אלפי אנשים יצאו לכיכר בשביל להיזכר ולהוקיר את השלום והדמוקרטיה. כתבה מיוחדת לסיקור העצרת, וגם למסקנות בני הנוער, שנולדו אל תוך מציאות אחרת

בחלוף עשרים שנה לרצח רבין, מתכנסת הערב (ש׳) עצרת מרכזית ורחבת היקף בכיכר רבין שבתל אביב, כשמספר המשתתפים בה הוא קרוב ל-80 אלף איש, במטרה לציין את אותו האירוע שנחרט בעם. האירוע מאורגן על ידי קבוצת "זוכרים את הרצח. נאבקים על הדמוקרטיה" האוגדת בתוכה תנועות נוער, ארגונים חברתיים ומרכז רבין. העצרת, שמתקיימת על רקע גל אירועי הטרור הקשים, שם למטרה להוות תמרור אזהרה חי במאבק על הדמוקרטיה.

עוד בערוץ החדשות של פרוגי:

ביל קלינטון, נשיא ארה״ב לשעבר, שכיהן בתפקידו בזמן הסכמי אוסלו, היה לנואם המרכזי הערב, ומאחורי זכוכית משוריינת, כמו שאר הנואמים, אמר כי מורשת רבין לא ניתנת לערעור: ״בכל פעם שביקרתי בישראל בעשרים השנים האחרונות, עליתי להר הרצל ופקדתי את קבריהם של יצחק ולאה רבין. תהיתי על המורשת שהוא השאיר לכולנו. הוא מעולם לא חדל מלראות אחרים כבני אדם, וסירב לוותר על השגת השלום בגלל גילויי אלימות״. קלינטון חתם את דבריו בקריאה לעם: ״עליכם לחלוק את עתידכם עם שכינכם״.

״כולנו היינו על הכוונת של יגאל עמיר״

נשיא המדינה, ראובן ריבלין נגע בעניין גלי ההסתה בזמן האחרון: ״כולנו היינו על הכוונת של יגאל עמיר, מדינת ישראל, הדמוקרטיה, החברה והתקווה״. הנשיא ציין שהתייצבות העם היא משותפת ובמטרה אחת: ״לומר שמדינת ישראל, היהודית והדמוקרטית, לא תיפול קורבן למאיימים, אנחנו לא מפחדים, אלא חולמים על ישראל המתנערת מהגזענות ומהקיצוניות, מבלי כל תלות בצבע, במין, במגדר, במוצא ובשפה״.

הנשיא ריבלין נואם, הערב
הנשיא ריבלין נואם, הערב © מוטי קמחי

בין אלפי האנשים שבאים להזדהות עם ציון האירוע, לקדש את הדמוקרטיה והשלום ובמקביל להדגיש שנחצה קו ברצח ראש הממשלה, נמצאים לא מעט צעירים מתנועות נוער שונות, שנולדו אל תוך המציאות שלאחר הירצחו של רבין, ושמביעים את עמדתם הגלוייה בעניין וכן מפגינים נוכחות בשטח. 

עדן, צעירה מנוער העבודה מספרת לפרוגי: ״אני חושבת שהמטרה של ההפגנה הזו היא בעצם להבהיר שלמרות שעברו עשרים שנה אנחנו לא שוכחים את מה שקרה. אנחנו לא ניתן יד לאלימות במטרה שדברים כאלה לא יקרו שוב״ היא מדגישה. ״אנחנו רוצים להראות ולהבהיר שרצח ראש ממשלה בישראל לא יכול להיות מיוחס לצד פוליטי כלשהו״.

© מוטי קמחי

״אני חושבת שהעצרת פוליטית למרות שמנסים שהיא לא תהיה כזו. בכל זאת רואים ארגונים שמשויכים לשמאל שבאים ותומכים, בניגוד לארגונים מהימין שלא מפגינים נוכחות, שזה חבל מאוד לדעתי. העצרת ברעיון שלה היא לא פוליטית אבל העובדות בשטח מראות אחרת״.

״בגדול, אני חושבת שצריך להתייחס לרצח רבין בצורה שפחות נוגעת לאיש ולעמדותיו הפוליטיות, אלא להדגיש יותר שראש ממשלה בישראל נרצח, ונחצה פה קו שהוא מאוד חמור. אם העצרת הזו היא מה שמושך את תשומת הלב בימים האחרונים, אז זה מאוד עצוב ומאוד כואב שגופים ימניים בוחרים שלא לקחת חלק בה, שבאמת מייחסים את המקום לשמאל, כי זה באמת לא נכון בעיניי. רצח הוא רצח ואין צורך לכל ייחוס פוליטי״.

© מוטי קמחי

טוני מנוער מרצ מספר לנו על מעשיו בעצרת ועל דעתו בעניין: ״אני מגיע להפגנה כי אני חושב שההסתה והאלימות שגרמה לרצח של יצחק רבין באה לידי ביטוי גם כיום, ולדעתי אנחנו צריכים לעצור ולמגר אותה. אחת מהדרכים להילחם בה באופן מעשי היא עמידה משותפת, ביחד, נגד כל גילויי גזענות, הסתה ואלימות. 

״העצרת פוליטית מצד אחד, אך היא מביאה לאיחוד העם מצד שני״ הוא מבהיר. אי אפשר להתייחס לעובדה שהגורם לרצח את היה מניע פוליטי. יגאל עמיר רצח את רבין כחלק מגל הסתה ואלימות משמעותי שהיה באותם הימים שקדמו למעשה. זוהי עצרת פוליטית, אך היא מנסה למנוע מעשים מסוג כזה. העצרת הזו היא למען הדמוקרטיה. לדעתי, הימין בחלק גדול ממנו מלבה את הגלים הללו ואף שופך שמן למדורה, אבל אני חושב שכל העם מצליח להתמודד עם זה״.  

״כל תנועות הנוער מתאחדות ומדברות על הנושא יחד״

אוראל מתנועת בני עקיבא סיפר לפרוגי את נקודת המבט שלו: ״לפי דעתי העצרת היא חשובה מאוד. היא מביעה את אחדות העם, ומראה שכן אכפת לנו, במיוחד לציבור הדתי. אני חושב שלמרות שיגאל עמיר מזוהה כחלק מהקהילה הדתית, הוא הצליח להכתים את כל חובשי הכיפות הסרוגות, שנתפסו בעיני הציבור לאחר הרצח כרוצחים. כרגע, מה שאנו מנסים לעשות היום הוא להבהיר שכן אכפת לנו ושאנחנו מגנים את הרצח בכל תוקף״.

מיטש מתנועת ״הבונים-דרור״ שפועלת בעיקר בחו״ל, שיתף אותנו בתחושותיו: ״זה מדהים בעיניי שהנשיא ריבלין הגיע לנאום מולנו, וזה מדהים אותי אף יותר שבחלוף עשרים שנה לרצח אנחנו עדיין יכולים להתכנס ולזכור את מה שקרה, בעיקר עם ההתרחשויות העכשיוויות וגל הטרור בגדה המערבית ובירושלים כל התנועות באו להתאחד ולדבר על העניין המשמעותי הזה. מיטש מדגיש: ״אי אפשר להתעלם מהעניין הפוליטי שטמוע בתוך היום יום בישראל, אך לכל תנועה המזוהה עם כל צד במפה הפוליטית יש את הזכות הלגיטימית להגיע לעצרת ולקחת חלק בה, כשהמטרה היא משותפת״. 

© אור ישראלי

אופק מתנועת הצופים הציג לנו דעה מעט שונה על תפיסת העצרת בעיניו: ״העצרת מאוד מנוגדת לדעות הפוליטיות שלי. אני ימני קיצוני ואני תומך ברצח, אני מאמין במה שיגאל עמיר עשה, הגעתי לפה בשביל לבוא ולהיות בסחבק יחד עם החברה, לא משהו מעבר״. כשנשאל האם הוא לא חושב שרצח ראש ממשלה הוא אסור, ענה: ״זה תלוי מהן דעותיו הפוליטיות.

״לעולם לא צריך להגיע לרצח״

לידור, גם הוא מהצופים, סיפר לנו על תפיסת העולם שלו בעניין הרצח: ״אני גם לא מסכים עם דעותיו של רבין, אבל אני לא חושב שצריך להגיע לרצח, כיוון שכל אחד יכול לחשוב אחרת, ככה שאסור להגיע לאלימות״. אני חושב שצריך שכמו שתנועות נוער מהשמאל מגיעות, אני מאוכזב מכך שהמצב בשטח לא שווה וחושב שבני נוער מהימין גם צריכים לבוא, אך מבלי לגלוש לאלימות. אני גם ימני אבל אין לי שום בעיה ברמה האישית עם השמאל״.

לסיכום, ניתן להבהיר שמארגני העצרת באו בגישה חיובית הקוראת לאחדות העם, אך בפועל, בני הנוער שהגיעו מפוצילם מתמיד וחלוקים בדעותיהם. כולנו זקוק לדמוקרטיה, והיא לווא דווקא חלק מהשמאל או מהימין הפוליטי. 
 
© אור ישראלי

 

תגובות