הצעת החוק להורדת גיל העבודה ל-13 נדחתה בכנסת. צילום: shutterstock

הצעת החוק להורדת גיל העבודה ל-13 נדחתה בכנסת

היום עלתה בכנסת הצעת חוק שמטרתה לשנות את גיל העבודה מגיל 14 לגיל 13. הצעה זו אמורה לפתוח דלתות לילדים צעירים יותר שרוצים לעבוד, אך גם יכולה לגרום לניצול של ילדים צעירים על ידי המעסיקים. ההצעה, שזכתה לתמיכת הממשלה, נדחתה לאחר דיון סוער בכנסת

מדריך
בני נוער עובדים - אילו זכויות מגיעות לכם?
שיר אזרף
לכבוד החופש הגדול, בו רובנו נעבוד, ריכזנו עבורכם את כל הזכויות שצריכות להינתן לכם: כמה צריך לשלם? מאיזה גיל מותר לעבוד? ומתי מגיעה לכם הפסקה? המדריך המלא

הצעת החוק שמטרתה להוריד את גיל העבודה מ14 ל-13 מתייחסת בעיקר לחופשות של התלמידים מבית הספר על מנת לספק להם שעות תעסוקה ולאפשר להם להתחיל גם מגיל צעיר להתחנך ולהרוויח את כספם בעצמם. ההצעה, שהוצעה על ידי חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון ממפלגת "כולנו" הוא מעין שיפור לחוק משנת  1953 ששונה בשל ההתבגרות של בני הנוער לאורך השנים מאז הצעת החוק המקורית.

עוד במדור החדשות של פרוגי:

יוזמת החוק, ח"כ יפעת שאשא ביטון אמרה: "חוק עבודת הנוער נחקק לפני 63 והוא מתיר היום עבודה במהלך החופשות מגיל 14. הצעת החוק שאותה אנו מגישים מבקשת להוריד את גיל התעסוקה אך ורק בחופש הגדול לגיל 13 ואך ורק במקומות מאורגנים ומ?סדרים שיאושרו בתהליך החקיקה". מטרת החוק לטענתה היא לספק תעסוקה ומסגרת שעות מסודרת לבני נוער, פחות שעות שיטוט באינטרנט ושיעמום דבר שמוביל הרבה פעמים למצבים מסוכנים. עוד היא טוענת, כי החוק יאפשר לבני נוער ללמוד את ערך העבודה ולקחת אחריות ומחויבות כתוצאה מההתחייבות לשגרת עבודה בחופשת הקיץ. 

הסתדרות הנוער העובד והלומד התנגדו באופן נחרץ להצעה: "הורדת גיל העסקת הילדים בחופש הגדול תהיה טעות חמורה אשר בפועל תעמיק את הניצול בשוק העבודה של בני הנוער. בני הנוער הם מגזר מוחלש בשוק העבודה וכבר היום הם חשופים לפגיעות וניצול וקיים קושי גדול באכיפת החוקים הקיימים". 

עוד ציינו שם: "עולם העבודה אינו קייטנה ובני הנוער העובדים אינם מועסקים בו כבילוי. באם יוזמי החוק מחפשים תעסוקה לבני הנוער, ראוי שהפתרון יגיע מפעילות חינוכית, ולא מכניסה בלתי מבוקרת לשוק העבודה. הוספת שכבת גיל בת עשרות אלפי בני נוער, לשוק בו יש 26% אבטלה תגרום להורדת הסטנדרטים של בני הנוער עצמם אשר יסכימו לעבוד, בכל מחיר, תרתי משמע".

תגובות