ביקור מלכותי: הנסיך וויליאם נחת בישראל. צילום: gettyimages

ביקור מלכותי: הנסיך וויליאם נחת בישראל

הדוכס מקיימברידג' הוא בן המלוכה הבריטי הראשון שעורך ביקור רשמי בישראל. לאחר קבלת הפנים, תמשיך הפמליה של הנסיך למלון המלך דוד בירושלים. ממחר ועד יום חמישי ישתתף וויליאם בשורה של אירועים ופגישות עם מנהיגי המדינה והרשות הפלסטינית

היסטוריה בנמל התעופה בן גוריון: הנסיך וויליאם - בנם הבכור של צ'ארלס, נסיך וויילס, ושל דיאנה, הנסיכה מוויילס המנוחה - נחת הערב (יום ב') בישראל. בכך הופך הדוכס מקיימברידג' לבן המלוכה הבריטי הראשון שעורך ביקור רשמי בארץ. את פניו של הנסיך מקבלים שר התיירות יריב לוין וח"כ אמיר אוחנה. ynet מעביר את טקס קבלת הפנים בשידור חי.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי: 

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס מוקדם יותר להגעתו של הנסיך לישראל. במהלך ישיבת סיעת הליכוד בכנסת אמר נתניהו כי "אנחנו נקבל היום את הנסיך וויליאם לביקור היסטורי ראשון בישראל. סבתא-רבתא שלו הצילה יהודים וביקשה להיקבר פה בירושלים. אז אני מברך אותו בשם כולנו, ברוך הבא".

יד ושם ופגישות עם ראשי המדינה

הנסיך, שהגיע לארץ לאחר ביקור בירדן, יעבור עם פמלייתו לאחר הטקס למלון המלך דוד בירושלים. מחר יבקר הנסיך ביד ושם ויניח זר באוהל "יזכור". בצהריים הוא ייפגש עם ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה במעונם בבירה. גם יאיר נתניהו צפוי להשתתף בפגישה. לאחר מכן יגיע הנסיך לבית הנשיא וייפגש עם ראובן ריבלין.

בשעות אחר הצהריים מחר יגיע הנסיך למגרש ביפו וישתתף במשחק כדורגל בין ילדים יהודים וערבים מטעם מרכז פרס לשלום וחדשנות וארגון שער שוויון. לאחר ביקור במרכז העיר ביחד עם ראש העיר רון חולדאי, יקיים הנסיך קבלת פנים במעון השגריר הבריטי ברמת גן בהשתתפות 350 מוזמנים. הנסיך יברך את המשתתפים ודבריו ישודרו בין היתר בשידור חי ב-BBC.

ביום רביעי יבקר וויליאם במוזיאון בית העיר - שם ייפגש עם נציגים של חברות סטרט-אפ ויצפה בתצוגת חדשנות ישראלית. הוא ייפגש גם עם חבורה של צעירים ישראלים, יהודים וערבים. מדובר בצעירים שמעורבים בתחומי נוער, חברה וסביבה. הנסיך צפוי להשתתף גם באירוע תרבותי בתל אביב שפרטיו טרם פורסמו. ככל הנראה הוא יבקר גם בחוף ימה של תל אביב.

מיום רביעי אחרי הצהריים, תוכנית הביקור תעבור כהגדרת הבריטים ל"שטחים הפלסטיניים הכבושים". הנסיך ייסע לרמאללה שם ייפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. הוא ישתתף באירוע שמתמקד בקהילות הפליטים, וינצל את ההזדמנות לחגוג את התרבות הפלסטינית, מוסיקה ואוכל, והזדמנות להיפגש עם צעירים פלסטינים. בערב יישא נאום מסכם בקבלת הפנים בביתו של הקונסול האמריקני בירושלים.

יום חמישי צפוי להיות השנוי במחלוקת: בהודעת ארמון קנזיגטון נכתב כי "התוכנית של היום בשטחים הפלסטיניים הכבושים תחל בסקירה קצרה על ההיסטוריה והגיאוגרפיה של העיר העתיקה בירושלים מנקודת תצפית בהר הזיתים". הנסיך ייסע דרך קצרה מכנסיית מריה מגדלנה - שם יפקוד את קבר הסבתא-רבתא שלו, אליס פון באטנברג. היא זכתה לתואר חסידת אומות העולם לאחר שהצילה משפחה יהודית-יוונית בתקופת השואה.

הבוקר סייר הנסיך הבריטי באזור חורבות העיר ההלנית-רומאית ג'רש בירדן, שבו ביקרה אשתו הנסיכה קייט מידלטון בילדותה, בעת שהיא ובני משפחתה התגוררו בממלכה ההאשמית.

במהלך הביקור עצרו הנסיך וויליאם ויורש העצר הירדני, הנסיך חוסיין, לצד כן ציור ועליה תמונה גדולה של קייט מידלטון, אביה ואחותה הצעירה על רקע ההריסות בעיר ג'רש. וויליאם אמר על רקע העצירה ליד התמונה: "אנחנו צריכים לחזור עם המשפחה בשביל הצילום הזה". הנסיך הצביע על חמיו מייקל מידלטון בתמונה, ואמר: "הוא נראה מאוד חכם עם הסנדלים שלו".

הנסיך הבריטי פתח אתמול את ביקורו בירדן. הוא סייר במעבדה טכנולוגית, השתתף בקבלת פנים לכבוד יום ההולדת של סבתו, וצפה עם יורש העצר חוסיין במשחק של נבחרת מולדתו במונדיאל מול פנמה, שבו ניצחה אנגליה 1:6.

במהלך קבלת הפנים שנערכה לכבוד יום ההולדת ה-90 של סבתו, המלכה אליזבת, שיבח הנסיך וויליאם את עמידתה של ירדן מול גלי הפליטים שנהרו אליה לאורך השנים. "הדרך שבה פתחתם את הדלתות שלכם למאות אלפי פליטים מסוריה מדהימה, שלא לדבר על המחויבות רבת השנים שלכם לפליטים הפלסטינים", אמר הנסיך הבריטי.

אלכס דויטש, יו"ר איגוד ישראל בריטניה, אמר היום לקראת ביקור הנסיך בריאיון לאולפן ynet כי "אני חושב שהיחסים בין ישראל לבית המלוכה הבריטי הם מעולים. היו קצת בעיות, היה את המנדט, היה את הספר הלבן, היו באמת ויכוחים בינינו לבין הבריטים - אבל בסך הכול, אחרי הקמת מדינת ישראל, האווירה התחממה באופן הדרגתי".

בנוגע להימנעות הממושכת של בית המלוכה הבריטי מהגעה לישראל, אמר דויטש כי "הם צריכים להיות אובייקטיבים. יש בעיה עם העולם הערבי שהוא לא כל כך בעד ארץ ישראל, ובסך הכול הבריטים צריכים ללכת על איזשהו קו מאזן בין הצדדים. משרד החוץ בלונדון תמיד היה 'ערביסטי', הם תמיד היו בעד ערבים, אבל לאט לאט הדברים משתנים".

הנסיך וויליאם
הנסיך וויליאם © GettyImages

בהתייחסו להחלטת הארמון להגדיר את הכללת הביקור בירושלים העתיקה במסגרת "השטחים הפלסטיניים הכבושים", אמר דויטש כי "זאת תמיד הייתה המדיניות של הפורום הרשמי הבריטי. אבל כשייקחו את הנסיך לכותל המערבי, הוא יראה שזה אתר יהודי. זה ממש לא משנה איך מגדירים את זה, ברור שמדובר במקום יהודי מובהק".

 

תגובות