42% מהתלמידים לא מרגישים בטוחים בבית הספר בתקופת הקורונה. adobestock

42% מהתלמידים לא מרגישים בטוחים בבית הספר בתקופת הקורונה

עם החזרה המלאה לבתי הספר והתיכונים, ביקשנו לבדוק איך בדיוק נראית השגרה החדשה שכולם מדברים עליה. האם באמת כולם עוטים מסכות בצורה תקנית כל הזמן? האם יש שמירה על ריחוק חברתי והאם בית הספר והתלמידים מגוייסים למשימה ולשמירת הנחיות משרד הבריאות. תוצאות השאלון שלנו מציגות תמונת מצב מבולבלת ומדאיגה

לאחר חודשיים של למידה מרחוק בעקבות מגפת הקורונה מערכת החינוך חזרה בשבוע שעבר לימי לימודים מלאים עבור כלל התלמידים, מלווה בשגרה חדשה והנחיות רבות של משרד הבריאות. ההנחיות האלו נוצרו במטרה לשמור על הבריאות של כולנו ולצמצם עד כמה שניתן את ההדבקה בנגיף והן כוללות בין השאר שמירה על ריחוק חברתי, עטיית מסיכת פה ואף, מדידת חום בכניסה לכל מוסד חינוכי וחתימה על הצהרת בריאות. אבל, האם בתי הספר, הצוותים החינוכיים והתלמידים עצמם שומרים ומקפידים על ההנחיות? אולי זה השרב הכבד או שאולי בכלל מדובר באופי הישראלי שנוטה לא לתת מרחב אישי ולשמור על ריחוק - אבל מה שבטוח זה שרוב התלמידים ובתי הספר שהשתתפו בשאלון המיוחד שלנו, לא מקפידים על הנהלים בצורה יתרה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

ביקשנו לבדוק את הנושא לעומק ועל כן העלנו בתחילת שבוע שעבר, עם החזרה ללימודים וטרם ההקלה על חובת עטיית מסכות בכיתה עקב החום הכבד, שאלון שמבקש לבדוק את היעילות וההקפדה על הנחיות. על השאלון ענו במשך יותר משבוע קרוב לארבעת אלפים תלמידים מכל רחבי הארץ. ממצאי השאלון העלו מגוון רחב של תוצאות ומציגים בעיקר מציאות מבולבלת ומדאיגה. 

עמדות רישום לא מאויישות והצהרות בריאות שקריות

נתחיל מהחדשות הטובות - 96% מאלו שהשיבו על השאלון, העידו כי הם אכן מכירים את ההנחיות של משרד הבריאות. אך עם זאת (וכאן מדובר בנתון פחות משמח), רק 40.1% מהעונים טענו כי בית הספר שלהם מקפיד בצורה מלאה על ההנחיות, 52.5% מהמשיבים מרגישים כי לדעתם בית הספר בו הם לומדים מקפיד בצורה חלקית ואילו 7.7% מהעונים טוענים כי בית הספר לא מקפיד בכלל על ההנחיות.

אחד הממצאים המדאיגים ביותר אשר עלה מהשאלון שלנו הוא נושא בדיקת החום והרישום בכניסה למוסד החינוכי.  47.4% מהמשיבים טוענים כי אין בכלל עמדת רישום ובדיקת חום בשטח בית הספר. בנוסף, 6.1% טוענים כי יש עמדה אך היא לא בשימוש. ע' (17) תלמיד כיתה י"ב אשר לומד בבית ספר "גוונים" בקיבוץ עין שמר מספר לנו כי "אין שום עמדה של בדיקת חום בבית ספר, אם לא מביאים הצהרת בריאות אז נשלחים למזכירות למדידת חום אבל זה רק לכיתות ז' – ט'".

 

 

אבל האשמה היא לא רק על בתי הספר, אלא גם על התלמידים עצמם שמעידים כי הם לא ממלאים את הצהרת הבריאות לפי ההנחיות. 24.2% מהעונים טוענים כי הם לא מודדים בכלל את החום לפני מילוי ההצהרה. בנוסף, 12.5% טוענים כי הם מודדים לפעמים. שאר המשיבים טוענים כי הם אכן מודדים בבית או בבית הספר. א' בת ה-17 תלמידה באולפנת "צביה" שבמועצה האזורית שדות נגב, אומרת לנו: "חייבת להודות שלא כל יום עם מד חום, אבל בודקת עם היד את המצח שלי".

ממצא נוסף מדאיג אשר עלה מין השאלון הוא הריחוק החברתי בכיתות ואי שמירת מרחק של שני מטרים בין כל תלמיד ותלמיד. רוב בני הנוער (65.1%) שהשיבו על השאלון טוענים כי אין מרווח של שני מטר בין תלמיד לתלמיד. לעומתם רק 16% טוענים כי באופן קבוע יש שמירה על מרחק ואילו 18.9% טוענים כי לעיתים יש מרווח של שני מטרים ולעיתים אין. ע' מספר: "תלמידים לא שומרים על 2 מטר, מתחבקים ויושבים אחד ליד השני אין שום שמירה, ולא עוטים בכלל מסכות אפילו לא מחזיקים בהישג יד מסיכה".

 

 

קפיטריות פתוחות וכיתות מלוכלכות 

אז אולי אי אפשר לסמוך על התלמידים והצעירים שאכן ימלאו כפי הנדרש את הצהרת הבריאות, ימדדו חום וישמרו מרחק. אבל מה לגבי הניקיון וההיגיינה של שטח בית הספר שנמצאת באחריות המוסד החינוכי עצמו ולא באחריות התלמידים? גם פה התמונה מדאיגה. מיה אדלר קטן, תלמידת בת 19, תלמידת י"ג באורט טכניקום גבעתיים מספרת על הכיתה בה היא לומדת ודבריה מדאיגים: "אנחנו לומדים בחדר קטן. אין בו מזגן וחלונות ובטח שלא מרחק בין התלמידים. אנחנו יושבים בשורה ארוכה צמודים אחד לשני. ביום הראשון שהגענו חזרה למכללה אחרי חודשיים בבית, חרדתי לראות שלמרות כל הטענות שניקו וחיטאו - החדר נראה בדיוק אותו דבר מלפני הקורונה. מצאנו על הרצפה קליפה של בננה וגם אריזה של חטיף. הרצפה מטונפת והריח לא נעים בכלל".

בנושא שילוט המציג את ההנחיות בשטח בית הספר תוצאות השאלון מעודדות -  42.6% טוענים כי יש מספיק שילוט בשטח בית הספר, 30.5% טוענים כי יש שילוט אך לא מספיק ואילו 26.9% טוענים כי אין שילוט כלל. מיקה שרת בת ה-17 אשר לומדת בתיכון חדש הרצליה מספרת לנו: "יש לנו מבנים שונים בבית הספר ועל כל קיר שני יש הודעות גדולות עם תזכורת לשטוף ידיים ולהמשיך לעטות מסיכה ואם יוצאים מבית הספר חובה הצהרת בריאות". אבל לעומת זאת ע' מספר לנו כי בבית ספרו יש שלטים קטנים - אחד בשער ועוד נוספים על הדלתות בכניסה לבניינים, אך לא יותר מזה. עוד הוא הוסיף כי עם החזרה ללימודים, נשלחו אל התלמידים הודעות שתיזכרו אותם להביא ג'ל חיטוי ומסכה.  

יושבים בצפיפות, לא שומרים מרחק ולא עוטים מסכות. בית ספר במרכז הארץ. צילום: גולשי פרוגי
 
תלמידים עומדים בצפיפות בכניסה לחדר האוכל
תלמידים עומדים בצפיפות בכניסה לחדר האוכל © גולשי פרוגי

ומה לגבי זמני ההפסקות? 60.6% טוענים כי להפסקות בלימודים הם יוצאים בחלקים, ואילו השאר טוענים כי לא ניתנו הנחיות ברורות בנושא וכי כל התלמידים יוצאים להפסקה באותו הזמן. 

עוד תחום שנמצא באחריות בית הספר הוא הקפטיריה, שכרגע לפי ההנחיות צריכה להישאר סגורה ולא למכור מזון ושתייה. פה התמונה יותר מעודדת, אך עדיין לא מספקת. 34.8% מהעונים טענו כי יש להם קפיטריה בבית הספר וכרגע היא לא פעילה, אך 4.8% מהעונים טענו כי יש קפיטריה והיא פועלת גם בתקופה זו, בניגוד מוחלט להנחיות. לכל היתר אין קפיטריה בשטח בית הספר.

מסכות או לא להיות

56.5% מהעונים טענו כי הם עוטים מסכה כל הזמן. 14.4% טענו כי הם כלל לא עוטים מסכה. 22.5% טוענים כי הם עוטים מסכות אבל מורידים אותן בשיעורים והיתר (6.7%) עוטים רק בהפסקות. אך לא רק עטיית המסכה חשובה, אלא גם התקינות, זאת אומרת - עטיית המסכה לפי ההנחיות כך שתכסה את האף ואת הפה. בעוד שהרוב המוחלט העיד כי הוא עוטה מסכות כל הזמן, או לפחות חלק נכבד ממנו, 51.9% מהמשיבים על השאלון טענו כי לפי מה שהם רואים תלמידים מבית ספרם לא עוטים מסכות על פי ההנחיות - כך שגם אם הרוב מעיד על שימוש במסכות, השימוש אינו נכון ועל כן הופך ללא רלוונטי. 

אפשר כמובן לייחס את עטיית המסכה בצורה לא תקנית או כמובן אי העטיית בכלל לחום הכבד שתקף אותנו שבוע שעבר והקשה מאוד על התלמידים והמורים לעטות מסכות. לכן ביקשנו לבדוק שוב את הנושא כשנשבר החום והטמפרטורות צנחו וגם הפעם תשובתם של בני הנוער לא מעודדת - 60%  (מתוך 5,800) מהמשיבים טענו כי עדיין אין הקפדה על עטיית מסכות לפי הנהלים.

הכל תחושה של ביטחון

למרות שעמדות בדיקת החום לא פעילות תמיד, אין מילוי תקין של הצהרות הבריאות, לא נשמר מרחק בין התלמידים וההיגיינה נמצאת בשפל - עדיין 57.7% מהעונים על השאלון טענו כי הם מרגישים בטוחים בבית הספר. אולי כי מדובר בבני נוער שלא מבינים את ההשלכות או אולי דווקא כי רובם לא מוגדרים בקבוצת הסיכון. 

תגובת משרד החינוך: "משרד החינוך פרסם מתווה חזרה לשגרה להתנהלות נכונה ובריאה בבתי הספר. המשרד סומך על מנהלי מוסדות החינוך שיאכפו את נהלי המתווה כדי להבטיח את שלומם ובריאותם של התלמידים והמורים".

 

תגובות