המסע לאוהל: התלמידים בכפר יונה מוחים. "מדכאים אותנו". צילום: צילום מסך מהפייסבוק

המסע לאוהל: התלמידים בכפר יונה מוחים. "מדכאים אותנו"

מסע שכזה: תלמידי שכבת י"ב החליטו למחות בעקבות הסטטוס של ראש העירייה, אפי דרעי, על חשיבות המסע הישראלי. כאשר המסע שלהם בכלל לא התקיים ולא הושלם בשנה שלאחר מכן, כמו ברוב בתי הספר בעיר. "קיבלנו מגוון סיבות, שעסקו בבעיה תקציבית, כשבכל פעם האחריות נזרקה לגורם אחר", סיפר אחד מהתלמידים

תלמידי שכבת י"ב בבית הספר "איש שלום" בכפר יונה, לא יצאו בשנה שעברה למסע ישראלי - טיול בין שישה ימים ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום, שמלמד כל אחד מהתלמידים על עצמו, על החברה בה הוא חי, על הקשר בינו לבין המדינה ובינו לבין העם היהודי.

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

בשנה שעברה לא יצאו תלמידי שכבת י"א למסע ישראלי, כאשר בשבוע כן יצאו תלמידי י"א, בשל הקצאת תקציב לבית הספר התיכון. תלמידי י"ב השנה, שלא יצאו למסע בשנה הקודמת, יצאו לטיול בן 3 ימים, במקום כיומיים, בתור פיצוי על אי-יציאתם בשנה שעברה. אולם סטטוס של אפי דרעי, ראש מועצת כפר יונה, בפייסבוק עורר סערה בקרב התלמידים: "אני - יחד עם אגף החינוך במועצה, בשיתוף עם הנהלת "איש שלום" - מתעקשים בשנים האחרונות לקיים את המסע הייחודי הזה, ולהוציא אליו את תלמידי שכבת י"א, זאת למרות העלויות הגבוהות והלוגיסטיקה המורכבת הכרוכות במסע זה", פורסם בדף בפייסבוק שלו.

יש לציין, שהמסע הושלם לתלמידי כיתות י"ב שלא יצאו אליו בשנה הקודמת בבתי ספר אחרים בעיר, ואילו לשכבת י"ב בבית הספר הזה (איש שלום) המסע לא הושלם. כשניסו התלמידים לקבל תשובות מבית הספר, התשובות היו מתחמקות ובכל פעם השתנו. "קיבלנו מגוון סיבות, בכל פעם שינו את צורתן. בעקרון הסיבות עסקו בבעיה תקציבית בכל פעם האחריות נזרקה לגורם אחר", סיפר לפרוגי, אחד מתלמידי בית הספר. 

התלמידים הכעוסים שרצו מאוד לצאת למסע החוויתי, החליטו לא לשתוק ולמחות על ההחלטה. במשך יומיים, הם לא נכנסו לשיעורים וישבו באוהלים בתוך המוסד הלימודי כאות מחאה. לאחר איומים שקיבלו מסגל בית הספר, חזרו התלמידים ללימודים אך בהפסקות הם עדיין יושבים באוהלים ומוחים: "חשוב לנו לצאת למסע, בגלל הערכים שהוא מחנך אליהם ובעיקר בגלל שהוא מעצב את הזהות היהודית והציונית בתור אזרחים ישראלים. כמו כן, המסעד מגבש את השכבה בצורה מיוחדת ויוצאת מן הכלל".

תלמידי השכבה מספרים על איומים רבים שהם מקבלים מהנהלת וסגל בית הספר בעקבות המחאה: "מתחילת המחאה מנסים גורמים שונים לדכא את הזכות שלנו להביע את דעתנו, כולל באיומים משמעתיים נגד כל מי שיטול חלק במחאה. אבל אותנו לא 'ימרחו'. גם אם אנחנו ילדים, לא ניתן לאף אחד "לנפנף" אותנו". בנוסף, הם חשים אכזבה גדולה מהמוסד החינוכי, שאמור לחנך אותם ברוח ערכי הדמוקרטיה ולחנך להיות אזרחים פעילים ומעורבים. ברגע האמת הם מרגישים, שבית הספר מדכא את הפעילות שעליה הוא מחנך.

מלבד הלחץ בעמוד הפייסבוק של ראש העירייה, הועלה פוסט לאתר "כפר יונה" ובו נכתב בין השאר "שכבת י"ב, המונה כ-150 תלמידים, נפגעה מאוד מאמירותיו של ראש העיר מכיוון שאנחנו לא זכינו בזכות זו. יש לציין כי בתי ספר אחרים ששכבת י"א שלהם פספסה את המסע, הוציאו השלמה למסע בשנת י"ב של אותה שכבה. תלמידי שכבת י"ב, שרצו מאוד לצאת למסע ציוני יהודי, החליטו לצאת מהשיעורים ובמשך יומיים שהינו באוהלי מחאה שהקמנו בשטח בית הספר (מצורפות תמונות) נגד הקיפוח ונגד האמירה של ראש העירייה. לאחר איומים שהושמעו מצד סגל בית הספר, חזרנו לכיתות ואנו ממשיכים לשהות באוהלים בכל ההפסקות".

גורם בעירייה: "אני כואב את כאבם של הילדים"

גורם בעיריית כפר יונה סיפר לפרוגי היום כי: "אני מאוד מעריך את זה, התלמידים פגועים כי הם רצו לצאת למסע ישראלי ומי כמו אבא של 2 ילדים שיצאו למסע, יודע מה זה מסע ישראלי ויודע כמה זה חשוב לכל ילד, אבל מסע ישראלי מוקצה לבתי הספר ממשרד החינוך, לשום רשות אין 'סיי' בעניין הזה. הרשות יכולה לסייע, כדי להוציא ילדים שאין ברשותם, או לתת משהו מעבר במסע ישראלי, אבל ההקצאה למסע ישראלי, היא של משרד החינוך ולא של שום רשות במדינת ישראל, כמו שבכפר יונה לא יצאו, כך גם ביישובים אחרים לא יצאו. השנה התמזל מזלם וזה באמת מזל גדול וזכות גדולה של תלמידי כיתה י"א שהם כן יצאו, ואני מקווה שגם בשנה הבאה וגם בשנים הבאות".

עוד אותו גורם הוסיף ואמר: "אני כואב את כאבם של הילדים, אבל מכיוון שאין פה שום 'סיי' לרשות מקומית, אין לנו מה לעשות. בשנה שעברה, בגלל שבית הספר ידע שהוא לא מוקצה מטעם משרד החינוך, וכדי לתת את המקסימום שהבית ספר יכול לתת ולהם והרשות, הורחב הטיול השנתי מיומיים לשלושה ימים, בניגוד לכל שנה אחרת והכניסו בו תכנים שמועברים במסע ישראלי. על מנת לתת להם טעימה מהמסע ישראלי. השנה כן הקצו והמחזור של י"א יצא".

תגובות

מעיריית כפר יונה נמסר בתגובה: "אנו רואים במחאה דבר לגיטימי ובלבד שהיא מתקיימת בתנאים של דיאלוג והידברות איכותיים. "מסע ישראלי" הינו מיזם חינוכי משותף במימון משרד החינוך, עמותת בראשית ובשיתוף מנהל חברה ונוער. על פי הקריטריונים שקבעה מנהלת מסע ישראלי, המסע מיועד לתלמידי שכבת כיתות יא'. ההרשמה והשיבוץ למסע מתבצע על פי פניה ישירה לממונה על של"ח וידיעת הארץ במשרד החינוך ולפי שיקולי המנהלת נבחרים בתי הספר שיצאו למסע".

"מלכה חלוץ, מנהלת בית הספר איש שלום, נלחמת מידי שנה על מקומו של תיכון "איש שלום" במסע ותמיד הראשונה לשלוח ולבקש עבור בית הספר. לפני כשנתיים נקלע ארגון 'בראשית' לקשיים ובכלל זה קשיים תקציביים ולכן לצערנו לפני שנה בית ספר "איש שלום" (תלמידי שכבת יב') בדומה לבתי ספר רבים אחרים, לא שובץ במסע ישראלי. כל הניסיונות וכל המאמצים הן של אגף החינוך והן של מנהלת החינוך לא צלחו. (ובתי ספר רבים נשארו מאוכזבים ואנחנו בתוכם)".

"על מנת, בכל זאת, לאפשר לתלמידים לחוות את החוויה, יצאה השכבת יא' בשנה שעברה, לטיול שנתי מורחב בן שלושה ימים שהכיל תכנים דומים לאלו ש"במסע הישראלי". יעל חן נחמן, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק החינוך בעירייה, בתאום עם מנהלת התיכון הגברת מלכה חלוץ, יזמנו פגישה עוד היום עם נציגי תלמידי יב' לדיון והידברות בנושא".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מדובר בתוכנית רשות בהתאם לבקשת בתי הספר. יצויין, כי בתוכנית "מסע ישראלי מבראשית" משתתפים למעלה מ-12,000 תלמידים מכל רחבי הארץ בעוד הדרישה להשתתפות בתוכנית היא כפולה מכך. מדובר בתוכנית חינוכית, ערכית שעוסקת בהעמקת הזהות היהודית, הציונית וההומניסטית בקרב בני נוער וכאמור, התוכנית הינה רשות ולבחירת בתי הספר".

כזכור, לפני כחודש וחצי התחילה "מחאת התלמידים" על עיצומי ארגון המורים שהחליטו לבטל את כל הטיולים והפעילויות מחוץ לבית הספר. המחאה התחילה בפייסבוק ותוך ימים ספורים התפשטה ברחבי הארץ. במסגרת המחאה, הגיעו תלמידים עם אוהלים לבית הספר, ממש כמו במקרה הזה. התלמידים גם איימו בשביתה, שלא התקיימה בסופו של דבר.

בהכנת הכתבה השתתף רועי גלנור.

תגובות