התפרעויות בבסיס גדנ"ע: "הרגשתי כמו באינתיפאדה". אילוסטרציה, למצולם אין קשר לנאמר. צילום: תומריקו

התפרעויות בבסיס גדנ"ע: "הרגשתי כמו באינתיפאדה"

התפרעויות בגדנ"ע זה כבר משהו שבשגרה. בני נוער רבים מאזורים שונים בארץ במקום אחד ולחוץ, במשך 5 ימים. במרבית הפעמים זה מסתיים בטוב ולאחר מספר יריות במטווחים חוזרים הביתה מרוצים. אבל מה קורה שהעניינים מסתבכים ומובילים לאלימות?

התפרעויות בגדנ"ע זה כבר משהו שבשגרה. בני נוער רבים מאזורים שונים בארץ במקום אחד ולחוץ, במשך 5 ימים. במרבית הפעמים זה מסתיים בטוב ולאחר מספר יריות במטווחים חוזרים הביתה מרוצים. אבל מה קורה שהעניינים מסתבכים ומובילים לאלימות? זה בדיוק מה שקרה במהלך שבוע שעבר בגדנ"ע שהתקיימה בבסיס ג'וערה.

עוד במדור החדשות של פרוגי:

"במהלך כל השבוע, מהיום הראשון של הגדנ"ע, התל אביביים לא הפסיקו להתגרות בבית ספר שלנו. המפקדות כל הזמן הפרידו ולקחו אותנו לאזורים שונים בבסיס, רק כדי להרחיק אותנו כמה שיותר, שלא נהיה אחד בקרבת השני" סיפר לנו תלמיד מטירת כרמל שהיה בגדנ"ע.

עוד סיפר לפרוגי כי, "גם בלילות, בזמן כיבוי האורות, הגיעו אלינו לחדרים, גם שהמפקדים עומדים בחוץ, תלמידים מהתיכון בתל אביב, הגיעו אלינו ופתחו את החלונות וזרקו לתוך החדר אבנים. ראיתי את אחד המפקדים מגן ומרחיק את התל אביביים בגופו".

אף אחד מהתלמידים לא חשב לעצור את זה? זה לא היה בצחוק?
"אותנו זה ממש לא הצחיק. עם כל הסטיגמות שיש על טירת כרמל, אתה יכול לבוא ולראות אילו אנשים יש בעיר הזאת, ולא, זה לא בגלל שאני גר בה. הסטיגמות שיש על העיר הן מלפני שנים. טירת כרמל היא עיר על רמה. הסטיגמות הן לא מהדור שלנו".

"הרגשתי כמו במלחמה, כמו באינתיפאדה"

אז למה התחילה כל המהומה הזאת?
"אין לי מושג. אני ניסיתי להפריד בעיקר ביום האחרון. הרגשתי כמו במלחמה, כמו באינתיפאדה. ביום האחרון, עמדתי עם הצוות שלי ודיברנו עם המפקדת, ופתאום אנחנו רואים את כל התל אביביים מגיעים כאילו איזו 'מאפיה', ועם אבנים בידיים, בנים-בנות, ופשוט מטח של אבנים נשלח לכיוון שלנו".

"הדבר הראשון שאני עשיתי, זה קודם כל ירדתי לרצפה ושמתי ידיים על הראש. לאחר מכן ראיתי ילד מהשכבה שלי שפשוט מוציא את החגורה שלו מהמכנסיים ומגלגל אותה על הידיים, ניסיתי להעיף אותו אחורה, אבל זה לא עזר, אז מה שעשיתי זה פשוט להרגיע את כל הבנות ההיסטריות".

הזמינו משטרה? טיפול רפואי למי שנפצע?
"היה שם אמבלונס של תרומות דם במקרה, ולקראת הסוף, שראו שהמפקדים לא משתלטים והמפקדים עצמם נפצעים. מפקד הבסיס הזמין משטרה והגיעו 2-3 ניידות. לאחר שהצליחו להפריד בין בתי הספר, הוציאו את התל אביביים מהבסיס, ואת הבית ספר שלי לקחו לשיחות בבסיס".

יש לך חברים שנפצעו?
"יש לי חבר אחד שפתח את הראש, מי שהיה מעורב במריבה הזאתי וחבר אחר שפצע את הסנטר, אבל זה קרה לו בזמן שברח מכל הבלגן. במהלך המריבה, רכזת השכבה ניסתה להגן עם הגוף שלה עלינו, והיא גם קיבלה אבן בגב".

מדובר צה"ל נמסר כי "בצה"ל רואים בחומרה רבה את האירוע בו תלמידי בתי ספר פתחו בקטטה במהלך פעילות גדנ״ע בבסיס ג׳וערה. האירוע טופל באופן מיידי על ידי סגל המפקדים בבסיס הגדנ"ע, בסיום האירוע בוצע תחקיר והופקו הלקחים הנדרשים על מנת למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד. האירוע הועבר לטיפול משטרת ישראל".

זאת בהחלט לא הפעם הראשונה, וגם לא האחרונה

כזכור, בשנים האחרונות נתקלנו בלא מעט התפרעויות שונות בבסיסי הגדנ"ע בארץ. אז זה היה בבסיס שדה בוקר, שהוביל לאחר מכן לאיומים בעקבות החשיפה. "פניתי אל אחד מהתלמידים שהציקו למאיה וליאור וביקשתי ממנו שיפסיק לדבר ככה, ושזה לא מתאים. אז הוא פתח בקללות והתחילו דחיפות ביננו".

תגובות