מדאיג: מזמינים אלכוהול באינטרנט ומבקשים מאח שייקח. צילום: רועי שרון

מדאיג: מזמינים אלכוהול באינטרנט ומבקשים מאח שייקח

נתונים שפורסמו באמצע השבוע מציגים נתונים מדאיגים על שתיית אלכוהול בקרב בני נוער. "חבל שאנחנו צריכים לתחמן כדי לקנות אותו" סיפרו לנו כמה בני נוער "רובנו שותים רק כדי לתפוס ראש"

לא פעם נדמה שהמאבק של רשויות החוק, החינוך וההורים נגד שתיית אלכוהול בקרב בני נוער, דומה יותר מכל למלחמה בין חתול ועכבר. חוק איסור מכירת אלכוהול לבני נוער שנחקק בגלל התגברות תופעת שתיית אלכוהול בקרב קטינים, קיים יותר מעשר שנים. עד לחקיקת החוק יכלו ילדים ובני נוער לקנות אלכוהול בפיצוציות ובמרכולים באופן חופשי. אבל לצערינו, החוק הכבר לא כל כך חדש, לא מונע מהצעירים לשתות לשכרה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי: 

בשבוע האחרון משרד החינוך פירסם מחקר חדש של הרשות הארצית למדידה והערכה ממנו עולה כי כמעט מחצית מתלמידי התיכונים נוהגים לשתות משקאות אלכוהוליים. בקרב חטיבות הביניים עומד אחוז זה על 20% ובקרב תלמידי היסודי על 10%. כמו כן, 41% מתלמידי י'-י"ב העידו כי הם נוהגים לשתות משקאות עם רמת אלכוהול גבוהה  כמו וויסקי, קוניאק וכדומה, רבע מהתלמידים העידו כי הם שותים אלכוהול עד לשכרות.

© צילום: shutterstock

"התחלנו לשתות אלכוהול בגלל לחץ חברתי, לקחנו בקבוקים שמצאנו בבית והתמכרנו". סיפרו לנו מספר נערים. "עכשיו אנחנו שותים כי זה כיף וכי זה הבילוי שלנו עם חברים". מאיפה הם משיגים אלכוהול? התשובה מדאיגה ומצערת - מהאינטרנט. באינטרנט קיימים אתרים שונים שמוכרים אלכוהול, הנערים מזמין מאתרים אלו וכשמגיע השליח ובידו שקיות גדושות בבקבוקים, הם שולחים אח גדול או חבר מבוגר להביא אותם. 

ניסנו להתקשר לאחד מהאתרים האלו, הצגנו את עצמינו כבני 16 ושאלנו אם אנחנו יכולים לקנות אלכוהול. "באתר אתה יכול להזמין לא משנה מה הגיל שלך, בעת המסירה צריך להציג תעודת זהות והאלכוהול נמסר רק לבני 18 ומעלה". משמעות הדבר היא שכל נער יכול לקנות אלכוהול ולהשתמש בעזרת אחים או חברים גדולים שיאספו עבורו את האלכוהול.

הבעיה אינה באתרי האינטרנט, שכן לאנשים בגירים מותר לשתות אלכוהול. לפי החוק יש איסור קניה ואספקה של אלכוהול לקטין. אדם שקונה אלכוהול עבור קטין או מי שמספק אלכוהול לקטין עובר על החוק ודינו חצי שנת מאסר.

אילוסטרציה
אילוסטרציה © רועי שרון

הנערים ששוחחנו איתם מתנגדים נחרצות לחוק האוסר מכירת אלכוהול . "נכון שתמיד יש אותו אחד שישתה יותר מדי ויתעלף, אבל אלו הם היוצאים מהכלל, רובינו שותים רק כדי לתפוס ראש, להרגיש בנוח, לרקוד ולהשתחרר. אלכוהול עדיף על גראס או חומרים אחרים, וחבל שאנחנו צריכים לתחמן כדי לקנות אותו". 

תגובות