המדריך שיגרום לכם לאהוב את הטבע: "הוא כמו חבר טוב". צילום: ספיר אילוז

המדריך שיגרום לכם לאהוב את הטבע: "הוא כמו חבר טוב"

אילן גרדי התחיל בארגון קק"ל כחניך ובנעוריו המשיך כמדריך בחוגי הסיירות. לאחר שסיים את שירותו הצבאי, הוא עבר להתגורר בפריפריה, שבה הקים את הסניף של חוג הסיירות מאפס ולא ויתר לרגע, עד שבני הנוער החלו להיחשף לטיולים ולאהוב את הארץ. • סיפור של מדריך אחד ומיוחד

אילן גרדי (28) אהב את הטבע, מאז שהוא זוכר את עצמו. כבר מגיל צעיר, הוא היה חניך בחוגי הסיירות של ארגון קק"ל ובהמשך תפקד בהם כמדריך פעיל. אבל, לא תמיד הוא חשב שיבוא יום והוא יקים חוג סיירות משלו. כשגרדי השתחרר מהצבא בהיותו קצין בחטיבת הנח"ל, הוא החליט להתחתן ולעשות שינוי בחייו - לעבור מחיפה הצפונית לחצור הגלילית, השוכנת אי שם בפריפריה. בזמן המעבר, גרדי היה סטודנט במכללת תל חי והחליט לנצל זאת, על מנת ללכת בעקבות החלום שהשפיע על חייו - הקמת חוג סיירות בתור מדריך בוגר.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"פתאום הם לבד בשטח"

"נהניתי מאוד מחוגי הסיירות בתור מדריך. אהבתי לתת לילדים לחוות עצמאות ואתגרים, שהם לא פוגשים בחיי היום יום. פתאום הם לבד בשטח. גם האהבה שהחניכים רוכשים כלפי הטבע והכוחות שהם מגלים משמעותיים מאוד וגרמו לי לרצות לעשות את זה גם אחרי הצבא", מסביר גרדי לפרוגי על הבחירה, שהובילה אותו לצעד המשמעותי.

על אף שלהקים סניף של תנועה כזו זה לא פשוט כלל וכרוך בלא מעט משאבים ותמיכה, לשמחתו של גרדי ההורים בחצור הגלילית סייעו לו בכל הצורך ורצו לראות את הסניף חי ובועט. "קיבלתי תמיכה גדולה מאוד מההורים בחצור, הם עשו יותר ממה שאני עשיתי", הוא מודה. "ממש התחברתי אליהם וזה קרה יחד איתם".

אילן בטקס
אילן בטקס © צילום: אלכסיי טופולנסקי

לצד זה, לאורך כל הדרך ליוותה את גרדי האמונה בקסמיו של חוגי הסיירות והאמונה הזו רק מתחזקת אצלו מיום ליום. "האזור הזה כל כך יפה, לא צריך לעשות הרבה. צריך רק לצאת החוצה עם החניכים והכל כבר קורה מעצמו".

בדיעבד, אתה שלם עם המעבר לפריפריה?

"המעבר מחיפה לפריפריה היה קשה יותר ממה שחשבתי. החיים היו נוחים יותר בחיפה. אומנם אני אוהב מאוד את הטבע והגליל מלא בזה, אבל תחושת הריחוק מהמשפחה שגרה בירושלים גורמת לבדידות".

מה כל כך מושך אותם בעולם הטבע?

"מושך אותי השקט שבו והעובדה שאתה מפנה מקום לעצמך. הנופים והתחושה הטובה של השלווה בגוף עושים מבחינתי את ההבדל". 

מרגיש שאתה מצליח להשפיע על החניכים שלך?

"אני משתדל מאוד לא להשפיע עליהם בצורה של מה הם יחשבו ואיך הם יעשו. פחות סימני קריאה - יותר סימני שאלה. החוג הזה לא בא להגיד להם מה לעשות. אני משתדל שהאחריות תבוא כמה שיותר אליהם. חשוב לי לגרום להם לעצמאות, מסוגלות ולתחושה של ביטחון עצמי".

חניכיו של גרדי בטיול © צילום פרטי

"לא נאבקתי בכוחות גדולים או ייבשתי ביצות"

הדוגמה שמהווה גרדי לחניכיו, הדבקות במטרה והערכים היחודיים שהוא מקנה לבני הנוער, גרמו לו להיבחר לאחרונה יחד עם 21 מדרכים נוספים מארגוני הנוער מרחבי הארץ ולקבל אות הוקרה על פעילותו מעוררת ההשראה, בטקס מרגש של מועצת ארגוני הילדים והנוער ומשרד החינוך. לצד ההתרגשות שליוותה את גרדי, את משפחתו ואת חניכיו, הוא לא שכח לשמור על הענווה האופיינית לו ומציין כי "אני לא מרגיש שאני עושה משהו מיוחד. החניכים וההורים גרמו לי להתחבר אליהם. לא נאבקתי בכוחות גדולים או ייבשתי ביצות".

לעומת זאת, חניכיו דווקא מסתכלים עליו אחרת, רואים את הניצוץ המיוחד בעיניו ומיד מקבלים השראה בלתי רגילה. קורן אילוז, תלמיד כיתה ז' בבית הספר "אמית" בחצור הגלילית וחניך של אילן, הוא רק דוגמה לכך. אילוז מספר כי "אילן הוא מדריך טוב. הוא כמו חבר טוב, שמדבר בגובה העיניים".

עוד מוסיף אילוז כי לפני שהגיע לתנועה, הוא פחד לצאת מטיולים ולעיתים אף היסס בשל הקשיים הטמונים בכך, אך בזכות אילן הוא גובר על כל אלו. "הוא עוזר לי בתקופות של קשיים ופחדים, ומלמד אותנו הרבה דברים חדשים. אילו גורם לי להרגיש בנוח וליהנות. הרגשתי שהכי מגיע לו לקבל אות הוקרה, כך שלא הופתעתי מזה". 

קורן החניך עם אילן המדריך
קורן החניך עם אילן המדריך © צילום: ספיר אילוז

לדברי גרדי, הוא מרגיש כמו אח בוגר עבור חניכיו ופחות כמו אב, כאשר המשימה הגדולה ביותר שלו היא לגרום לחניכים לעזוב את הטכנולוגיה לטובת הטבע והטיולים. "הקושי הוא להוציא את הילדים מהבית. היום, כשיש כל כך הרבה אפשרויות של פלייסטיישן, טלוויזיה וטלפון חכם, קשה מאוד לנתק את הילדים ולהביא אותם החוצה, במיוחד לטיולים".

מה מחזיק אותך גם כשזה לא פשוט?

"הילדים והידיעה שהם מצפים לך ונותנים לך הרבה. הגעתי לזה, כי אני אוהב את זה וזו הסיבה העיקרית שאני נמצא פה".

למה בעצם לא להיות מורה לשל"ח?

"אני לא רואה את עצמי מורה לשל״ח. אני מרגיש שהעבודה הכי טובה, היא כזו שנעשית באופן אינטימי עם קבוצה קטנה של חניכים שאני מכיר טוב. אני אוהב לעבוד עם החניכים על דברים שהם אוהבים ולא להרגיש שאני צריך כל הזמן להתעסק במשמעת. חשוב לי שהם יעשו דברים מתוך אהבה ורצון".

 

 

 

תגובות