כוכב בהצלת חיים: הצעיר שקיבל אות הוקרה מיוחד מהנשיא. צילום: יעל ביאלר

כוכב בהצלת חיים: הצעיר שקיבל אות הוקרה מיוחד מהנשיא

תמאר אבו ג'עפר המתגורר בנגב לא יכל להישאר אדיש למצב העגום של רפואת החירום בדרום והחליט לעשות מעשה. הוא הקים את ארגון 'כוכבי הצלה', שבמסגרתו מספק הנוער מענה לבעיה הקשה. אתמול (ד'), הוא קיבל אות הוקרה על פעילותו ועוצר כדי לספר לנו על העשייה שלו

לתמאר אבו ג'עפר (21), תושב רהט שבנגב, אין רגע דל. הוא עובד בכפר הנוער בניצנה המיועד לבני נוער בדואים, בתור מחנך ורכב המעורבות החברתיות ואף בוגר המחזור השני של עמותת "כוכבי המדבר". אבל, אבו ג'עפר לא מסתפק בכך ומתנדב במסגרות נוספות - פיקוד העורך, מד"א ומכבי אש. הוא גם מתמחה במשרד הרווחה כעוזר מנהל המחוז והיה לנער הבדואי הראשון בנבחרת ישראל באגרוף. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי: 

העובדה שאבו ג'עפר מגיע מרקע של חירום והצלה, גרמה לו להבין את הצורך שקיים בחברה הבדואית ולהקים את פרויקט 'כוכבי הצלה' במסגרת עמותת 'כוכבי המדבר'. כבר אז, הוא ידע כי החזון שלה הוא להקים יחידת חילוץ. "תחקרתי את האזור והבנתי שלפני שאנחנו צריכים יחידת חילוץ, אנחנו צריכים רפואת חירום חיונית יותר באזור", הוא הסביר.

עם הזמן, החל הצעיר לפגוש אנשים שהתחברו לרעיון שהציע, אך רבים סברו כי בלתי אפשרי לשנות את המצב. אבו ג'עפר לא עצר לרגע וגרם לכל אותם האנשים להבין שהכל אפשרי, כל עוד מספיק רוצים. "הבנתי שאנחנו צריכים לעשות עם זה משהו ושאסור להישאר אדישים".

© צילום: יעל ביאלר

מנהיג אמיתי

לדבריו, מאז שרגליו דרכו בעמותה, הוא הפך לאדם מוביל יותר ומנוסה יותר, מנהיג לכל דבר. הנערים שהיו החלוצים של הפרויקט החלו לראות במסגרת הזו, הרבה מעבר למקום התנדבות. הם קיבלו את האחריות להציל חיים וזה מעצים אותם ברמה החינוכית הגבוהה ביותר. 

"אני מרגיש עכשיו שאני מנוסה יותר ושאני מבין יותר את החשיבות של הדבר הזה. אני מרגיש מאוד אחראי שלקחתי וקיבלתי ולא נשארתי אדיש, אני מרגיש מנהיג".

למה הרגשת צורך לקום ולעשות זאת?

"מאוד בוער בי נושא החירום. תמיד הייתי חלוץ וחשבתי איך אני מביא דברים חדשים בכל מסגרת שהייתי בה. זה חלק ממי שאני, לא להישאר אדיש ולבכות על המצב ולהגיד 'למה המדינה או גופי החירום לא באים ועושים בעצמם' האחריות הפנימית שלי אומרת לי: 'אל תשב ותבכה, קום ועשה'.

האם בהתחלה מצאת את עצמך מעט מהסס או חושש?

"לא הססתי לרגע. היו לי דווקא הרבה מכשולים וסיבות לא לפתוח. עדיין התעקשתי וזה לקח המון זמן. הייתי דבוק במטרה, ניסיתי כל מיני דרכים כדי ליישם את זה ובסוף הצלחנו כולנו יחד".

אילו מכשולים ניצבו בפניך בדרך למטרה?

"מציאת המתנדבים, לדאוג לכסף היה חסר לנו כדי להתחיל את זה, הציוד ושילוב הנערים אחרי ההכשרה. עדיין יש לנו בעיות, לא כולן נפתרו. עדיין אנחנו צריכים עזרה וסיוע, אבל בכל פעם מנסים דרכים חדשות".

© צילום: יעל ביאלר

"לא הסתכלתי על הפרס"

בדיעבד, יש משהו שאתה מתחרט עליו?

"לא חושב שיש דבר כזה בהיבט של הפרויקט".

כהוקרה וכהערכה על תרומתו הרבה, קיבל אבו ג'עפר אתמול (ד'), את אות הנשיא יחד עם ארגון 'כוכבי המדבר', שהיה לארגון הבדואי הראשון שמקבל את האות. "ההרגשה הגיעה לשיאה כשעמדתי מול ד"ר חסן אלקאיד מהארגון, שענד את מטבע המתנדב והעביר לי אותו, זה מסמל הרבה. זה מסמל שהדור הבוגר מעניק לנו, הצעירים בעמותה את השרביט ומעכשיו אנחנו הדור שצריך להוביל ולהיות בראש החברה".

גם מייסד ומנכ"ל 'כוכבי המדבר', מתן יופה, התרגש מהמעמד ואמר כי "זו גאווה אדירה לראות חבר'ה צעירים מהחברה הבדואית, שלא הכול בא להם בקלות מקבלים הערכה כל כך גדולה על פועלם ואין ספק שמגיע לכל אחד ואחד מהם. תאמר הוא צעיר מוכשר שעבד קשה וכעת הוא קוצר את הפירות כמו חבריו הנוספים שקיבלו את אות הנשיא אמש. נמשיך להשקיע לילות כימים, כדי שצעירים בדואים נוספים יעלו על הפודיום ויצליחו במגוון התחומים".

© צילום: ניקולאס ושרה פילארסקי

האמנת שתגיע למעמד כל כך מרגש?

"האמת שלא הסתכלתי על הפרס או על ההתנדבות והעשייה, כי זה לא מה שהניע אותי להתנדב. ההתנדבות באה ממשהו פנימי ולא כדי לקבל פרס ולקבל את ה'כל הכבוד'. אבל שמחתי לקבל את האות ולעמוד מול הנשיא".

חולם להיות רופא בעתיד?

 "לא, אני אוהב מאוד את נושא החירום והחילוץ, וקיבלתי את הכבוד להקים יחידת חילוץ מדברית, שגם תהיה מורכבת ממתנדבים. הפרויקט הזה עדיין בחיתולים, אבל לאט לאט נפתח אותו ונקים את זה".

 

 

 

תגובות