הח"כים של המחר: נוער בנק"י מאמין בשינוי . צילום פרטי

הח"כים של המחר: נוער בנק"י מאמין בשינוי

ברית הנוער הקומוניסטית בישראל (בנק"י) מאגדת יהודים וערבים המלאים במוטיבציה לשנות את המציאות בישראל בדרך לשיווין חברתי. • "האידיאולוגיה שלנו מהפכנית". כתבה נוספת במסגרת סדרת הכתבות המיוחדת על דור העתיד בפוליטיקה הישראלית

הקומוניזם אולי נשמע כיום כמו מונח שחלף מן העולם, בעיקר לאחר התפרקות הגוש הסובייטי. אבל עדיין ישנם אנשים בעלי אידיאולוגיה קומוניסטית שמאמינים בשינוי המערכת מהיסוד ובשוויון כלכלי וחברתי בין כל בני האדם.  ברית הנוער הקומוניסטי בישראל (בנק"י) אומנם אינה מוכרת כל כך בציבור היהודי, אך נהנית מפופולריות עצומה בחברה הערבית. היא מדגישה את השיתוף בתנועה בין יהודים וערבים, מקדמת ערכים כמו פמיניזם, שוויון כלכלי ואפילו מאבקים, כמו מאבק קהילת הלהט"ב והמאבק המזרחי, וכן בשטח היא מחלקת עיתונים ופנקסי זכויות לעובדים, כדי שיוכלו לוודא שלא מנצלים אותם. ליאנא חורי (20) מתל אביב וכרמל גבעון (18) מירושלים הם שניים ממנהיגי התנועה, אשר גדלו והתחנכו פוליטית בבנק"י, מדריכים בה את החניכים הצעירים יותר ומשתתפים אף הם בפעילויות השונות.  

עוד בסדרת הכתבות "הח"כים של המחר" בערוץ המגזין של פרוגי:

בית פוליטי

"בנק"י היא תנועה קומוניסטית השייכת למפלגה הקומוניסטית בישראל, נוער מהשמאל הרדיקלי שמתנגד לכיבוש ולשלטון הנוכחי", אומרת חורי. גבעון מוסיף כי "אנחנו מייצגים מגוון של ערכים כמו פמיניזם, סוציאליזם ושוויון חברתי, שמאוגדים סביב המילה קומוניזם. זו קבוצת הנוער הפוליטית הוותיקה בארץ והיום יש לנו 30 סניפים בכל הארץ, בעיקר בכפרים ערביים, אבל גם בערים גדולות כמו תל אביב, ירושלים ורמלה".

"מייצגים מגוון של ערכים"
"מייצגים מגוון של ערכים" © צילום: Fotolia

מה גרם לכם להצטרף לתנועה?

חורי: "כשהייתי בת 18 גרתי בכפר יסיף, כפר מעורב עם אוכלוסיות מכל הדתות, עברתי לבית ספר חילוני ופגשתי הרבה חברים חדשים שהיו בבנק"י. בגיל הזה התחלתי לגבש דעה פוליטית ומודעות סביבתית והגעתי למסקנה שיש הרבה ממה לשנות בחברה שלנו. אחרי ששמעתי על האידיאולוגיה של בנק"י, שמדברת על השלום ועל שיוויון חברתי, הצטרפתי מיד ומצאתי שם בית והרבה חברים".

גבעון: "הייתי בן 15, למדתי בתיכון בירושלים וחיפשתי את עצמי פוליטית. הבנתי שיש לי ערכים ומחשבות שלא מתאימות לקונצנזוס, דעות שתמיד תייגו אותן כשמאלניות מאוד, עד שהגעתי לפגישה של בנק"י. גיליתי מקום שמכבד גיוון אידיאולוגי ומקבל את הדעות שלי כמו שהן, והרגשתי שם מאוד בבית מבחינה פוליטית". 

"בסופו של דבר אנחנו חברים" על השותפות הערבית-יהודית

אחד מהנושאים החשובים ביותר בתנועה הוא השותפות הערבית-יהודית. "חשוב להדגיש שאנחנו תנועת הנוער היהודית ערבית היחידה בארץ", אומר גבעון. "הפוליטיקאים כיום אוהבים לשים יהודים לחוד וערבים לחוד, בערים מעורבות. לנו יש גם ערבים וגם יהודים. יש לנו סניפים רק יהודים או רק ערבים בגלל האוכלוסייה שחיה באזור הסניף, אבל אנחנו עושים פעילויות משותפות, מתארחים זה אצל זו ובסופו של דבר, אנחנו חברים".

"בסופו של דבר אנחנו חברים"
"בסופו של דבר אנחנו חברים" © צילום פרטי

"זו תנועה שמאחדת קבוצות שונות בחברה הישראלית, מתעסקת בזכויות של כולם, לא רק בזכויות של אוכלוסייה מסוימת כמו יהודים או ערבים. היה לי חשוב להיות במקום שמאחד את כל האוכלוסיות בארץ. יש שיתוף פעולה, אבל בהרבה מקומות יש הפרדה. בכפרים הערביים הסניפים הם בעיקר של ערבים ובערים הגדולות יש בעיקר יהודים, אבל אנחנו מנסים לארגן שיתופי פעולה ופעילויות משותפות ליהודים ולערבים. מבחינתנו זה לא משנה אם אתה ערבי או יהודי, אם אתה תומך בעמדותינו - אתה מוזמן לקחת חלק", מציינת חורי. 

הנוער הוא העתיד של החברה

בהרבה מובנים, בנק"י היא תנועת נוער רגילה. הם נפגשים ומשוחחים ביניהם גם על נושאים כמו בית הספר, חלומות וחברויות. בשטח הם מכינים ומדפיסים עיתונים פוליטיים ו"זכותונים": פנקסי זכויות לעובד הצעיר, שבהם כתובות כל הזכויות שמגיעות לעובדים על פי חוק. את הזכותונים, לדברי חורי וגבעון,  הם מחלקים ברחוב לעובדים, כדי שהעובדים יידעו האם מנצלים אותם בעבודה. הם רואים את האמבק הזה כחלק מתפקידם כנוער פליטי.

מה לדעתכם התפקיד של הנוער בתוך הפוליטיקה?

גבעון: "לנוער במדינה יש כוח עצום, הנוער חייב לדאוג לחינוך במדינה, לפעול למען האינטרסים שחשובים לנו. אנחנו יכולים להמציא דרכים חדשניות שמבוגרים כבר לא חושבים עליהם וזה נותן לנו כוח. אנחנו יכולים להוביל את השינוי בחברה וחשוב שנעשה את זה".

חורי: "הנוער הוא העתיד של החברה בארץ ולכן חשוב שישקיע זמן להבין איפה הוא חי ואיך הוא יכול להשפיע. השפעה בפוליטיקה לא קשורה בגיל, בן 18 עם מוטיבציה נכונה יכול להשפיע בדיוק כמו בן 50".

"לנוער במדינה יש כוח עצום" © צילום פרטי

מהם הדברים שהכי חשוב שהנוער יתעסק בהם כיום?

גבעון: "נושא שמאוד קרוב לליבי הוא ההטרדות המיניות. הנושא ממש לא מטופל במערכת החינוך והיה הרבה חוסר אונים בכך. אני חושב שהנוער חייב לדרוש ממערכת החינוך להשקיע בנושא הזה ולהגדיל את היכולת לתת מענה לנושא. גם הנושא של הגזענות חשוב לי וכנוער אני מאמין שאפשר למגר את הגזענות במדינה, בבנק"י אנחנו משלבים יהודים וערבים, ואנחנו מאמינים שזה עוזר למיגור הגזענות במדינה".

חורי: "הנוער חייב להתעסק בפוליטיקה, לווא דווקא באיזו מפלגה הוא תומך, אלא לדעת מה זה כיבוש, מה ההיסטוריה של המדינה הזאת, כדי לבנות עתיד טוב יותר".

הרשימה המשותפת - הקשיים והיתרונות 

בנק"י זו תנועת הנוער של מק"י, המפלגה הקומוניסטית הישראלית שמיוצגת בכנסת על ידי רשימת חד"ש, החזית הדמוקרטית לשלום ולשיווין, שהיא הרשימה היהודית-ערבית היחידה בכנסת. בעקבות העלאת אחוז החסימה, התאחדה חד"ש עם הרשימוות הערביות ורצה איתן לכנסת. החכ"ים של חד"ש נמצאים ברשימה המשותפת והשמות הבולטים בהם הם ח"כ איימן עודה, ראש הרשימה המשותפת, ח"כ דב חנין, יו"ר וועדת המשנה לתחבורה ציבורית וח"כ עאידה תומא סלימאן, יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה ולשיוויון מגדרי. הרשימה המשותפת הייתה צעד שנוי במחלוקת גם בקרב הרשימות הערביות, משום שאיחדה מוסלמים לאומיים עם קומוניסטים חילוניים. 

"אם אתה מאמין בשיוויון אתה מאמין בקומוניזם"

אין ספק שהמילה קומוניזם לא מופיעה הרבה בשיח הישראלי, ופעילי בנק"י הצעירים מודעים לכך. "האידיאולוגיה שלנו מהפכנית מאוד. אנחנו לא מנסים להעביר חוק מסוים, אלא לשנות את החברה שלנו מהבסיס. הדעות שלנו מאוד ייחודיות בפוליטיקה הישראלית, אבל הן לא מחוץ למשחק הפוליטי", מבהיר גבעון.  

© צילום פרטי

ומה יעשו בעתיד? חורי שואפת לסיים דוקטורט במדעי המוח ולהמשיך להתעסק בפעילות פוליטית, ולהיות בעלת מודעות פוליטית גבוהה. את גבעון פחות מלהיב להיות נבחר ציבור. "יותר חשוב לי להישאר פעיל פוליטית", הוא אומר. "מניח שאתחיל ללמוד משהו משמעותי, שאמשיך להיות מעורב פוליטית ואעזור לבני נוער נוספים שמחפשים בית פוליטי להיכנס לתוך בנק"י". 

תגיות
תגובות