הח"כים של המחר: נוער דרכנו פונה לרוב המתון . צילום פרטי

הח"כים של המחר: נוער דרכנו פונה לרוב המתון

מאמינים ברוב המתון? חברי תנועת נוער דרכנו מאמינים כי הקיצוניים השתלטו על השיח הפוליטי בישראל ורוצים לייצג את ערכי הרוב המתון. "דרכנו משמיעה את הקולות המתונים של המדינה שלנו" • כתבה אחרונה במסגרת סדרת הכתבות המיוחדת על דור העתיד בפוליטיקה הישראלית

הם לא משויכים למפלגה ואין להם קו מנחה מובהק, הם מאמינים בשיח פוליטי הולם ובמתינות ומנהלים פרויקטים בעד פלורליזם ושלום. לאחר שתנועת דרכנו החלה לצמוח בציבור הישראלי ואף הנחתה את שתי העצרות האחרונות לזכר ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, היא מתחילה לבלוט על המפה הפוליטית.

עוד בסדרת הכתבות "הח"כים של המחר" בערוץ המגזין של פרוגי:

"אי של תקווה בים סוער"

"דרכנו זאת תנועת שטח פוליטית אזרחית חוץ מפלגתית (לא מקדמת אף מפלגה) שפונה לרוב המתון של ישראל", מתאר תאיר גוטסמן (15), פעילה בתנועה מראשון לציון. "רוב דעות הישראלים הן מתונות ואנחנו שומעים לרוב את הקיצונים בשל מעשיהם והפרובוקציות שהם מייצרים. התקשורת מעדיפה לסקר ולתת להם במה ולא לרוב המתון.  דרכנו משמיעה את הקולות המתונים של המדינה שלנו, ופועלת בכדי לקדם את העקרונות של הרוב המתון".

"פועלת בכדי לקדם את העקרונות"
"פועלת בכדי לקדם את העקרונות" © צילום פרטי

גוטסמן עצמה הצטרפה בשנה שעברה דרך עצרת רבין, שדרכנו עתידה לרכז השנה בפעם השנייה. "הגעתי לעצרת רבין עם חברה בלי ידע שיש כזה דבר בכלל שנקרא פוליטיקה, דרכנו הייתה בראשות העצרת והמשפטים על השלטים והנאום של פולי (מנכ"לית דרכנו) משכו לי ישר את העין. לאחר העצרת ביררתי ישר על התנועה קצת יותר ומצאתי מקום שמאמין בעקרונות שאני מאמינה בהם. ישר הצטרפתי", היא מספרת.

אסף נעמת (18) משדרות דווקא הצטרף דרך הפייסבוק, לפני כשנתיים: "פוסטים של התנועה קפצו לי כל הזמן וממש הזדהיתי איתם. במיוחד בכל מה שקשור לסכסוך. נהפכתי לפעיל בתנועה בשנה שעברה, מיד לאחר שראיתי שיש כנס של נוער התנועה. לא ידעתי שלתנועה יש נוער, אבל מיד אחרי ששמעתי החלטתי ללכת כדי לשמוע את הרעיונות והערכים שעליהם מושתתת התנועה ממקור ראשון". מאז, לדבריו, הוא מצא בתנועת הנוער בית פוליטי. "ראיתי ואני עדיין רואה בדרכנו אי של תקווה בלב ים סוער של תפיסות ורעיונות קיצוניים ומסוכנים. התקווה שאני רואה שדרכנו מציעה לחברה הישראלית גרמה לי להפוך לפעיל בתנועה".

אנחנו הפנים הצעירות של התנועה

לנוער, על פי גוטסמן ונעמת, מקום מרכזי בתנועה הבוגרת. "אנחנו הפנים הצעירות של התנועה ובעתיד הלא כל כך רחוק אנחנו גם נהיה אלו שנוביל וננהל את המדינה", מספר נעמת. "היינו והשתתפנו בכנסת בשדולה לסכסוך הישראלי- ערבי בראשות ח״כ חיליק בר, הקמנו והובלנו את התרבוג׳אם הראשון - אירוע מוזיקלי שבו השתתפו בני נוער מכל החברה הישראלית - יהודים וערבים, דתיים וחילונים וכו׳. בנוסף, לפני כשלושה חודשים לאחר שקסאם נפל בדיוק מול הבית שלי, התנועה החליטה לעשות סרטון על חקלאי מקיבוץ באזור ועליי ובו הצגנו רעיון שיכול להקל ואף לעצור את המצב הקיים".

"הפנים הצעירות של התנועה" © צילום פרטי

כיצד אתם משלבים את הפעילות שלכם בנוער זהות עם הלימודים בבית הספר והפעילויות האחרות?

נעמת: "כיום, אני במכינה קדם צבאית ובה אנחנו מדברים הרבה על אקטואליה. בשנה שעברה הצלחתי לשלב זאת בעזרת תכנון זמן נכון שמתבסס על סדרי עדיפויות.

גוטסמן: "ישר כשהגעתי לנוער דרכנו אמרו לי שהפעילות שלי היא לפי הזמינות שלי וכמות הדברים שאני רוצה לעשות. בהתחלה נלחצתי, כי אני פעילה בעוד תנועת נוער. אבל לאחר שמתחילים לצאת למבצעים ולפעילויות שדרכנו עושים מבינים שהדברים לא חופפים וגם נותנים המון כלים והבנה במסגרות האחרות".

פרויקטים ועשיה במסגרת התנועה

מה הדברים שעשיתם במסגרת נוער דרכנו שאתם הכי גאים בהם?

נעמת: "הבנתי שאני יכול להשפיע על אחרים כשצילמנו את הסרטון עליי ועל חקלאי נוסף בדרום ובו דיברנו על הקלת חייהם של תושבי הרצועה באמצעות אישורי עבודה, תוך עמידה איתנה ותקיפה מול הטרור. העיקרון שעומד מאחורי הרעיון הוא פשוט - לייצר תקווה לתושבים החיים ברצועה שרק רוצים לחיות, בכדי של יגיעו למצב שאין להם מה להפסיד וינקטו בטרור".

גוטסמן ונעמת מאמינים כי ההשתתפות בנוער דרכנו העניקה להם כלים לעשייה פוליטית וגם לחשיבה עצמאית. בנוער דרכנו מסתכלים על הפוליטיקה בעין רחבה יותר, אין דעה מסוימת או בן אדם מסוים שאנו מאמינים בו או צריכים לפעול דרכו. כל אחד יכול להביע את דעתו בלי שפיטה מסויימת שאנו מקבלים במסגרות אחרות, בנוסף מעודדים אותנו להיות אקטיביסטים ונותנים לנו את הגב  והכלים ליוזמות, לצאת לפעולות, לפתח מנהיגות ולחולל שינוי אמיתי", מספרת גוטסמן ונעמת מוסיף: "הנוער שלנו מאוד פעיל ומעודכן מבחינה פוליטית, רובנו ככולנו מתעניינים באקטואליה ובעזרת זאת מגבשים דעה חושבת ועצמאית.

"הבנתי שאני יכול להשפיע על אחרים"
"הבנתי שאני יכול להשפיע על אחרים" © צילום פרטי

עצרת רבין – "עצרת ממלכתית עבור כלל החברה הישראלית"

האם אתם משתתפים בהכנות של דרכנו לטקס הזכרון ליצחק רבין ז"ל? 

נעמת: "העצרת תעמוד השנה בסימן תחילתה של שנת בחירות הצפויה להביא אתה שיח אלים ורעיל והסתה אלימה כלפי ציבורים שלמים. מצב אשר קורע את ישראל מבפנים ויוצר חומות וחוסר אמון במערכת הפוליטית ובחברה הישראלית. לכן, בכוונתנו להפיק עצרת ממלכתית עבור כלל החברה הישראלית ולא עבור מחנה אחד, כזה או אחר. בעצרת ינאמו נציגי כל המחנות מימין מרכז ושמאל".

ומה הם מקווים לעשות בעתיד?

"זאת שאלה מסובכת", אומרת גוטסמ.ן "כנראה שבמקום שאוכל להשפיע על הסביבה שלי, כמו חינוך או פוליטיקה". נעמת מעדיף להתסכל על העתיד הקרוב : "בצבא אני רוצה לעשות שירות משמעותי קרבי שיכלול קצונה. בעתיד הרחוק אני מקווה לעסוק במקצוע משמעותי שיהיה מועיל עבור החברה ומעניין עבורי".

 

 

תגובות