נשארים בפוקוס: מורים בעלי הפרעות קשב וריכוז. צילום: fotolia

נשארים בפוקוס: מורים בעלי הפרעות קשב וריכוז

מורים הם גם בני אדם כמונו , ולחלקם יש הפרעות קשב וריכוז - בין אם מאובחנות ובין אם לא. אך האם מורים בעלי הפרעות אלו מלמדים טוב יותר, והאם הם מבינים את מה שאנו התלמידים עוברים? טור דעה נוקב

הפרעת קשב וריכוז היא אחת התופעות השכיחות, כאשר על פי הנתונים כ-15% מהאוכלוסייה מאובחנים כלוקים בה. לרוב היא מלווה בבלבול רב מצד ההורים, שעד היום נאלצו להסתמך על עצותיהם של מומחים, כתבות ובעיקר תרופות בגלל שלא הייתה התייחסות רשמית וברורה לנושא מצד משרד החינוך. אז איפה מתחיל השינוי?

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מערכת החינוך אינה יודעת כיצד להתמודד עם כל תלמיד ותלמיד ולהתאים את תכנית הלימודים בהתאם לצרכיו והליקויים השונים. אמנם שיטת הלימוד לא מתאימה לכולם כאחד אך המורים לא יכולים לשנות דבר בה, אלא ביכולתם לעזור לתלמידים בדרכים אחרות, כגון: הזדהות והבנה של הקשיים שעימם התלמידים מתמודדים, לימוד בדרכים יצירתיות ומעניינות ועוד.

אמנם המורים אינם מסוגלים לשנות את תוכנית הלימודים, אך יכולים לעזור בצורה שונה © fotolia

מורים בעלי הפרעות קשב וריכוז הם בדיוק כמונו, רק גדולים במספר שנים מאיתנו. לדעתי, דווקא מורים אלו מדברים איתנו בגובה העיניים. בימינו, לכל תלמיד יש קשיים להתרכז, לשבת בשקט במשך כ-45 דקות רצופות ולעיתים שעה וחצי, להמשיך ללמוד גם בבית או בכלל לקום בבוקר. דווקא מורים אלו מבינים אותנו ואת הקשיים שלנו יותר טוב, גם הם היו לפני 30 שנה במקום בו תלמידיהם נמצאים כרגע, ולכן מרגישים הזדהות עם תלמידיהם ואף חווים קושי רב יותר.

מורים בעלי הפרעות קשב וריכוז מזדהים עם הקושי של תלמידיהם © צילום: shutterstock

לעתים תכופות מדי, אנשים מתרכזים יתר על המידה בחסרונות של הפרעות קשב וריכוז ושוכחים כי ניתן להפוך את ההפרעה להצלחה. ישנן תכונות רבות אצל ילדים ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז שמהווים יתרונות: אנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז, ובמיוחד מורים, יצירתיים יותר, חושבים מחוץ לקופסה, מסתכלים בזווית שונה על הדברים ואף יכולים לעשות מספר פעולות בו זמנית. כל אלו, מהווים יתרון להפרעה שאצל רוב האנשים נתפסת כחיסרון גדול מאוד.

להפרעות קשב וריכוז אצל מורים יש יתרונות רבים © צילום: Fotolia

לכן, מורים עם הפרעות קשב וריכוז יכולים להפוך את החוויה הלימודית לחוויה איכותית ומעשירה, ולכל מורה יש את הדרך שלו לגרום לתלמידיו להתעניין בחומר הנלמד. זה יכול להתחיל משיעור עיוני בחוץ, להמשיך למשימה הדורשת ראייה ייחודית ומסקרנת ועד לביטוי עצמי בדרכים שונות ויצירתיות.

 
תגובות