ממ"ד חכם: "אנו רואים את הפרויקט שלנו כאבן דרך לשינוי". צילום: יובל כהן אהרונוב

ממ"ד חכם: "אנו רואים את הפרויקט שלנו כאבן דרך לשינוי"

בשבוע האחרון ללא מעט מתושבי ישראל, יצא לחוות את מה שתושבי הדרום עוברים באופן קבוע. בזמן שהטילים נורו ורבים רצו לממ"ד, שני בני נוער החליטו שהגיע הזמן לשיפור. "החזון שלנו לעתיד הוא לראות חדרי ממ"ד חכמים ומשוכללים הופכים לתקן בבניית חדרי ממ"ד בישראל" • טור אישי

בלתי אפשרי להתעלם מהעובדה, שתושבי ישראל "זוכים", לא מעט פעמים להתמודד עם מצב מלחמתי. בגלל עובדה זו רוב הבתים והבניינים בישראל מאורגנים למצב מראש, כדי שלא יגיע הרגע ויהיו לא מוכנים. אך במקרים כאלו, אפשר להגיד שאין כזה דבר יותר מדי הגנה, נכון? בדיוק בגלל זה, החלטנו לפתח ממ"ד חכם שבשעת הצורך יוכל להוות שיפור משמעותי במצב ההתגוננות.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

הרעיון ליצירת חדר "ממד חכם", אשר מסוגל בעצמו לזהות אזעקה ולסגור את חלון ההדף מרגע האזעקה הגיע לאחר סבבי הלחימה האחרונים. במהלך ההתרעות על ירי טילים משפחותינו ואנחנו התפנינו לחדרי הממ"ד ושמנו לב כי מעולם לא סגרנו את חלון ההדף, בין היתר בגלל שסגירתו קשה, לוקחת זמן רב והמרחק שלנו ממקור הירי מקטין את סיכויי הפגיעה. אולם אז עברה לנו מחשבה כי אם עבורנו סגירת חלון ההדף היא בעייתית אז מה על אלו הגרים בשדרות, בעוטף עזה, באזורים אשר הזמן מההתרעה ועד לנפילה עומד על שניות, הם ודאי לא מספיקים לסגור את חלון ההדף כלל, או עלולים בזמן הניסיון לסגור אותו להיפגע ולכן  הם נמצאים בסכנה.

אילוסטרציה
"מה על אלו הגרים בשדרות, בעוטף עזה, באזורים אשר הזמן מההתרעה ועד לנפילה עומד על שניות" © צילום: shutterstock

במהלך תכנון המערכת התכתבנו עם פיקוד העורף ונמסר מהם כי לסגירת חלון ההדף חשיבות גדולה מאוד לביטחון הדיירים וחבלות הדף עלולות להיות קשות והיו דברים מעולם. לכן, החלטנו לפתח מוצר שיוכל לסגור את חלון ההדף ללא מעורבות אדם. במהלך פיתוח הפרויקט הרכבנו דגם המתאר את מערכת הממ"ד החכם במלואה. המערכת כוללת קבלת התרעות אוטומטית על ירי טילים, סגירה אוטונומית של חלון ההדף, מערכות זיהוי מכשולים ואף מערכת אשר מדליקה את המיזוג והתאורה באופן אוטומטי במקביל לקבלת ההתרעה מאתר פיקוד העורף.

פיתוח הפרויקט נעשה במלואו על ידינו במהלך החודשים האחרונים, וקיבלנו תמיכה רבה מהמנחה שלנו במגמה המדעית הנדסית. במהלך הפיתוח נדרשנו ללמידה עצמית של נושאים חדשים והתמודדנו עם בעיות לא צפויות. במהלך פיתוח המערכת, נחשפנו לעולם הפיתוח והמחקר והתנסינו במגוון תחומים שונים באלקטרוניקה, מכניקה, תכנות רשתות ובניית מערכות מורכבות. ראינו כיצד באמצעות פיתוח פרויקט, ניתן ללמוד רבות במגוון נושאים שונים ולהתפתח אישית ובו זמנית להשפיע בעזרת הפרויקט ולהגיע להישגים. אנו רוצים להמשיך את דרכנו בעולם המחקר והפיתוח בעתיד, והפרויקט מעניק לנו התנסות עם עולם זה. הפרויקט שעליו עבדנו והשקענו רבות, אפילו הגיע לגמר בתחרות "מדענים ומפתחים צעירים בישראל" של מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים, וזכה בציון לשבח. 

אבטיפוס של מערכת הממד החכם
אבטיפוס של מערכת הממד החכם © אמיל דיסקין

החזון שלנו לעתיד הוא לראות חדרי ממ"ד חכמים ומשוכללים הופכים לתקן בבניית חדרי ממ"ד בישראל, ואנו רואים את הפרויקט שלנו כאבן דרך לשינוי זה. בעזרת דגם הממ"ד החכם אנו מראים את ההתכנות (POC) של מערכת מסוג זה, ואת התועלת לביטחון שהיא מעניקה לדיירים בעת ירי טילים והכל בעלות סבירה.

אולי לא נוכל להשפיע על המצב הבטחוני, אבל כן נוכל להשפיע על דרכי ההתמודדות איתו, ואחרי הכל אנו מאמינים שאם הצלחנו להשפיע לפחות על נפש אחת - מבחינתנו את שלנו עשינו.

 

 

 
תגובות