רגע לפני החופש הגדול: כל הזכויות שמגיעות לכם בבגרויות. צילום: fotolia

רגע לפני החופש הגדול: כל הזכויות שמגיעות לכם בבגרויות

בחינות הבגרות כבר החלו וימשכו בתקופה הקרובה, זה בדיוק הזמן לבדוק אם אתם מודעים לכל הזכויות המגיעות לכם בתקופה זו, החל מהאפשרויות לערער על בחינה ועד התאמות המגיעות לכם, אלו הן הזכויות המגיעות לכל תלמיד

בדרך לחופש הגדול עוצרים להיבחן. התקופה האינטנסיבית של בחינות הבגרות, עשויה להיות מלחיצה עבור רבים. לפני שתגשו להבחן, חשוב שתהיו מודעים לזכויות המגיעות לכם כנבחנים. עו"ד שרון הורנשטיין, העורך הראשי של אתר "כל זכות" ריכז את כל הזכויות הקשורות לתקופת הבגרויות.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

שללו לכם את הזכות להיבחן? אתם רשאים לערער

אמנם כל תלמיד זכאי להיבחן בבחינות הבגרות, אך במקרים חריגים כמו הפגנת זלזול בלימודים, פגיעה חמורה בנהלי בית הספר או ציון נמוך מאוד במקצוע הבחינה, ניתן לשלול מהתלמיד את הזכות הזו. החלטה זו, תתקבל על-ידי הצוות המקצועי בבית הספר-המנהל, היועץ, המחנך, המורה המקצועי של מקצוע הבחינה ורכז השכבה. חשוב לדעת כי יתאפשר לתלמיד להציג את טענותיו לפני קבלת ההחלטה. ובמידה ובית הספר החליט לשלול מהתלמיד את זכות הבחינה, התלמיד רשאי לערער בפני המפקח הכולל. יש לשים לב, כי החלטת המפקח היא סופית ואין עליה זכות ערעור.

© Fotolia

הורחקתם מבית הספר? אתם עדיין רשאים להיבחן

תלמידים בכיתות י'-י"ב שהורחקו ממוסד החינוך, זכאים להיבחן בבחינות הבגרות בבית הספר ממנו הורחקו. חשוב לשים לב כי הזכות רלוונטית רק באותה שנה ובמידה וההרחקה הייתה בסמוך למועד בחינות הבגרות. חשוב לדעת, כי במקרה שבית הספר מסרב לאפשר לתלמיד להיבחן, יש לפנות למנהל המחוז האחראי על בית הספר.

התאמות ומימון אבחונים

תלמידים עם לקויות למידה, זכאים להיבחן בתנאים מותאמים בבחינות הבגרות. ההתאמות נועדו לאפשר לאותם תלמידים להביא לידי ביטוי את ידיעותיהם על בסיס שוויון הזדמנויות, ואינן באות לתת יתרון על פני תלמיד שלא מקבל התאמות. ההתאמות משתנות בהתאם לאופי הלקות וכוללת בין היתר הקראת שאלון, התעלמות משגיאות כתיב, הארכת זמן, בחינה בעל פה ועוד. חשוב לדעת, כי משרד החינוך עשוי להעניק מימון לאבחון לקויות למידה לתלמידי כיתות ט'-י' ממשפחות עם קשיים כלכליים.   

© Fotolia

איסור פגיעה בתלמיד בשל מעשי הוריו

חוק זכויות התלמיד קובע כי אין לפגוע בתלמיד בשל מעשה או הימנעות ממעשה מצד הוריו. במקרה של פגיעה כזו, העניין מהווה עבירה על החוק ומאפשר הגשת תביעה לבית המשפט. שימו לב, כי איסור זה תקף גם לגבי אי תשלום כספים על-יד ההורים. כך שאם הורי התלמיד לא שילמו כספים לבית הספר, אסור לבית הספר למנוע מהתלמיד להיבחן בבחינת הבגרות.

לא מרוצים מציון המגן? אתם זכאים לערער

קודם כל, בית הספר מחויב להודיע לתלמיד על ציון המגן עד 5 ימים לפני בחינת הבגרות. התלמידים מצדם, זכאים לערער על הציון הבית ספרי המסכם (ציון מגן), שנשלח למשרד החינוך לפני בחינות הבגרות. הערעור יידון בוועדה של בית הספר, והחלטתה תימסר לתלמיד לכל המאוחר יום אחד לפני מועד הבחינה. חשוב לזכור כי יש להגיש את הערעור בכתב למורה המקצועי לפחות 3 ימים לפני המועד של בחינת הבגרות. כמו כן, יש לפרט את הנימוקים לערעור.

© שטארסטוק

פסלו לכם את הבחינה בגלל חדש להעתקה?

נבחן בבחינת בגרות שבחינתו סומנה ב"חשד", רשאי להגיש ערעור על החשד תוך 30 יום לוועדת טוהר הבחינות באמצעות מנהל בית הספר. לוועדה יש סמכות לאשר את החשד ולפסול את המחברת, לזכות את הנבחן מחמת הספק או לזכות אותו מכל חשד. החלטת ועדת טוהר הבחינות היא סופית ולא ניתן לערער עליה, אלא רק במקרה שבו נפסלה הבחינה בשל חשד שהתעורר במהלך בדיקת הבחינה ("חשד מעריך").

מחברת בחינה חשודה שלא הוגש בעניינה ערעור של בית הספר או של התלמיד בפרק הזמן שהוגדר לכך, הבחינה תיפסל והודעה על כך תישלח לבית הספר. בנוסף, הנבחן אינו זכאי לקבל את ציון הבחינה החשודה או הפסולה כל עוד מתקיים תהליך הבירור.


רוצים לדעת עוד? מידע נוסף על הזכויות המגיעות לכם בבחינות הבגרות תוכלו למצוא בפורטל בחינות בגרות באתר כל זכות

תגובות