לא עוד: טיפים להפחתת חרדה. צילום: fotolia

לא עוד: טיפים להפחתת חרדה

לכולנו יש מצבי לחץ בחיים. אנו מרגישים אותם במיוחד בתקופות הפסיכומטרי, הבגרויות וצמתי דרכים בחיים שאנו נתקלים בהן. עם זאת, הרבה פעמים המצב הזה הוא למעשה חרדה ולא לחץ כמו שאנו נוהגים לחשוב

חרדה ומצב לחץ, אלו סיטואציות שאיתן נתקל עוד הרבה במהלך החיים. יש אנשים שיודעים לקחת את הבעיה, ובאמצעות הלחץ להתמודד איתה בצורה הטובה ביותר. ולעומת זאת, יש אנשים שהבעיה הזו מתבטאת אצלם בחרדה ולא יודעים איך להתמודד עם הבעיה. במיוחד בשבילכם, מצאנו יחד עם תומר וקסמן - מנהל חטיבת ההוראה בהיי קיו גלובל, את הסיבות והטיפים הטובים ביותר להפחתת חרדה

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

חוסר ידיעה

אחת הסיבות המרכזיות לחרדה היא חוסר ידיעה. בין אם בעבודה, או בלימודים, או אפילו לקראת בחינה. זאת הסיבה שהטיפ הראשון, ואולי החשוב ביותר שלנו הוא - להתכונן היטב. סימולציות של הבחינה, פתרון שאלות מבחינות קודמות ותרגול כמה שיותר דומה לתנאי הבחינה יסייעו לנו להתכונן "לדבר האמיתי", ולהוריד את מפלס החרדה.

אין אפשרות לדעת מה עומד לפנינו
אין אפשרות לדעת מה עומד לפנינו © Fotolia

עבודה מסודרת

טיפ נוסף הוא לעבוד מסודר. בניגוד לבוחן פתע, שגם אליו אפשר להתכונן, הרי שעל בחינה גדולה אנחנו יודעים זמן רב יותר מראש. אנחנו תמיד ממליצים לתלמידים שלנו, ברגע שהם מקבלים את תאריך הבחינה ואת היקף החומר - להכין לוח זמנים מסודר הכולל בתוכו מה לומדים, ומתי. הלוח צריך לכלול חזרה על כל החומר, תרגול וכן, גם ימי מנוחה. ממש כמו בחדר כושר, לא נכון להתאמן בכל יום, וצריך לתת גם לגוף את הזמן שלו להתאושש.

למידה בצוותא

טוב, עכשיו אחרי שהכנתם לוח זמנים לתרגול והתחלתם לעבור על החומר, הטיפ השלישי הוא ללמוד עם אדם נוסף. נכון, יש אנשים שלומדים טוב יותר כאשר הם לבד, אבל אין תחליף ללמידה קבוצתית. חרדה היא עניין פסיכולוגי. במהלך השנים עברו תלמידים רבים שיודעים את החומר, אך עדיין נתקפים בהלה בכל פעם שהם רואים את מועד הבחינה מתקרב. למידה בצוותא לא רק מסייעת לשינון והבנה, אלא גם להפחתת חרדה.

אין כמו למידה בקבוצות
אין כמו למידה בקבוצות © צילום: Shutterstock

סוף לרגע האחרון

הטיפ הרביעי שלנו יהיה דווקא הפוך: לא ללמוד ביום שלפני הבחינה. למידה עד "הרגע האחרון" מובילה פעמים רבות לתהליך לא רצוי שנקרא "מיסוך". בתהליך זה, למידה תחת לחץ הבחינה המתקרב, בא על חשבון נושא אחר שלמדנו בעבר. כלומר אמנם נזכור משהו אחד, אבל נשכח במקומו משהו אחר.  לכן פעולה זו אינה יעילה להפנמה של החומר. אנחנו ממליצים לתלמידים שלנו לנצל את היום שלפני הבחינה להירגע ולצאת עם חברים (לא עד מאוחר) , לנקות את הראש לקראת הבחינה ולהזכר שהחיים ממשיכים גם אחריה.

התכוננות לגרוע מכל

ואם הגעתם עד הלום, ואתם כבר יום לפני המבחן, זכרו שהגעתם לכאן בזכות עבודה קשה. תסמכו על עצמכם. אתם טובים, בעלי יכולת להתמודד עם לימוד ארוך, אינטנסיבי ויש לכם את כל הכלים להצליח. הטיפ האחרון שלנו לפיכך הוא להיות בתודעה חיובית. רובינו משתמשים במגננות פסיכולוגיות, חושבים על ה-WORST CASE SCENARIO, מתכוננים לגרוע מכל. אבל זה כל מה שזה: מגננות. תחשבו על זה רגע- אם נהיה אופטימיים, אפילו לא כאלו זהירים, מה יקרה במקרה הכי גרוע? נתאכזב? זה המקרה הכי גרוע. מצד שני, אם זה אכן יקרה, נהיה עוד מקרה משעמם של "מחשבה יוצרת מציאות", ונראה לי שנשמח לשעמם את העולם עם הוכחה נוספת לכך. תחשבו טוב ויהיה טוב. אנחנו מאמינים בכם, כל מה שנותר הוא שגם אתם תאמינו בעצמכם.

תגובות