53% בני הנוער מבזבזים את רוב הכסף על בגדים. צילום: Fotolia

53% בני הנוער מבזבזים את רוב הכסף על בגדים

בעקבות משאל שנערך באתר, גילינו מהם הרגלי הצריכה של בני הנוער בארץ. האם רוב בני הנוער מחזיקים בכרטיס אשראי? והאם רוב הכסף שמבוזבז הוא של ההורים?

בשיתוף עם בנק הפועלים

תרבות הצריכה בכלל, ובקרב בני נוער בפרט, תופסת תאוצה והופכת לתופעה מדאיגה בשנים האחרונות. העולם המערבי ידוע כ"שבוי" של צרכנות בלתי פוסקת ולא מבוקרת, תרבות שמונהגת על ידי תאגידים גדולים שיוצאים מורווחים על חשבון הצרכן הקטן. בני הנוער נופלים בפח לעיתים קרובות, שכן הם עדיין אינם משופשפים ומתקשים לדחות סיפוקים. פרוגי החליטו לבדוק עד כמה בני הנוער בארץ מכורים לקניות, האם רוב בני הנוער מחזיקים בכרטיס אשראי, מהי תדירות הקנייה באינטרנט, ומהו הדבר שעליו מבזבזים בני הנוער את רוב כספם. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

רכישות אינטרנטיות

הקניות האינטרנטיות הפכו מטרנד מתפתח למעצמה של ממש, והיום אין אדם שלא הזמין באינטרנט לפחות פעם אחת. החנויות האינטרנטיות משווקים לקהל הרחב על פי סקר שנערך באתר, נקבע כי 40.7% מבני הנוער רוכשים באינטרנט בתדירות מועטה. 27% מדווחים כי מחצית מכמות הרכישות מתבצעות באינטרנט, 26.5% ענו כי הם כלל לא קונים באינטרנט, ורק 5.8% קונים אך ורק באינטרנט. 

כרטיס אשראי

כרטיס האשראי הוא אמצעי נוח ומקובל במיוחד, אך הוא יכול להוות גם סיכון לבזבוז עיוור ולא מבוקר. 80% מבני הנוער מודים כי אין בבעלותם כרטיס אשראי משלהם, ואילו 20% אכן מחזיקים בכרטיס אשראי. 

קניות אישיות 

יותר ממחצית מבני הנוער, 55.8%, מדווחים כי כשזה נוגע בקניות האישיות שלהם, הם משתמשים בכסף של ההורים. לעומת זאת, 11.4% מבני הנוער משתמשים ומבזבזים רק את כספם האישי על קניות. 31.6% מבני הנוער מדווחים כי הם משתדלים לבזבז את כספם על הקניות האישיות, אך כשאין ברירה הם נעזרים בהורים, ו1.3% אף הודו כי לרוב הם נעזרים בסבתא.. 

ממוצע צריכה 

ממוצע הצריכה של בני הנוער בחודש על פי רוב הינו 2-3 בחודש (35.4%). מתחתיהם בהבדל לא משמעותי במיוחד עם 35% הצבעות - טענו שהם לא עוקבים ומבזבזים בצורה לא מבוקרת. 14.3% מודים כי הם צורכים לפחות 5 פעמים בשבוע, ואילו 15.2% הצביעו כי הם צורכים רק פעם אחת בחודש. 

על מה מבזבזים?

רוב גורף של 53.3% מבני הנוער הצביעו כי הם מבזבזים את רוב כספם על בגדים. 12.9% עדכנו כי הם שופכים את כספם בעיקר במסעדות. 28% הצביעו כי רוב כספם הולך על בילויים שונים, ואילו 5.8% הצביעו כי כספם מבוזבז בעיקר של מוצרי טיפוח.

כמה מבזבזים?

20.7% מבני הנוער טוענים כי הם מבזבזים יותר מ-500 ש"ח על מותרות בחודש. מנגד, 25.9% מבני הנוער טוענים כי הם מבזבזים רק עד 100 ש"ח לחודש. 31.2% מבני הנוער מבזבזים בין 100-200 ש"ח בחודש, ו-22.2% מדווחים כי מבזבזים מעל 300 ש"ח על מותרות בחודש. 

פרויקט "משפחה בצמיחה" של "ידיעות אחרונות" ו-ynet בשיתוף בנק הפועלים, חוזר בפעם השישית. במסגרתו ייבחרו חמש משפחות שמתמודדות עם קשיים או עם לבטים הנוגעים לתקציב שלהן. הן יספרו את סיפורן ויקבלו ייעוץ שיסייע להן לשפר את ההתנהלות הכלכלית.  הפרויקט יעסוק השנה בין השאר במה חשוב לדעת כשלוקחים משכנתה, ניהול העו"ש והמינוס, חינוך פיננסי לילדים ושליטה בכלים דיגיטליים לביצוע פעולות בנקאיות. המשפחות שייבחרו יספרו את סיפורן במוסף "ממון", באתר ynet וברשתות החברתיות.

מה מקבלים: המשפחות שיסיימו בהצלחה את הפרויקט יזכו במענק השתתפות על סך 20 אלף שקל בחסות בנק הפועלים.

בשיתוף עם בנק הפועלים

תגובות