כך תתמודדו: כל השיטות להפגת הלחץ והחרדה. צילום: shutterstock

כך תתמודדו: כל השיטות להפגת הלחץ והחרדה

הימים האחרונים מביאים עמם המון חוסר וודאות, שהופך לפחד, כעס ולחץ. רחל נאומבורג, עובדת סוציאלית של תנועת בני עקיבא, מביאה את האפשרויות השונות שיעזרו לנו להירגע ולעבור את הימים האלו יותר בקלות

בימים אלו אנחנו מתמודדים עם מצב מורכב. בנוסף להנחיות משרד הבריאות המנחות אותנו כיצד להתנהג על מנת לצמצם את ההדבקה בנגיף הקורונה ובנוסף לדאגה לבריאות של כולנו, אנחנו מתמודדים גם עם מצב חדש, לא מוכר ולא ידוע - מצב של חוסר וודאות. מצב זה של חוסר וודאות עשוי לייצר אי שקט ולעורר חרדה. דבר זה יכול לבוא לידי ביטוי במחשבות שליליות ובלתי פוסקות, בעצבנות, לחץ, קושי להתרכז ועוד.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אז איך אפשר להתמודד עם המצב הזה?

אנחנו מקבלים המון הצעות וקישורים במרחב הווירטואלי לתקשורת אחד עם השני, לפעילויות, לסרטים, ללמידה ועוד. זה נהדר שיש לנו מרחב כזה שיכול לפעול כאשר אין ביכולתנו להפגש פנים אל פנים עם קבוצות השייכות שלנו. זה מאפשר לנו לשמור על קשר, לשתף בחוויות שלנו ולהרגיש שאנחנו לא לבד. חשוב לעשות שימוש בכלים הללו במידה. לשים לב איפה עובר הגבול לשיתוף נעים תוך שמירה על פרטיות. לכבד את העובדה שלא כולם מרגישים בנוח לשלוח תמונות וסרטונים, לבחור בקפידה תכנים מתאימים, וכן לקחת בחשבון שלא לכולם יש גישה לפלאפונים ומחשבים.

כדאי לזכור שיחד עם כל הטוב הזה שהמרחב הווירטואלי מציע, ישנם דברים נוספים המאפשרים קשר, פעילות ולמידה (למשל תקשורת עם בני הבית, שיחות בטלפון קווי, משחקי קופסא, ספרים, פעילות יצירה וכו')

אבל מה בנוגע לחששות ולמחשבות השליליות?

החדשות הטובות הן שיש לנו מה לעשות בכדי להקל על עצמנו - בעצמנו...

אני רוצה להציע כמה אפשרויות שיכולות לעשות לנו טוב בגוף ובנפש. דברים שאנחנו יכולים לעשות אפילו לבד בחדר. ( במיוחד לאלו שצריכים לשהות בבידוד בחדר). כל אחד ואחת מוזמנים להתחבר למה שהם יודעים ומכירים על עצמם שעושה להם טוב. אפשר וכדאי להתנסות גם בדברים חדשים ופחות מוכרים.

כידוע, אנחנו שונים זה מזה וכך לכל אחד מאתנו דפוסי התמודדות מעט שונים המותאמים לסגנון אליו אנחנו מתחברים. יכולה להיות יותר מאפשרות אחת המתאימה לנו. המטרה היא למצוא אילו דברים מרגיעים אותי ועושים לי תחושה נעימה בגוף, בלב, בנשמה, במחשבה וברגש.

© צילום: fotolia


אז מה עושה לי טוב?

דברים הקשורים לגוף: נהיה קשובים לתחושות הפיזיות שלנו ונעשה פעילות עם הגוף. אפשר לשים מוזיקה מתאימה או להעזר בסרטוני הדרכה לתרגילי התעמלות, הרפיה, תנועה, עיסוי, ריקוד, משהו שאני אוהב לאכול. (רעיונות נוספים שיכולים להתאים, למי שיש בבית- פעילות על כדור פיזיו , להפריח בועות סבון, לשתות כוס מים בלגימות איטיות תוך מעקב של זרימת המים בגוף, לאכול במבה לאט ולחוש את המרקם שיש בפה, לפוצץ ניילון 'פצפצים' כזה שאורזים בו דברים שבירים).

דברים הקשורים לשכל, חשיבה, מציאות – נשאל את עצמנו 'מה עזר לי בעבר להתמודד כשלא היה לי קל?' ננסה להעלות מחשבה מרגיעה. יכול לעשות לנו טוב אם נכין לנו טבלה עם סדר יום לימים הקרובים או נלמד על גוף האדם (ועל נגיף הקורונה). נבין את העובדות הידועות בנוגע למצב ונמנע מחשיפה מוגברת לחדשות.

© צילום: Fotolia

דברים הקשורים לעולם הרגש - איזה רגש עוזר לי לתחושת ביטחון? מתי אני מרגיש נינוח? אפשר לצייר לעצמי סמיילי המבטא את מצב הרוח שלי, אפשר להשתמש בשעון רגשות. מומלץ לכתוב יומן אישי ובו לתאר מה עשיתי היום וכיצד אני מרגיש ביחס לזה.

דברים הקשורים למשפחה שלי ולקשר שלי איתם - זמן איכות משפחתי לשיחה, ארוחה, משחק וסתם שהות משותפת בבית. להכין ולהעניק משהו סמלי ממני לכל אחד מבני הבית. לכתוב לכל אחד מבני הבית מה התכונה שאנחנו אוהבים בו. להסתכל יחד בתמונות משפחתיות, לסדר אלבומים. להיות שותפים במטלות הבית.

דברים הקשורים לאמונה ומשמעות – לחבר תפילה אישית, לומר לעצמי מחשבה אופטימית. למצוא דברים לעשות או לחשוב שהם בעלי משמעות עבורי. להכין רשימה של הדברים החיוביים שיש בעקבות המצב הנוכחי. להוסיף ולעשות מעשים טובים. להיות משמעותי עבור הזולת.

© adobestock

דברים הקשורים לתמיכה חברתית ושמירה על קשר – לחשוב על תכונה טובה שיש לכל אחד מהחברים שלי, לשוחח עם חברים בטלפון, להתעניין בקבוצת השייכות ולקחת חלק פעיל ככל האפשר, להעלות רעיונות איך אפשר להרים את המורל והלכידות בשבט שלי.

שומרים קשר עם חברים
שומרים קשר עם חברים © צילום: Fotolia

דברים הקשורים לעולם הדמיון והיצירה – לדמיין איפה מתחשק לי להיות עכשיו או מה אני אעשה בסיום התקופה הזו.... לכתוב 'רגע של היסטוריה' על היום במבט מהעתיד, להשקיע בפיתוח הכישורים שיש לי בציור, פיסול, נגרות, תיאטרון, שירה, פנטומימה ועוד. אפשר לכתוב תסריט להצגה או לכתוב סיפור בהמשכים, קומיקס, לחבר שיר או לצלם וולוג, לשמוע מוזיקה ולנגן.

© fotolia

עוד כדאי לדעת:

  • תשתפו את ההורים בבית בתחושות שיש לכם ואל תתביישו לשאול כל שאלה שמטרידה אתכם.
  • במידה ואתם חשים מצוקה גוברת יש לפנות לעזרה מקצועית.
  • בנוסף לקווי סיוע הקבועים (כדוגמת ער"ן, נט"ל, על"ם ) הרשויות המקומיות מפעילות קווי סיוע להתמודדות פיזית ונפשית עם משבר הקורונה. עקבו אחר הפרסומים.

 

כותבת המאמר היא רחל נאומבורג, עובדת סוציאלית של תנועת בני עקיבא

תגובות