למען הסביבה: יזמו פרויקט הסברה בטיקטוק. adobestock (אילוסטרציה)

למען הסביבה: יזמו פרויקט הסברה בטיקטוק

תלמידי תיכון מגדרה לא יכלו לשבת בצד ולראות איך כדור הארץ שלנו מזדהם ונהרס והחליטו להפיץ מסרים של הסברה סביבתית באמצעות הטיקטוק. שוחחנו בראיון מיוחד עם שתי תלמידות שלוקחות חלק במיזם החשוב ושמענו מהן על התנהלות המיזם, חשיבותו, התגובות ששהן מקבלות עליו ובכלל מה אפשר לעשות כדי להיות קצת יותר טובים לסביבה שלנו

תלמידי מגמת מדעי הסביבה בתיכון "דרכא בגין" שבגדרה, יזמו פרויקט טיקטוק מושקע במיוחד, שמטרתו לתמול בקמפיין הגדול "קחו אתכם את הזבל", שיזמה פרופסור מיכל ציון מאוניברסיטת בר אילן. אנחנו ישבנו לשיחה עם נטעאל ברק וטל אזולאי - שתי תלמידות מהתיכון שלוקחות חלק בפרויקט החשוב שמטרתו להעלות את המודעות לכמויות הזבל האדירות שכל אחד ואחת מאיתנו מייצרים.  

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

 ספרו לנו קצת על המיזם "קחו אתכם את הזבל"

נטעאל: "המיזם הוקם באוגוסט האחרון על ידי פרופסור מיכל ציון מאוניברסיטת בר אילן. המיזם המבורך הזה קורא לכולנו לקחת אחריות על הפסולת שאנחנו זורקים ומייצרים. כדרך לקדם את המיזם במגמת מדעי הסביבה בשכבה שלנו, י"א, החלטנו להכין סרטוני טיקטוק בקבוצות, שקוראים לציבור לקחת אחריות ולזרוק את הזבל שלו. כל קבוצה בחרה בעצמה את אופי הטיקטוק בין אם מצחיק, אינפורמטיבי ועוד..."

טל: "התפקיד שלי ושל חבריי בשכבת י"ב במיזם, הוא בפן ההסברתי. כלומר, אנחנו הולכים לבתי ספר יסודיים בגדרה, לכיתות ד', ומציגים בפני הילדים את ההשלכות העתידיות שעשויות להיגרם בשל זיהום הסביבה בניסיון לעורר בהם מודעות לכך שיש לפעול כדי לפתור את הבעיה הסביבתית. בתחילת ההרצאות שלנו בבתי הספר, אנחנו נותנים לכל ילדי הכיתה סקר, שבודק מהי מידת ההכרה שלהם בבעיה הסביבתית וכיצד הם מתנהלים מולה. בתום ההרצאה, אנחנו נוהגים לתת לתלמידים את אותו הסקר. באופן משמח, בדרך כלל ניתן לראות שינויים חיוביים בין הסקר הראשון לסקר השני". 

  1. למי שעדיין לא יודע, ספרו לנו - מהן ההשפעות של השלכת פסולת וזיהום הסביבה?

נטעאל: "יש לבעיה הזו השפעות שליליות רבות על חיינו. למשל, אם אנחנו מדברים על החופים הבעיה הזו מביאה לזיהום המים, שבסופו של דבר אנחנו ובעלי החיים שותים מהם. בנוסף, חומרים לא מתכלים, כמו פלסטיק, מגיעים לים ואל הדגים עשויים לגרום להם למוות. העניין הזה פוגע בנו כרגע וייפגע בנו גם בעתיד בשל האיכות הירודה של המים או הכמות המועטה של הדגים שאנחנו ניזונים מהם. מלבד העניין הזה, זיהום סביבתי גורם להתחממות כדור הארץ, ולה השפעות שליליות עצומות עלינו ועל העתיד שלנו ושל ילדינו".

טל: "זיהום סביבתי מכיל בתוכו גם זיהום של האוויר שאנו נושמים. לכן, הוא עניין מאוד בעייתי. מה גם שהוא מתגבר לאטו עם השנים עד שלבסוף, בבוא היום, הוא יביא את כדור הארץ שלנו למקום רע מאוד. גם ברמה האסטטית, זה לא כיף ונוח לחיות במקום מזוהם".

  1. למה המיזם חשוב בעיניכן? 

טל: "אני מאוד אוהבת לטייל, וכשאני מטיילת חשוב לי לראות שהסביבה נקייה ושהטבע נשמר. המיזם למעשה בא לשמור על הסביבה מה שמאוד מקרב אותי אליו ומעצים את רמת הערך שלו כלפיי. בנוסף, בעיית הזיהום הסביבתי היא עניין שאני חושבת שחייב להיפתר והעובדה שהמיזם תומך בכך, מסבה לי תחושת סיפוק ואושר שאני לוקחת בו חלק".

נטעאל: "הנושא של שמירה על איכות הסביבה תמיד היה קרוב ללבי. זו גם הסיבה לכך שהחלטתי ללמוד במגמת מדעי הסביבה. אני לומדת כבר שנתיים במגמה ובמהלך השנתיים האלו אני כל פעם לומדת מחדש על החשיבות הרבה של שמירה על הסביבה למענינו, למען דור העתיד. המיזם למעשה בא להדגיש את החשיבות הזו ולכן, הוא כה משמעותי וחשוב בעיניי".

  1. בתמונת הסמל של המיזם כתוב המשפט "האחריות של כולנו". מה, לדעתכן, הופך את הבעיה הסביבתית לאחריות של כל אחד מאתנו?

נטעאל: "אני חושבת שכולנו אמורים להיות שותפים במאבק על הסביבה שלנו. הרי כולנו חיים על אותו כדור, ובסופו של דבר אם נזלזל בחיים עליו ונזהם אותו איכות החיים שלנו תרד. אנחנו ודורות ההמשך שלנו עשויים לספוג את ההשלכות השליליות על הסביבה אם לא 'נרים את הכפפה' ממש עכשיו ונטפל במצב הקיים".

טל: "כל אחד צריך להירתם ולקחת אחריות, עד שלבסוף יגיע הרגע המיוחל בו נוכל לשים סוף לבעיה הסביבתית. אם כל אחד מאתנו יקפיד לשמור על הסביבה ולא יהסס לבקש גם מאחרים לעשות זאת נוכל ליצור מהפכה של ממש במצב של הסביבה שלנו".

  1. האם כחלק מההשתתפות במיזם, אתן בעצמכן התחלתן יותר לשמור על איכות הסביבה? 

  2. טל: "אני חושבת שכן. הפכתי ליותר מודעת לבעיה הסביבתית תודות למיזם. לטיפוח הסביבה יש חשיבות רבה מאוד כרגע מבחינתי. מאז שהתחלתי להשתתף במיזם, אני מקפידה מאוד לזרוק זבל ולעשות את המיטב בכדי לשמור על הסביבה מטופחת ונקייה".

נטעאל: "אני תמיד חונכתי לשמירה על הסביבה, כבר מהבית. אבל כמובן שמתוך המיזם, מצאתי את עצמי יותר מודעת לבעיה הסביבתית. אני יכולה להעיד שחברים רבים שלי, ששותפים למיזם, החלו לשמור הרבה יותר על הסביבה תודות להשתתפותם. כל אחד, חקר על נזקי זיהום הסביבה היטב כך שאין ספק שבאופן הזה המודעות עלתה והיחס שלנו לסביבה השתפר בהתאם".

  1. במסגרת המיזם, החלטתם להכין סרטוני טיקטוק כדי לעורר את המודעות לנושא. למה בחרתם דווקא בפלטפורמה הזאת? 

נטעאל: "כשלקחנו על עצמינו את המיזם, הבנו שבכדי להביא לשינוי ניכר במצב איכות הסביבה אנחנו צריכים להביא את המסר של המיזם לכדי חשיפה רחבה. לכן, בחנו פלטפורמות חברתיות שונות ופופולאריות והגענו למסקנה שהמסר של המיזם יכול לעבור בצורה המיטבית והחווייתית ביותר דרך טיקטוק. הפלטפורמה הזו אכן פונה לבני נוער רבים. בחרנו דווקא בה כי אנחנו במגמה מאמינים שהשינוי ביחס לסביבה מתחיל בחינוך מגיל צעיר. את סרטוני הטיקטוק שהכנו, הפצנו גם דרך הפייסבוק שהיא פלטפורמה שנמצאים בה גם אנשים בגילאים מבוגרים יותר".

  1. אילו תגובות אתן מקבלת על המיזם? אתן שמות לב לשינויים חיוביים בשטח תודות למיזם?

טל: "המיזם אמנם התחיל רק לאחרונה, אבל לשמחתי - מאז שהוא התחיל אני כל הזמן מקבלת תגובות חיוביות עליו מאנשים שאומרים שהמטרה שלו מאוד חושבה בעיניהם".

נטעאל: "התגובות הן מדהימות ובאמת מחממות את הלב. אנשים הוקירו לי ולשותפיי למיזם תודה על כך שהעלינו את הבעיה הסביבתית בצורה חווייתית ומלמדת. הם שיתפו שהם מוצאים את עצמם יותר זורקים זבל ומקפידים על שמירה על איכות הסביבה. כשקיימנו שיחת זום מגמתית עם מקימת הפרויקט, היא סיפרה לנו שהיא מאוד גאה בנו כמגמה על שלקחנו אחריות ושעשינו זאת במחויבות ובמסירות. היא גם הוסיפה שהיא מקבלת תגובות חיוביות רבות על המיזם בעצמה. זה היה מרגש מאוד עבורי ועבור כל המגמה".

  1. אילו קשיים עולים מתוך לקיחת חלק במיזם כזה? 

נטעאל: "אני אתחיל ואומר שאני רואה במטרה של המיזם חשיבות רבה כך שבכנות, כל הקשיים שהוא מציף 'מתגמדים'. אחד הקשיים העיקריים היה קושי של זמן, אבל גם עליו הצלחנו להתגבר ברמה מגמתית תודות לשיתוף פעולה מוצלח וחלוקת זמן נכונה".

  1. מה אתן חושבות שבני נוער יכולים לעשות בכדי לתרום לאיכות הסביבה? 

נטעאל: "אני חושבת שכבני נוער התפקיד שלנו הוא קודם כל לשמור בעצמנו על הסביבה. מלבד זאת, עלינו גם להסביר למבוגרים על החשיבות שבשמירה על הסביבה גם להם וגם לנו, כדור העתיד שעומד לחיות על כדור הארץ ומן הסתם לא רוצה לחיות במקום מזוהם".

טל: "אני חושבת שהתפקיד שלנו כצעירים הוא להבין את החשיבות של שמירה על הסביבה ולקחת אחריות על הסביבה שלנו. מעבר לכך, עלינו גם להעביר את החשיבות של שמירה על הסביבה לדורות שיבואו אחרינו בכדי להביא לשינוי חיובי במצב הסביבה".

  1. במהלך השנים האחרונות הבעיה הסביבתית עלתה על הפרק פעמים רבות בתקשורת. אתן חושבות שבכל זאת צריכה להיות יותר הסברה ופעילות בנושא? 

נטעאל: "בתפיסה שלי, יש מקום לעוד הסברה ופעילות בכל הנוגע לשמירה על איכות הסביבה. זאת על אחת כמה וכמה בתקופת קורונה תקופה שבה אנשים זורקים המון מסכות ברחוב וזה יוצר הצטברות פלסטיק. ההצטברות הזו מביאה את מצב ההתחממות הגלובלית ואת מצב הים למקום לא טוב. אני חושבת שדווקא בתקופה זו יש לשים דגש מיוחד על חינוך לשמירה על הסביבה, בגילאים צעירים אך גם בגילאים מבוגרים יותר באמצעות פרסומות, והסברות".

טל: " אם אפשר להכניס מסרים של שמירה על הסביבה בפרסומות ובמקומות שאנשים ייחשפו אליהם אני לגמרי בעד. זה עשוי להביא את מצב הזיהום הסביבתי לכדי דעיכה ובהתאם לכך, את העולם שלנו למקום נקי וטוב יותר".

 

תגובות