עד שהגיעו לשם: הכהונות הקצרות בהיסטוריה. adobestock

עד שהגיעו לשם: הכהונות הקצרות בהיסטוריה

להגיע למעמד של מנהיג ציבור או מלך זה כבוד בפני עצמו, אך לחלק מהנבחרים הייתה כהונה קצרה במיוחד. כמה קצרה? מחודש בלבד ועד 20 דקות, קבלו 10 מנהיגים ומלכים שלא שרדו יותר מדי בשלטון מסיבות שונות

להנהיג כמלך או כנבחר ציבור, זה לא פשוט, אבל פחות פשוט זה להיות מנהיג של מדינה שלמה. עד שהאנשים האלו הצליחו להגיע לאן שהגיעו, הפסיקה כהונתם לאחר כמות זמן קצרה באופן מוגזם.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

ויליאם הנרי הריסון - ארצות הברית (31 ימים)

וויליאם הנרי הריסון, סנאטור מאוהיו וגנרל נאהב, נבחר לנשיאות ארצות הברית בבחירות 1840 והושבע במרץ 1841. מדובר באחד מהנשיאים המבוגרים ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית (הוא היה אף הנשיא הכי מבוגר במשך כמעט מאה שנים עד השבעתו של רונלד רייגן), הוא נפטר ממחלה בדיוק חודש לאחר השבעתו, למעשה הוא היה הנשיא הראשון שמת בעת מילוי תפקידו.

© gettyimages.IL\National Archives

היראם בינגהם השלישי - מושל קונטיקט (יום אחד)

היראם בינגהם השלישי, חייל וחוקר אמריקאי, נכנס לפוליטיקה בשנות העשרים של המאה התשע עשרה והחליט לרוץ בבחירות למושלות קונטיקט. הוא נבחר לתפקיד, אך נבחר באותו יום להיות הסנאטור מקונטיקט, לכן שירת כמושל במשך יום אחד בינואר 1925 והתפטר בכדי להפוך לסנאטור, הכהונה קצרה ביותר מכל מושל אמריקאי.

לואי התשעה עשר - מלך צרפת (20 דקות)

בנו של המלך הקודם, לואי השמונה עשר. לואיס הפך למלך צרפת לאחר שאביו התפטר מתפקידו. במשך עשרים דקות, הקשיב לבקשותיו של אשתו לא לחתום על מסמך שיוביל להחלפתו כמלך, אך החליט בסוף לחתום, ובכך לסיים את מלוכתו. את מקומו תפס דוכס בורדו, שהפסיק בעצמו להיות מלך לאחר רק שמונה ימים.

© adobestock

אייבי מוסטאפה-קסאבורי - נשיאת דרום אפריקה (14 שעות)

מוסטאפה-קסאבורי, פוליטיקאית אפריקאית ושרת התקשורת באותה תקופה, הפכה לנשיאה בפועל לארבע עשרה שעות לאחר התפטרותו של קודמה, ושירתה עד השבעתו של הנשיא הבא. היא האישה הראשונה שכיהנה כנשיאת דרום אפריקה.

פרדו לסקוארין - נשיא מקסיקו (45 דקות)

פדרו לסקוארין היה שר החוץ של מקסיקו בתחילת המאה העשרים. לאחר הפיכה צבאית על ידי הגנרל ויקטוריאנו הוארטה, הפך פדרו לנשיא מקסיקו ב-19 בפברואר, 1913. הוא התפטר מתפקידו לאחר 45 דקות בכדי שהוארטה יוכל להפוך לנשיא מקסיקו. הוארטה בעצמו הודח מתפקידו לאחר קצת יותר משנה, שהרי רבים ממנהיגי מקסיקו שירתו כהונות קצרות במיוחד בגלל אי-היציבות שררה במדינה באותה תקופה.

סאן יאט-סן - נשיא סין (69 ימים)

סאן יוט-סן, רופא ומהפכן רפובליקני בקיסרות סין, הוביל מהפכה בסוף 1911 בכדי להקים משטר דמוקרטי. לאחר שהצליחה מהפכתו, הוא הוכרז נשיאה הראשון של סין ב-1 בינואר, 1912. בעשירי למרץ, הוכרח להתפטר על ידי אויבו הפוליטי, יואן שיקאי, שהפך לדיקטטור של משטר חדש. יואן בעצמו מת לאחר כשנה. סאן הוא דמות היסטורית מוכרת בסין.

© gettyimages.IL\Hulton Archive

חאליד בין בגרש - סולטאן זנזיבר (יומיים)

סאיד חאליד בין בגרש אל-בוסאיד היה חבר במשפחה המלכותית של נסיכות זנזיבר, ממלכה שהתקיימה במאה ה-19 וכללה את איי זנזיבר ליד חופה של טנזניה באפריקה. לאחר שבן דודו מת ב-1896, ניצל חאליד את ההזמנות, ביצע הפיכה בזנזיבר והכריז על עצמו כסולטאן. האימפריה הבריטית סירבה להכיר בסמכותו ולכן, ב-27 לאוגוסט 1896, הכריזו מלחמה על זנזיבר שנמשכה עשרים וארבע דקות, המלחמה הקצרה בהיסטוריה. חאליד נאלץ לברוח מהמדינה ומת בגלות ב-1927.

ז'אן הראשון של צרפת - מלך צרפת (חמישה ימים)

ז'אן נולד ב-15 לנובמבר 1316. אביו, המלך לואיס העשירי, מת כשבוע לפני לידתו, ולכן החליטו מנהיגי צרפת לחכות מספר ימים עד שתוליד המלכה את בנה, הוא הוכתר למלך ברגע לידתו, ופיליפ הגבוה היה עוצרו (הוא ביצע את תפקידי המלך). לואיס מת ב-20 לנובמבר מנסיבות לא ידועות והוחלף על ידי פיליפ, הוא המלך הצעיר ביותר בהיסטוריה, המלך היחיד של צרפת ששירת מרגע לידתו והיחיד ששירת כל חייו.

 

יגאל אלון - ראש ממשלת ישראל (19 ימים)

יגאל אלון כיהן כשר ההגירה וכסגן ראש הממשלה במהלך שנות השישים והשבעים. ב-1969, עם מותו של לוי אשכול (בעודו כיהן כראש ממשלת ישראל), הפך יגאל לראש ממשלת ישראל המכהן בין סוף פברואר ותחילת מרץ, 1969. לאחר מאבק במפלגת העבודה, הפכה גולדה מאיר למנהיגת המפלגה והושבעה כראש ממשלת ישראל. אלון רץ לראשות העבודה (והממשלה) ב-1980, אך נפטר במהלך הקמפיין. הוא ראש הממשלה היחיד בהיסטוריה של מדינת ישראל ששירת אך ורק כראש ממשלה בפועל, ולא כיהן גם כראש ממשלה נבחר במהלך חייו.

 

אומברטו השני - מלך איטליה (34 ימים)

אומברטו השני, שהיה יורש העצר לכתר איטליה במהלך מלחמת העולם השנייה, החל לתפקד כמלך איטליה ב-1944, אך אביו, ויקטור עמנואל השלישי, היה המלך באופן רשמי. לאחר המלחמה, הוכרז משאל עם בנושא הקמת רפובליקה באיטליה. בכדי לשמר את המלוכה, התפטר ויקטור עמנואל מתפקידו כמלך איטליה, ואומברטו, בנו הפופולרי, הפך למלך במאי 1946. משאל העם עבר ברוב מוחלט, ואיטליה הפכה לרפובליקה. לכן הפסיק אומברטו להיות מלך איטליה וחי את שארית חייו בגלות. אומברטו היה מלכה האחרות של איטליה ומכונה "מלך מאי" מכיוון שחודש זה היווה את רוב כהונתו.

 
תגובות