דעה: "תנו לנו לבטא את עצמנו". צילום: צילום מסך Tumblr

דעה: "תנו לנו לבטא את עצמנו"

הקיץ בפתח - המחאה מתלהטת: תלמידות רבות ברחבי הארץ יוצאות נגד איסור לבישת המכנסיים הקצרים, שחל בפועל ובאופן מפלה - רק על הנערות ללא כל התייחסות לנערים. מור שקל חושבת שאין מקום לטעויות: ״העניין נתון לויכוחים, אך איסור כללי הוא פוגעני ולא לעניין״

החום והקיץ כבר ממש בפתח ואיתם מתחילים לצוץ הגופיות, בגדי הים והשמלות. אך בדיוק בתקופה זו של השנה עבר במשרד החינוך חוק חדש האומר כי לנערות אסור להגיע לבית הספר עם מכנסיים קצרים. האם זה הגיוני בחום שכזה למנוע זאת מאיתנו? האם זה הגיוני לא לתת לנו ללבוש כל בגד שנרצה? אני לא חושבת. נכון, יצאו מכתבים אבל עדיין לא מרגישים את השינוי בשטח. 

עוד במדור החדשות של פרוגי:

רובנו נתקלנו בסיטואציה בה אנחנו מגיעות לבית הספר לבושות במכנסיים קצרים, וסביר להניח שנצא ללא הערה מהמורה או מהמנהלת. אז יכול להיות שיצאתן בזול והמורה לא שמה לב ללבוש שלכן, אך יש גם את האפשרות הקיצונית יותר, שקרתה בסוף השבוע שעבר כאשר תלמידה הגיעה לבושה בלבוש קצר ולא הוכנסה למבחן.  

© Tumblr

מובן מאליו שאי אפשר להגיע לבית הספר איך שרוצים, אך לאסור עלינו לבוא עם מכנס קצר זה ללא ספק לא הוגן. האיסור המונע מתלמידות להגיע עם פריטי הלבוש הללו הוא פגיעה בחופש האישי שלנו ובחופש לבטא את עצמנו, במיוחד בתקופה הזו, בגילאי התיכון, בה אנו מפתחים אצלנו את הסגנונות הייחודיים שלנו באופן בולט יותר מאשר בגילאים צעירים יותר. 

הקש ששבר את גב הגמל?
התלמידות מפסיקות לשתוק - ועוברות למעשים
שנהב דעבול
המחאה המתגברת של נערות רבות ברחבי הארץ כנגד האיסור על לבישת מכנסיים קצרים מתקדמת מעבר לכותלי הרשת אל השלב הבא - הפגנה מתוכננת מול משכן הכנסת, במטרה לשים סוף לאי השוויון המגדרי בין תלמידות לתלמידים

אז נכון, משרד החינוך הטיל על בתי הספר הנחיות מסוימות לגבי לבוש שאינו הולם, כגון לבישת חולצה שקופה או חולצת בטן. אף על פי כן, אני חושבת שכדאי שהוראה כזו מדרג גבוה שכזה, צריכה להתחשב במעט בתלמידות. כשמדובר באורך מכנסיים קצרים, העניין נתון לויכוחים, אך איסור כללי הוא פוגעני ולא לעניין, בעיקר בגלל העובדה שהחלטת משרד החינוך וההחמרה בנושא הלבוש בבתי הספר אינה נוגעת לעניין הלימודים עצמם או כל סיבה אחרת.                    

אני לא אכחיש את הטענה שאומרת כי ״בית הספר הוא לא חוף הים״, אבל זה לא אומר שצריך לכפות לבישת ביגוד ארוך במשך כל הקיץ, ורק על תלמידות. מעמד האישה והשוויון בין נשים לגברים הוא נושא הבא לידי ביטוי רבות בסדר היום הציבורי, אז אני שואלת: איפה השוויון פה? כאשר לנערים לא מעירים על גופיות או כל בגד קצר אחר אני לא רואה פה שוויון זכויות בין שני המינים. אסור להתעלם מהעובדה שבגיל זה אנו לומדים רבות על הצורך והמשמעות בשוויון הזכויות בין שני המינים, והדבר חודר לעומק התודעה.

© צילום מסך טמבלר

אז כן. אולי זה לגיטימי ויש מקום להגבלה של תלמידות בצורה כזו או אחרת, אך איסור כללי בנוגע ללבישת כל מכנס קצר עד הברך הוא לא במקום, לא צודק, ופחות הגיוני. 

 
תגובות