מפסיקות לשתוק - ועוברות למעשים: הפגנה בנושא התלבושת. צילום: giphy

מפסיקות לשתוק - ועוברות למעשים: הפגנה בנושא התלבושת

בכל פעם שהטמפרטורות מטפסות, אנחנו עדים למחאה של בנות נוער שנמאס להן לבוא עם מכנסיים קצרים לבית הספר. בשבועות האחרונים נכתבו עשרות פוסטים בנושא, ועכשיו המחאה עוברת לרחוב ומתוכננת הפגנה בעוד כשבועיים מול הכנסת

כבר מספר חודשים אנחנו שומעים על תלונות אינסופיות מבנות שרק רוצות להגיע לבית הספר בלבוש מתאים לחודשי הקיץ החמים שלנו. בחלק מבתי הספר שולחים אותם הביתה בחזרה בבושת פנים, באחרים לא נותנים להם להיבחן ואף משעים אותם. מגדילים לעשות אף מספר מנהלי בתי ספר שטוענים כי בנות שמגיעות עם מכנסיים קצרים לבית הספר "מפריעות לבנים להתרכז". 

עוד במדור החדשות של פרוגי:

כעת, החליטו הנערות לא לשתוק ואף להוציא את המחאה מגבולות הפייסבוק אל הרחוב. גאיה בירק, ממארגנות האירוע בפייסבוק, כותבת שם: "כשהגעתי עם מכנסיים קצרים אז המנהלת אמרה לי לצאת מהכיתה, אני בכל זאת נשארתי והסברתי את עצמי שאלתי למה את הבנים עם המכנסיים הקצרים היא לא מוציאה (למרות שבתקנון האיסור הוא גם על תלמידים)? אמרתי לה שזאת אפליה מגדרית היא ענתה לי: "טוב, אז אני מפלה". בנוסף לכך השעתה אותי כי מחיתי על הנושא הזה". 

"בזכות זה שהעליתי פוסט בפייסבוק גיליתי שאני ממש לא לבד בזה ויש בתי ספר שנוהגים בצורה דומה, ושהאפליה קיימת בכל מקום. הגענו לתקשורת, אבל למה להפסיק שם? קיבלנו תשומת לב תקשורתית עכשיו צריך באמת לעשות משהו, להתחיל במקור הבעיה - משרד החינוך. מי באה להפגנה בירושלים מול הכנסת? בואו נפסיק לשתוק!
באמת שנמאס כבר". ההפגנה, על פי הכתוב, אמורה להתרחש בתאריך ה-16.6 בשעה 15:45 מול משכן הכנסת.

© צילום מסך פייסבוק

המחאה זכתה השבוע גם לתמיכת זהבה גלאון, יו"ר מרצ, שכתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "תלמידות בכל רחבי הארץ נלחמות בשבועיים האחרונים, ובמיוחד בשבוע האחרון הרותח, נגד האפליה המקוממת שאוסרת עליהן להגיע לבית הספר במכנסיים קצרים בזמן שלבנים מותר. תראו את התשובות הדוחות שחלק מהן קיבלו כשהעזו לשאול למה מפלים אותן: "זה מסיח את דעתם של הבנים", "את אובייקט מיני בעיניהם" ו"כאשר את באה במכנסיים קצרים את מפתה ומושכת את תשומת לבם של הבנים". אילו דברים איומים הם מלמדים את הבנות האלה, וגרוע לא פחות – אילו דברים הם מלמדים את הבנים? שהאחריות לא לפגוע בגוף של אישה, לא להטריד אותה, לא להפוך אותה לחפץ, היא בידיה בלבד. שמי שמוטרדות, מותקפות, נאנסות, הן רק מי שמתלבשות בלבוש חושפני. שיש בכלל קשר בין הבגדים שנערה או אישה לובשת לבין הזכות של אדם אחר לגעת בה בלי הסכמתה המפורשת. אני מחזקת את ידיהן של הבנות האמיצות והמרגשות שנלחמות על זכותן לא רק למכנסיים קצרים, אלא למערכת חינוך שוויונית וצודקת".

© צילום מסך tumblr

כזכור, מחאת תלבושת בית הספר היא מחאה מתמשכת, שאנו עדים לה כבר מספר שבועות. כזכור, רק בשבוע שעבר שלוש בנות מתיכון ״קלעי״ שבגבעתיים פתחו במחאה לאחר שלא הורשו להיכנס למבחן בבית הספר רק בגלל אורך המכנסיים שלהן,  ואילו לבנים שלבשו את אותו אורך המכנס - לא נאמר דבר על כך.

© מיכל בר חנין

גם נטשה פודוליאק כתבה בעמוד הפייסבוק "מפסיקות לשתוק - נלחמות למען החופש והשיוויון": "אני מצטערת, בית ספר, שאני לא מכבדת אותך. אני מצטערת, בנים, שבגללי דעתכם מוסחת. אני מצטערת, חוקים, שאני לא רוצה ללכת אחריכם". הסטטוס זכה לאלפי תגובות ברשתות החברתיות. עוד נערה בכיתה י' כתבה: "האם זה הגיוני לתת לנו (לבנות ולבנים), ללכת בימים חמים כמו אפריל - יוני כאילו אנחנו עכשיו נמצאים בפברואר? כי לי זה נראה מאוד לא הגיוני, וגם אם כן, מה מפריע בחצאית? מכנס קצר באורך נורמטיבי? למה לא לתת לנו להביע את עצמנו, לתת לנו להרגיש בנוח בבית ספר? בית הספר אמור להיות הבית השני שלנו ובנתיים הוא רק מרגיש לי יותר באזור של בית כלא". 

© צילום מסך פייסבוק
 
תגובות